Om du inte har några grannar i närheten kan det vara rätt roligt att lära sig fälla trä som faller åt det hållet man tänkt sig ;-)
Jag skulle föreslå att du köper en begagnad kvalitetsmotorsåg. Det finns många på ex. blocket:
http://www2.blocket.se/view/3271769.htm?l=0&c=1&city=11
Vad man skall skydda förutom omgivningen från fallande träd är i första hand ögonen. Hjälm med visir och hörselskydd är ett måste. Sedan är det väl en bedömning hur duktig man är. Huggarstövlar, byxor med skydd osv......
En bra såg kan du vända hur du vill men ogärna upp&ned
 
Mmmm....motorsågar är inga leksaker trots att man skulle kunna tro det med tanke på hur kul det är att fälla träd.

Clas Ohlson har en mycket bra liten bok om säkerhet och tips hur man fäller på bästa sätt och sköter sin såg.
Kommer tyvärr aldrig ihåg vad den heter. ::)

Det finns också mycket på nätet, här är en bra sajt:
http://www.sakerskog.se/
 
Husqvarna hade åtminstone tidigare en mycket bra skrift publicerad på sin hemsida. Den var väl på ett 50-tal sidor och där stod det mesta, och var i pdf-format.
Deras sajt verkar vara nere just nu så jag kan inte länka direkt...
Den är gratis för övrigt.
 
ajje skrev:
... när jag sågat av mig båda benen ;)
Lättare att åstadkomma än man tror, faktiskt. Råkade i min ungdom ut för ett kast som slutade tvärs över vänsterbenet innan kedjebromsen slog till. Som tur var hade jag skyddsbyxor på mig, så jag har båda benen kvar (när man efteråt såg hur byxorna såg ut var det lätt att tänka sig hur illa det kunde gått).

Full skyddsutrustning rekommenderas startkt. Ingenting du skall snåla på. En motorsåg kan ställa till med stor skada om olyckan är framme.
 
håller med.. motorsågar skojar man intre bort.. full utrustning med skyddsbyxor och stövlar.
 
ajje skrev:
Tack för all info! Jag försöker verkligen inte skämta bort farligheten med motorsågar. Det var ju precis det jag menade att om det skulle hända mig något så är det ingen som kan hjälpa mig! skulle kännas bättre om man var 2st...
Nu löser det sig för jag har hittat en gammal skogshuggare som fixar det för veden + 100kr i timmen + bensin! låter ok tycker jag. "De e bare rolit att komma ut lite" var hans kommentar...
Klokt beslut att leja bort det till någon med erfarenhet.

Vad gäller sågar finns väl egentligen ingen anledning att välja en proffssåg för att såga ner några granar. Är man nybörjare med motorsågen är det knappast motoreffekten som är begränsningen i arbetet. De allra flesta har nog tid med de extra sekunder som en mindre såg behöver för att kapa en stock ;)

Mitt tips är hellre en liten såg med vass kedja en stor med slö kedja ;D

En av de stora hemligheterna med motorsågar och röjsågar är att lära sig fila kedjan/klingan så att den skär bra utan att hugga och dra snett.
 
Skönt att det gick bra! Visst är det en mäktig känsla när stora träd faller?
Skyddsutrustningen ser väl inte helt komplett ut ::) ::) ::) Om du inte har kvistat allt redan så rekommenderar jag att du tar det mycket försikigt om du tänker fortsätta jobba i gummistövlar och träningsbyxor. Det är lätt att halka till eller sticka till med sågen om man trampar omkring i ris.

Om det är så att tallen på sista bilden är tänkt att mot(till vänster om) fotografen, ser vinkeln mellan över och underskäret väl liten ut, en vinkel på 70-90 grader ger mycket bättre kontroll på riktningen under fällningen.
Jag antar att kilar och brytjärn inte ingick i utrustningen, vilket kan göra det svårt att få stora träd dit man vill.

Lär här om mer fakta för säkert arbete i skogen
http://www.skogforsk.se/kunskapdirekt/
http://www.sakerskog.se/

/T
 
Kul att se att det går framåt för er, men det gör ont i kroppen (på massa ställen) att se att ni nobbat allt som gör att det är åldern som styr hur mycket man hör och ser.....

Fixa en hjälm med galler framför näsa/ögonen och kåpor för öronen. Kläder i lämpligt tyg gör också sitt till.

Trots viss tröghet mellan öronen har jag tillslut lärt mig att varje gång jag fuskar med skyddsglasögon så händer det något - hittills har jag klarat mig bara på tur.
 
Amatörer lär sig via smärta, det fick en tjej på jobbet lära sig när hon och hennes far varit ute i skogen och fällt träd.
Hon linkade omkring på kryckor en hel vinter efter att fått sågen i benet. Ändå var det bara i princip en snudd på smalbenet, men muskler, ben och senor är ingen match för en sågkedja.

I övrigt måste jag nu ställa mig frågan om jag gjort rätt som rekommenderat den där kap/gersågen till JescaJ. Hon ser rätt hotfull ut med motorsågen i hand.

Hjälp.
 
Skulle föreslå att ni kompletterar er såg med:

Skyddsstövel light: 699 kr
Motorsågsbyxa: 795 kr
Skyddshjälmset: 199 kr

Totalt 1693 kr.

Inget illa ment, men jag tycker det är ganska korkat att riskera liv och lem (bokstavligen) för att spara ett par tusenlappar.

 
:surprised:Illa, mycket mycket illa :surprised:
 
Konsulten skrev:
Skulle föreslå att ni kompletterar er såg med:

Skyddsstövel light: 699 kr
Motorsågsbyxa: 795 kr
Skyddshjälmset: 199 kr

Totalt 1693 kr.

Inget illa ment, men jag tycker det är ganska korkat att riskera liv och lem (bokstavligen) för att spara ett par tusenlappar.
Ett litet tips om ni ska köpa skyddsbyxor.
Kolla även hur tjocka de är på baksidan och rumpan.

Med de byxor jag har köpt upplever jag att man svettas på framsidan benen och blir jättekall på baken. Ingen vidare komfort alltså :'(
Man drar ju inte gärna på sig ett par långkallingar för att bli varm om baken när man redan svettas om benen.

Kan även tillägga att det finns särskilda motorsågshandskar med skydd på vänsterhandsken.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.