Just så mats_o och för mig är det det som räknas!
Hur mycket analog störning tål den digitala tv signalen? Vore ju bra om man kan misshandla den ganska rejält (cat5, långa sträckor, fuska med impedenser etc) och ändå få fram perfekt digital-bild.

Någon som vet hur digitalsignalen är uppbyggd och hur känsligt det är?

///Johannabacken
 
Vi bygger med CET HOME (marknadsförs av elektroskandia)
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=36&hid=1114&uid=5903

Kablaget är en koax och 2 kat5e fördraget i en 20mm flexslang VP 20
http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=36&hid=1114&uid=5903&pid=30531#pnlPDetails

Uttagen ser ut så här:

http://www.elektroskandia.se/catalog.aspx?cid=36&hid=1114&uid=5903&pid=30523#pnlPDetails

Vi använder även CET kommunikationscentalerna, men vill man spara pengar så kan man lika gärna köpa egna paneler och switchar och bygga själv som man vill ha det.

/Patrik


 
ok, om jag såg rätt så kör man i detta fall inte tv-signalen via TP-kabel utan i en separat coax till varje uttag? Det är ju ett sätt att lösa det hela och slippa fundera på om det går bra att distribuera tv-signal vi tp-kabel.

Någon pris- och kvalitetsmedveten som kan säga något om detta "system" jämfört med lexcom home?

 
Johannabacken skrev:
Just så mats_o och för mig är det det som räknas!
Hur mycket analog störning tål den digitala tv signalen? Vore ju bra om man kan misshandla den ganska rejält (cat5, långa sträckor, fuska med impedenser etc) och ändå få fram perfekt digital-bild.

Någon som vet hur digitalsignalen är uppbyggd och hur känsligt det är?

///Johannabacken
Kodningen som används för marksänd digital-TV stavas COFDM. Det är om jag minns rätt en amplitmodulerad signal (precis som för analog TV). Som vid all kommunikation är det signal till brus förhållandet som avgör kvalitén på signalen. Bruset kommer från andra signalkällor och från förstärkarna. För digital-TV talar man om Bit-Error-Rate eller BER som anger hur många bitfel som förekommer per tidsenhet. Om BER stiger för högt får du störningar (frysta bilder, pixellering, block, ljudbortfall) eller ingen bild alls. En del digital-TV mottagare kan visa det aktuella BER värdet. I jämförelse med analog TV så kan det trots en dålig signal vara möjligt att se bilden och höra ljudet medan digital-TV med motsvarande signalkvalité inte alls fungerar.

En sak som många inte är medvetna om är att de starkaste analoga TV sändarna har en uteffekt på 1000 kW. De starkaste digital-TV sändarna sänder med 50 kW. Olikt den analoga sändningstekniken så tillåter COFDM olika sändare att sända på samma frekvenser även om deras täckningsområden överlappar varandra.
 
MrMagic skrev:
Till alla er som gissar kan jag bara säga att det fungerar utmärkt med både analog och digitaltv (boxer) över vanlig Cat5e UTP. Har köpt två färdiga anslutningskablar med balun från Lexcom för knappt 300:- inkl moms tillsammans, en i patchpanelen och en vid uttaget. Har ca 30 meter kabel mellan uttag och panel. Var själv väldigt tveksam, men tycker det är bättre att testa och veta, än att gissa ! Har även testat att köra data i den andra kabeln samtidigt (dubbla uttag med kablarna i samma rör) utan någon påverkan.
Japp kör själv samma, Antenn signal via nätverket till 2 st "boxer" burkar utan problem via Lexcom färdiga Antenn till nätverkskabel med inbyggd balun.

Göran
 
Hej!

Om man då drar coax till TV-uttaget, som sedan måste ha TP-kabel in i bredbandsboxen kommer inte det blir den svagaste länken så de inte spelar någon roll vilken sort man drog till uttaget eller har denna lilla snutten på ca 1m så liten påverkan?

mvh
Bambi
 
Bambi skrev:
Hej!

Om man då drar coax till TV-uttaget, som sedan måste ha TP-kabel in i bredbandsboxen kommer inte det blir den svagaste länken så de inte spelar någon roll vilken sort man drog till uttaget eller har denna lilla snutten på ca 1m så liten påverkan?

mvh
Bambi
OK, den vägen har jag inte kört utan har kört:
Antenn-> coax -> TP (Nätverk) -> Coax -> Boxer mottagare.

Dvs har bara använt nätverket att transportera antenn signalen.
 
Har du någon typ av bredbandsbox så ska den inte ha antensignal utan vanlig ethernet och då är det TP hela vägen som gäller.

TP kabel kan således med rätt adaptrar användas som antennkabel men antenkabel kan inte användas som TP
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.