Tänka skrev:
Fel. Du måste ha kontrollplan, i vissa mer komplicerade fall även samråd och kontrollansvarig. Du slipper däremot följa detaljplanens bestämmelser om byggrätt och prickmark.
Kommer kontrollansvarig krävas för komplicerade fall? Det borde betyda att kontrollansvarig inte behövs för enklare fall förmodar jag? Hur bestäms (definieras) nödvändigheten till KA? Någon som vet?
 
A
Tur jag redan byggt en 15kvm friggebod, annars hade det blivit dyrt eftersom jag antagligen byggt ett riktigt bostadshus på 25kvm istället nu.
 
Bygganmälan och startbesked i all ära, sen har vi strandskyddet också som bygget måste anpassas till. Idag har här bara nämnts Attefallshuset men jag hoppas att 15 kvadratmeter tillbyggnad också har klubbats.
 
Men om jag bygger helt nytt hus och gör en takkonstruktion med kraftig takbalk ? Takkupor på ca 7 meter sammanlagt innebär ju i princip ytterligare en våning att vistas på oavsett om detaljplanen säger "bostadshus i en våning med inredd vind" !
 
forsåker skrev:
Bygganmälan och startbesked i all ära, sen har vi strandskyddet också som bygget måste anpassas till. Idag har här bara nämnts Attefallshuset men jag hoppas att 15 kvadratmeter tillbyggnad också har klubbats.
För en- och tvåbostadshus (villatomter): 25 BYA komplementbostadshus, 15 BTA tillbyggnad, inredande av ytterligare bostad i enbostadshus. Samtliga dessa kräver anmälan med relevanta handlingar och kontrollplan, i vissa fall även kontrollansvarig och kontrollplan. Takkupor mellan bärande konstruktioner (max två sammanlagt på bostadshuset inklusive tidigare bygglov).
 
forsåker skrev:
Bygganmälan och startbesked i all ära, sen har vi strandskyddet också som bygget måste anpassas till. Idag har här bara nämnts Attefallshuset men jag hoppas att 15 kvadratmeter tillbyggnad också har klubbats.
För fastigheter som omfattas av strandskyddsbestämmelser krävs också dispens innan man börjar, annars är det brott mot miljöbalken. Försiktigt med Möja-tomterna med andra ord.
 
Keny3309 skrev:
Men om jag bygger helt nytt hus och gör en takkonstruktion med kraftig takbalk ? Takkupor på ca 7 meter sammanlagt innebär ju i princip ytterligare en våning att vistas på oavsett om detaljplanen säger "bostadshus i en våning med inredd vind" !
Täcker du halva våningen med en "kupa" är det inte en takkupa utan en tillbyggnad med en våning. Rättsfall finns.
 
Frågan är väl dock om inte en ny lag trumfar gamla rättsfall.
 
  • Gilla
llehs
  • Laddar…
Nu förstår jag inte. Man får ju bygga till två takkupor som "täcker" upp till halva taket. Så om jag har/bygger ett hus på 16 meters längd/bredd så får jag väl ha två kupor på 3,99 meter styck, eller ? Det innebär ju att "vinden" har nästan 8 meter som yta för ev extrarum ! Detta även om detaljplan säger annat.

Att det finns rättsfall beror väl på att dessa härör till gammal lagstiftning. Nu gäller ju nya regler.
 
Keny3309 skrev:
Nu förstår jag inte. Man får ju bygga till två takkupor som "täcker" upp till halva taket. Så om jag har/bygger ett hus på 16 meters längd/bredd så får jag väl ha två kupor på 3,99 meter styck, eller ? Det innebär ju att "vinden" har nästan 8 meter som yta för ev extrarum ! Detta även om detaljplan säger annat.

Att det finns rättsfall beror väl på att dessa härör till gammal lagstiftning. Nu gäller ju nya regler.
Bevisbördan om en granne anmäler ligger på dig, och fram tills dess att det saknas rättsfall med nya lagen kan bedömningen falla ut olika beroende på kommun.

Lagen förenklar inte för tolkningar, det kommer att bli många grannanmälningar som någon måste bekosta utvärderingen av.
 
Upp till två takkupor på huset - vad gäller vid friköpta radhus? Räknas hela längan som ett hus, eller räknar man det som att det är flera olika hus på rad och att varje fastighet kan bygga kupor bygglovsfritt?
 
Akahigi
klonk skrev:
Upp till två takkupor på huset - vad gäller vid friköpta radhus? Räknas hela längan som ett hus, eller räknar man det som att det är flera olika hus på rad och att varje fastighet kan bygga kupor bygglovsfritt?
Varje hus ligger på en egen fastighet, reglerna gäller för varje fastighet för sig. ?
 
Frågan om radhus verkar vara lite klurig. Å ena sidan ligger varje husdel på en egen fastighet men å andra sidan så kanske inte huset riktigt klassas som ett småhus/enfamiljshus - kolla detaljplanen hur den klassar radhusen. Det känns som om det kommer krävas någon form av förtydligande kring radhus för att veta vad som gäller. Min gissning är att boverket kommer ge ut en skrift med vidareutveckling och diverse kompletterande regler. Vi får se om de hinner det fram tills juli.
 
Akahigi
nilsson.ph skrev:
Frågan om radhus verkar vara lite klurig. Å ena sidan ligger varje husdel på en egen fastighet men å andra sidan så kanske inte huset riktigt klassas som ett småhus/enfamiljshus - kolla detaljplanen hur den klassar radhusen. Det känns som om det kommer krävas någon form av förtydligande kring radhus för att veta vad som gäller. Min gissning är att boverket kommer ge ut en skrift med vidareutveckling och diverse kompletterande regler. Vi får se om de hinner det fram tills juli.
De måste klassas som olika hus, och som småhus/enfamiljshus, de ligger ju på olika fastigheter.
 
Tänk er en radhuslänga där alla bygger helt olika takkupor..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.