Hej,
Har bifogat träd på bilden och ingen verkar veta vad det är. Blommar nu och tappar blommorna snabbt. Skall även beskära trädet när skall jag göra det?
Tack på förhand,
JK IMG_3201.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_3199.gif
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Långa taggar?
 
Tänkte först på oxel men bladen ser lite för flikiga ut.
Hur som, oavsett vad det är för träd så mår det bäst av att beskäras under JAS-perioden alltså juli, augusti, september. Det gör äppelträd och liknande också, det är bara för att de gamla trädgårdsmästarna hade tid över just då som de brukade klippa på vårvintern. Trädet har bättre möjligheter att läka vid JAS-beskärning.
 
Hagtorn förstås! :) Beskär under JAS, en bit efter blomning, som nämns ovan.
 
  • Gilla
Stenolofanders
  • Laddar…
Hoppla, jag har ju hagtorn själv. Bladen ser liknande ut men blommorna på mitt träd ser inte ut sådär men det kanske bara är olika sorter?
 
  • 1401859180611.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dalbotös skrev:
Hoppla, jag har ju hagtorn själv. Bladen ser liknande ut men blommorna på mitt träd ser inte ut sådär men det kanske bara är olika sorter?
Du har rosenhagtorn där. :)
 
  • Gilla
Dalbotant
  • Laddar…
Much Too Young skrev:
Du har rosenhagtorn där. :)
Det har du ju helt rätt i, har aldrig sett en vanlig hagtorn tror jag så därför tänkte jag inte riktigt hela vägen. :)
 
Hagtorn växer här och där i skogsbryn och på åkerholmar, men man tänker sällan på dom utom när man kommer riktigt nära eller när de blommar. Trevliga små knotiga träd.
 
Men vanlig hagtorn har inte så där flikiga blad som jurkellers träd, utan det är förmodligen trubbhagtorn (crataegus monogyna). Vi har en gammal klippt häck av den.

Jag skriver "förmodligen" för att jag tror att det finns andra hagtornsarter med flikiga blad och vit blom men trubbhagtorn är den vanligaste av dem.

Utöver att trubbhagtorn har mindre och flikigare blad än den vanliga kan man också skilja dem åt på taggarna. Vanlig hagtorn har kraftiga taggar som lätt blir 4 - 5 cm långa. Trubbhagtornets taggar är klenare och bara ett par cm långa, men de sitter tätare och är tillräckligt vassa och starka för att t ex punktera barnvagnsdäck om klippet får ligga kvar på marken.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.