Tummenmittihanden har dragit rör genom vägg till liten toalett på nedervåningen. Två rör med kopplingar (och stopp) sticker ut, men det går att dra rören lite ut och in genom väggen. De ska väl vara fixerade om man ska koppla dem till handfat?

Rördimensionen är 12 mm men jag hittar inte väggbrickor annat än till 15 mm.
Finns det?

Eller kan rören sitta som de sitter?
 
Krilleman
Hur ser det ut? Stilla forumets hunger med en bild!

Klart det finns väggbrickor till 12mm! Vilket fabrikat har du kikat på? Här har du vatettes variant

Sen om är det är under ett tvättställ så kanske inte estetiken är oerhört viktigt och en vanlig bricka med gummitätning kan duga? Men det är lite hur du själv tycker, smaken är som baken.
 
Så här ser det ut. Men fixeras rören verkligen med gummitätningen?
Estetiken bryr jag mig inte om, eftersom denna toa inte behöver vara särskilt snygg.
Det ska bara fungera och jag vill inte att det ska gå att dra rören ut och in genom väggen, haha.

ppp.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Krilleman
Oj oj, du har inget utstick av själva rören. Enklast i ditt läge ser ut att bara montera två nya vatette vinklar. För det ser ut som du har vatette på dom kromade muttrarna. Kan du utläsa någon text på dessa?
 
På bilden ser det ut som om jag inte har utstick. Men faktum är att rören är lösa så jag kan dra ut dem ur hålet som nästa bild visar. Hjälper det?
image.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Va ska du ha för utskikt? Det ser ut som glappet är lite för stort för att kunna ansluta någotvettigt mot dom.
Det går kanske att göra ett lokalt hål i väggen, montera kottlingar och sen gipsa över hålet med rören fixerade.
 
Det är målade träskivor nu. Tänkte bara måla om dem.
Går det inte med väggbricka? Den fixerar väl rören med kopplingar?
 
Jo, en väggbricka håller, men frågan är om den tätar nog. Men det är å andra sidan inget en halv tub silicon inte kan fixa.
 
Vad ska den täta? Vet inte hur en väggbricka är tänkt att fungera men trodde den bestod av kopplingar som tätas mot rören precis som alla andra kopplingar? Vad ska man annars ha den till?
 
Jag menar täta mot läckage mot väggen genom hålen.
 
Känner inte att jag fick något vattentätt svar på detta.
Finns det verkligen ingen typ av väggbricka som kan ta hand om dessa rör och fixera dem mot väggen så att jag kan koppla på blandaren? Hur gör man annars när man drar rör genom vägg? Rören är 10 mm tjocka.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.