Är det någon annan som har erfarenhet av detta ???Är det omöjligt att få bygglov då? Fornminnet ligger pricis i kanten på tomten, enligt kartan vi fått ligger det utanför men kommunen säger att det går in lite... :'( :'( :'(
 
Är tomten avstyckad och klar så är den väl godkännd för byggnation? Annars är det väl ingen tomt utan en bit mark ;)
Ligger en del inne på tomten kan det finnas sypunkter på husets placering. Annars gäller att forminnen skall kunna nås av "allmänheten" och får inte styckas in på tomtmark som skall bebyggas. Har för mig det finns något om att man inte får gräva närmare än 30-50 meter. Sedan beror det ju på vad det är för typ av fornminne. R-märkt eller bara "fornminnesliknande" lämning......
 
Hej!

Tack för ett bra svar :D Tomten avstyckades 1991, är tomterna automatiskt godkända för byggnation när de avstyckas? Vi tror att fornminnet är R-märkt, det är markerat med R på tomtkartan men enligt ditt svar behöver vi nog inte oroa oss tomten är 4000m2 och vi ska bygga i andra kanten. :D

(vi kanske hittar massa spännande saker på tomten, vill du köpa de då ;))

Mvh
 
mjau skrev:
(vi kanske hittar massa spännande saker på tomten, vill du köpa de då ;))
Skulle du hitta något sådant, så tala inte om det för någon. :-X Risken finns att din tomt då översvämmas av arkeologer som finkammar den på din bekostnad(=dyrt). ;)
 
skojade bara, hittar vi något sådant gräver vi ner det ännu längre, folk med hink och spade får roa sig någonannanstans! :D
 
Immobil skrev:
Skulle du hitta något sådant, så tala inte om det för någon. :-X Risken finns att din tomt då översvämmas av arkeologer som finkammar den på din bekostnad(=dyrt). ;)

Kommer att tänka på Lasse Åberg "Stig Helmer" och Den ofrivillige golfaren ;D ;D

Hur som. Vilken typ av fornminne ni har går att få reda på via Riksantikvarieämbetet:
http://www.raa.se/fmr/index.asp

Alla registrerade fornminnen har ett nummer och det går att beställa utdrag från fornminnesregistret.

Vi har en registrerad bronsåldersgrav på vår tomt.
Men jag är ganska övertygad om att detta är en husgrund från tidigt 1900-tal om jag tolkat ett foto rätt...... ::)

Vet inte om den automatiskt är godkänd. Har upplevt lite att det beror vilken tjänsteman man pratar med .
Men varför fråga? Börja gräv 8) och bygg snabbt som attan :-X
 
Så här är det. Om din tomt är avstyckad har någon sökt ett förhandsbesked på den. Finns i registret hos bygglovskontoret. Då prövades lämpligheten att bygga på tomten mht bla ev. fornlämningar. Avstyckning kan endast komma till stånd om man godkänt det hela och sålunda beaktat fornproblematiken redan.

Sålunda kan du säkerligen bygga utan problem. Dock skall du vara uppmärksam på ev. fynd när ni anlägger grunden. Hittar du något så är du egentligen skyldig enligt lagen att anmäla det. Men vem bryr sig egentligen. Är du bara tjenis med grävmaskinisten går det nog bra. Detta bör ni dock diskutera innan.

Tala inte för mycket med länsstyrelse och länsmuseum om dessa saker dock.

Har precis gått igenom samma process med arkeologisk förundersökning. En fornlämning måste vara av dignitet för att den skall undersökas vidare även i fall ni skulle hitta något.
Lycka till!
 
Det har funnits ett förhandsbesked 1991 men dom inne på kommunen sa att vi skulle skicka in ett nytt sådant. Ska det vara nödvändigt kan man inte skicka in ett bygglov istället eller är det för riskabelt.Det har även blivet ett godkännande av trekammarbrunn 91 det skulle också göras om sa dom.
Dom är inte så smidiga dom där GUBBARNA.
 
Hej
Råkade ut för en situation där vare sig förhandsbesked eller avstyckad tomt satte några käppar i hjulen för den antikvariska ivern. Då man får nybyggnadskartan, vilket även redogör för bla anslutningar av VA etc. skall det stå på denna om det finns fornlämningar på tomten. Det fanns det i "mitt" fall, varpå Länsstyrelsen skulle ge sitt godkännande för att BN skulle kunna utfärda lovet.
Länsstyrelsen hade i det fallet inte blivit informerade i samband med att förhandsbeskedet utfärdats, inte heller då fastighetsförättningen blev gjord. Surt var det, i synnerhet som flera av granntomternas fått bebyggas utan nån arkeologisk undersökning, pga av att stadsbyggnadskontoret inte informerade länsstyrelsen i de fallen. Hur är det omkring dig - har det varit några utgrävningar?
mvh
 
Vi vet inte om det varit utgrävningar just runt tomterna men en bit bort finns gravkullar och jag antar att det vatt utgrävningar där. Fornminnet går in på vår tomt och två andra där det finns hus och har legat där länge kanske sen 70 talet...Kan man ta reda på om länsstyrelsen blev informerad 1991 vid avstyckningen utan att väcka den björn som sover....

MVH
 
Det finns ju ett "protokoll" från förrättningen. Antar att det står där vilka som informerats. Om inte annat kan man ju fråga lantmäteriet vilka som blir inblandade då fastigheter styckas av.
Jag antar också att olika fornminnen är intressantare än andra; kanske inte är säkert att er är intressant nog att undersöka närmare. Såg nu att ni skulle bygga rätt långt från fornminnesområdet, vilket ju också har betydelse.
 
mjau skrev:
Vi vet inte om det varit utgrävningar just runt tomterna men en bit bort finns gravkullar ......... utan att väcka den björn som sover....
Lantmäteriet är en bra början. Men jag skulle nog börja med Riksantikvarieämbetet. Ring till en tjänsteman och visa ett "allmänintresse" för lämningar i området.
Dom blir lyriska ;)
Begär utdrag från registret över området. Där kan du läsa på om det är gjort några utgrävningar eller om det är gjort några andra fynd i området. Kan även vara kul och nyttig information i övrigt. Ni var inte dom första att ta marken i besittning för boende....... och ni väcker ingen björn...
Kolla gärna på min hemsida där finns lite vad man kan få fram av de registerade lämningarna.
(Klicka på knappen "Byn")
 
labela36 skrev:
Hej SnickarPelle,

Jag råkade snubbla på den här tråden om fornminnen och har också gått in på din hemsida. Det är ju helt fantastiskt, både historien och renoveringen av kvarnen. Vilken intressant läsning om alla som bodde där. Hemsidan är ju som en historiebok i levande form. Och hönseri har ni också!!!

Jag måste bara skriva dessa ord för att gratulera och önska er lycka till i fortsättningen.

:D
// Lai

Tack för allt beröm ::)
Ni har själva en fin och omfattande hemsida.
Bilden på första sidan: SNÖ!! det har vi ingen här :(
 
Tack för era inlägg :D imorgon bär det iväg till kommunen igen...
 
mjau skrev:
Tack för era inlägg :D imorgon bär det iväg till kommunen igen...
Hur gick det ?
Bara nyfiken ::)
Fick ni veta vad det var för fornminne?
Köpt metalldetektor eller ;)
Gott Nytt År.......
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.