Någon som har köpt timmerhus från estland. Anneli hade vist köpt därifrån. Någon som har erfarenhet samt vilka hustillverkare ska man kolla på?
 
Vi har köpte ett timmer hus från VAKSIK (www.vaksik.ee). Vi tog fram en ganska detaljerad ritning på hur vi ville ha det och skickade denna till ett ganska stort antal tillverkare. Ett 20-tal i Sverige, 4-5 i Finland och 3 i Estland. Jag skulle kunna lägga ut texten en hel del avseende vilken respons vi fick från respektive tillverkare, men den korta varianten är att svenska tillverkare tyvärr hamnar bakom de finska och estländska i både att svara men även hur. De estländska stod faktiskt i en klass för sig och VAKSIK tillsammans med ESTNOR (www.estnor.ee) levererade ett mycket bra underlag. Det var mest känslan som fick oss att välja VAKSIK. Vi är nöjda med både priset och resultatet.

En upphandling på "distans" kräver förmodligen lite mer av köparen - man måste vara extremt noggrann i hur man vill att huset ska se ut, konstrueras, färdigställandenivå, mm. Det gäller såklart även annars, men det ställs på sin spets när 99% av konversationen genomförs via mail, och att man inte träffar någon från företaget förrän leveransen kommer. I VAKSIKs fall är de mycket enkla att kommunicera med och de är aktiva, dvs. de kommer med förslag som berör både design och konstruktion.

Huset står sedan något år klart söder om Luleå. Jag ser att du finns i Norrbotten - kom förbi och titta!
 
Hej

Inget svar på den direkta frågan. Men vet en som inte fick bygglov på grund av att energideklarationen underkändes av kommunen på ett timmerhus från Baltikum. Och enligt utlåtande av handlägaren att det var högst tveksamt att det klarade kraven enligt BBR.

//Calle
 
  • Gilla
Konungtoba
  • Laddar…
Tack för inbjudan. Vi bor i arvidsjaur så om vi har vägarna förbi hör vi av oss. Är det en enplanare ni byggt i luleå
 
Vi byggde ett tvåplanshus med design som är hämtad från en norrbottensgård. Det CalleSpeed nämner här ovan ska absolut tas i beaktande när man ska ta ställning till att bygga timmerhus eller använda någon annan byggnadskonstruktion. Enligt min uppfattning så beror det på att bestämmelserna inte är anpassade för just timmerhus. Vi har två bostadshus som är uppförda med timmerstomme där ett (från 1800-talet) är tilläggsisolerad med 50 mm och det andra inte är isolerad alls förutom själva timret. Tittar man bara på kostnaden för uppvärmning så sover jag inte dåligt om nätterna för det. Självklart finns det bättre men timret isolerar definitivt inte så illa som vissa påstår. När vi skulle bygga för tre år sedan gjorde jag själv en någorlunda seriös energiberäkning som jag backade upp med bra motiv varför byggnadsinspektören skulle godkänna bygget. Jag landade i mina beräkningar just under (på fel sida) gränsvärdet. Bygget godkändes iallafall tack vara att ansökan avsåg fritidshus.

Det finns ganska mycket skrivet om just energiberäkningar och timrets förträfflighet (eller tvärtom) på nätet.
 
  • Gilla
lob
  • Laddar…
Tack så mycket för information Calle & Janne
 
J Janne2 skrev:
Vi har köpte ett timmer hus från VAKSIK (www.vaksik.ee). Vi tog fram en ganska detaljerad ritning på hur vi ville ha det och skickade denna till ett ganska stort antal tillverkare. Ett 20-tal i Sverige, 4-5 i Finland och 3 i Estland. Jag skulle kunna lägga ut texten en hel del avseende vilken respons vi fick från respektive tillverkare, men den korta varianten är att svenska tillverkare tyvärr hamnar bakom de finska och estländska i både att svara men även hur. De estländska stod faktiskt i en klass för sig och VAKSIK tillsammans med ESTNOR (www.estnor.ee) levererade ett mycket bra underlag. Det var mest känslan som fick oss att välja VAKSIK. Vi är nöjda med både priset och resultatet.

En upphandling på "distans" kräver förmodligen lite mer av köparen - man måste vara extremt noggrann i hur man vill att huset ska se ut, konstrueras, färdigställandenivå, mm. Det gäller såklart även annars, men det ställs på sin spets när 99% av konversationen genomförs via mail, och att man inte träffar någon från företaget förrän leveransen kommer. I VAKSIKs fall är de mycket enkla att kommunicera med och de är aktiva, dvs. de kommer med förslag som berör både design och konstruktion.

Huset står sedan något år klart söder om Luleå. Jag ser att du finns i Norrbotten - kom förbi och titta!

Vart i Luleå står huset? Har själv nyss köpt tomt i råneå som det ska upp ett hus på. Men är riktigt sugen på en timring.
 
Hur ligger de till prismässigt?
Mvh Robert
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.