Har precis konverterat till Ftx och vill nu sätta igen ventiler på övervåningen och källare.

På övervåningenär det friskluftsventiler med gäller på utsidan som sitter i den stående panelen och på insidan en gammal hederlig tallrik att justera flödet med. Panelen kommer jag få byta på utsidan eftersom man sågat sönder denna för att inhysa gallret men hur gör man med resten av tomrummet som uppstår efter röret som går i väggen? Vill gärna göra det ordentligt med isolering etc

I källaren har man samma typ av ventiler som man satt genom att borra igenom sockeln. Bara att mura igen? Det går även ventiler in till murstocken från tvättstugan och gamla pannrummet, bara att mura här med?
 
Totte_S
Vill du göra det rätt så skall det ju bli motsvarande funktion och utförande som resten av väggen, så det beror ju alltså på hur den är uppbyggd. Det borde vara steg ett att redogöra för så att du får vettiga råd.
Har du plastfolie/diffusionsspärr i konstruktionen på insidan så bör du ju då såga upp runt hålet så att du kan tejpa med rätt tejp o plast även där. Hålrummet bör ju bestå av isolering. Har du vindpapp på utsidan av isoleringen kanske du kan använda dig av isolering med en pappad sida.
Det kan bli mycket jobb beroende på hur mycket ventiler du har.
 
  • Gilla
Moxmox
  • Laddar…
Ajaj låter jobbigt men du har såklart rätt. Vet faktiskt inte hur det ser ut i väggarna men får ta en titt!
 
Totte_S
Du kan ju oxå göra det lätt för dig till att börja med, byt fasadbrädan, proppa hålet med isolering o vindpapp innan du spikar igen. Låt ventilen sitta kvar på sidan men skruva igen den. Då har du i alla fall stoppat det mesta av luftväxlingen dén vägen. Konverterar du ett gammalt hus till ftx så läcker det ändå luft på alla möjliga ställen.
 
  • Gilla
Moxmox
  • Laddar…
Ja det kanske är en bra lösning sålänge, de flesta rummens innerväggar ska ändå göras iordning så småningom.

Mitt största orosmoln är att jag verkligen inte vill göra något som kan innebära att tex vatten eller fukt tränger in och orsakar mögel och andra bekymmer, men att proppa fullt med isolering kanske gör susen. Funderar på att fylla med en liten vägg av fogskum också bakom fasaden
 
O
Om huset är av äldre modell så är det säkert ingen plast i väggarna... utan bara vindpappen... Så jag tror inte det behöver bli ett så stort problem....
 
Totte_S
Inte för att jag förstår vad du menar med vägg av fogskum bakom fasaden, men ge dig inte på och kladda med fogskum och andra hittepålösningar om du inte vet vad du gör och varför. Då är det sannolikt bättre att inte göra någonting. Som odjuret skriver så kan det mycket väl vara så att ditt hus saknar plast i väggarna, och då är det inte relevant med plast eller fogskum på en yta av 1,5 dm2 eller vad det kan handla om.

Det som skadar huset är just det som du är orolig för - om fukt hamnar på fel ställe, och enklaste sättet att få fukt att hamna på fel ställe är att täta med plast eller fogskum på olika ställen, eller tilläggsisolera, utan att veta varför man gör det och vad man vill uppnå!
I ditt fall tolkade jag det mest som att du ville fylla igen de fula/onödiga hålen efter ventilerna. Regn från utsidan ska stoppas av fasaden, och i viss mån av ett vindtätt skikt innanför fasaden, dvs vanligtvis papp, eller utegips eller liknande. Destruktiv fukt uppstår oftast genom att man har en konstruktion som skapar förutsättningar för kondensering av fukt i luften på fel ställe i konstruktionen.
Enkelt sagt - hus med lite/dålig isolering och frånvaro av plast ger sällan stora problem med fukt.
Hus med mycket isolering kräver en mer genomtänkt och balanserad konstruktion av såväl byggmaterial som ventilation.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.