Jag funderar på att glasa in min altan och funderar lite på vad beslutet om "Attefallhusen" får för konsekvens för det. Det står i nyhetsrapporteringen "En- och tvåbostadshus får byggas till med högst 15 kvadratmeter utan bygglov."

Jag tänker ju att en inglasad altan är en tillbyggnad av ett befintlig en- och tvåbostadshus. Därmed borde det ju inte behövas bygglov? Men kanske en bygganmälan (jag har inte läst något om det men det kanske är rimligt att anta).

Vad tror ni?
 
joakimn skrev:
Jag funderar på att glasa in min altan och funderar lite på vad beslutet om "Attefallhusen" får för konsekvens för det. Det står i nyhetsrapporteringen "En- och tvåbostadshus får byggas till med högst 15 kvadratmeter utan bygglov."

Jag tänker ju att en inglasad altan är en tillbyggnad av ett befintlig en- och tvåbostadshus. Därmed borde det ju inte behövas bygglov? Men kanske en bygganmälan (jag har inte läst något om det men det kanske är rimligt att anta).

Vad tror ni?
Helt rätt, det räknas som en tillbyggnad om det är i anslutning till befintligt hus. Så är den inte större än 15m2 kommer det att räcka med en bygganmälan.
 
  • Gilla
joakimn
  • Laddar…
Tack, då är det ju fler som gör samma tolkning som jag. Det är ju en effektivisering det med.

Detta med bygganmälan har jag som sagt inte sett men på min kommuns hemsida så står redan idag. Bygganmälan krävs när det gäller att
"•ändra i en byggnad så att bärande konstruktioner berörs eller planlösningen avsevärt påverkas"

Då är det bara att planera och så skicka in bygganmälan i juli...(och vänta på svaret)
 
O
En viktig detalj med bygganmälan är att även den kan avslås....
 
Hur är det med avslag ja. Det måste väl finnas en anledning som går att rätta till för anmälningspliktiga saker? ....det kan ju inte avslås helt. Eller?
 
Jo, detta med avslag är ju lite intressant. På vilka grunder skulle de kunna avslå? Kan man då komplettera och skicka in igen?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.