Hej

Vi är ett par som är i husbyggartankar, har börjat kika på tomter. Tyvärr bor och arbetar man ju i Stockholm, men är inga höginkomsttagare för det (tänk, finns det medelinkomsttagare i Sthlm också?! ;D).

Finns det någon härinne som kan bidra med råd om hur man kan räkna på/analysera om ett tomtpris är skäligt med tanke på storlek, läge, etc?
Och då menar jag exkl övriga kostnader (gatukostnad, VA, el, telefon, etc).

Verkar vara så oerhörda skillnader i pris för tomter man själv tycker borde anses vara lika mycket värda. Det enda man kan säga säkert i Sthlm verkar vara att vill du bo inom 20 min från Sthlm C så kommer du inte under 1 miljon.

Vill gärna ha tips också om någon har hittat områden som är på uppåtgående vad gäller status! ;D
 
I princip kan man säga att det blir dyrare ju närmare innerstan eller vatten tomten ligger.

Det är "billigare" i söderort än i norrort.

Ett område som kommer att bli byggbart nu i år är talludden och Björknäs i Nacka kommun.
Det kan vara id'e att titta på tomter där nu då de kommer att dra iväg rejält när NCC är klara med VA och väg.
 
Vi bor i Järna (Kallfors) och flyttade in i vårt hus för ca ett år sen. Här ligger tomtpriserna på ca 600 000 kr. Fler nya tomter kommer att släppas i år. Nu tänker många att det är för långt till STHLM men det tar ca 35 minuter att köra till Liljeholmen. Sen kan det ju ta längre ibland men då har det hänt något och så är det ju överallt här...

Vill du veta mer om Kallfors kan du skicka ett direktmeddelande!
 
MOJJE skrev:
Ett område som kommer att bli byggbart nu i år är talludden och Björknäs i Nacka kommun.
Köpte vår tomt i Björknäs för drygt två år sedan, men då i ett område som hade fått VA och ny väg dragen tidigare.

Tomten kostade 1.500.000:-
VA betalades i höstas när bygglovet gick igenom, 104.000:-
Vi räknar med markarbetskostnader på 500.000-600.000:- (bergbunden tomt så det behövs sprängas en "del" )

Tror nog att motsvarande tomter i de "nya" områdena i norra Björknäs också kommer ligga på liknande nivåer...minst

Alter ego
 
Varför inte Resarö i Vaxholms kommun. Ligger nära vatten och natur med SL-direktbuss till Danderyd och Östra station. En mindre tomt kostar kring 1 miljon och en dubbelt så stor tomt 1,5 milj (naturligtvis inte sjötomt utan nästa eller nästa "rad") Lycka till! :).
 
Vi köpte tomt i Vendelsö, norra Haninge, för drygt fem år sedan. 20 minuter med buss till Gullmarsplan, 40 minuter med direktbuss till centralstation, i rusning.

Väldigt naturnära (gångavstånd till Tyresta nationalpark) och lungt och fint område. 800 meter till busshållplatsen.

3000m2 tomt kostade i runda slängar 650kkr innan komunalt VA.

Finns en del trevliga tomter kvar härute faktiskt. Värt att kolla kanske?
 
Vi köpte en billig tomt ute på Färingsö(Ekerö) för några veckor sedan och den gick på 835.000:-.

Tomten är drygt 1700 kvm och har sjöutsikt i söder.
Den är avstyckad från en gammal åkerlapp, så den är nästan helt plan.

Det tar ca 30 min in till Bromma.
 
C
Milde himmel!

Vilka priser!

Vi köpte för två år sedan ett hus med sjötomt,bästa tomten vid sjön säger de som bor här,huset heter Villa Soludden, 5 meter från vattnet i söder o i öster fiskar öring i sjön o plockar svenska flodkräftor med handen...

Allt för 520.000:- inklusive 5 byggnader

Kan Ni nte långpendla veckovis o betala ett anständigt pris för det Ni köper?

f.d. höginkomsttagare 40 mil från Sthlm med X 2000 är vi där snabbt !
 
Tja, har man familj, vänner och jobb i Stockholm är det inte så enkelt...
 
Vi fick tag på en i länna.
1125kvm fick vi betala 725k för, men med VA, väg o andra avgifter så blide det kanska precis 1 mille.
 
Det beror på vad du är ute efter. En bra investering eller en låg kostnad.
Nacka är ofta en bra investering. Up&Coming. Värmdö likaså.
Ekerö tycker jag är undervärderad i förhållande till närheten till stan. Frågan är om priserna kommer att öka dock.
Danderyd/Lidingö/Djursholm anser jag är övervärderade. Dvs liten värdeökning.

Vill du bara ha billiga tomter kan exempelvis Haninge vara ett alternativ,

mvh
David
 
Haninge har också flera Up&Coming-områden. Vårt hus har ökat rejält i värde på fem år och tomterna och husen i området blir dyrare och dyrare. Granntomten som är mindre än vår och sämre läge gick för knappa miljonen för några månader sedan (överpris så det stänker tycker jag). Men nya, mer prisvärda tomter dyker upp i trakterna, utan att man för den delen måste välja bort kommunikationer och civilisation.

Nacka är ganska dyrt, om man nu ska generalisera ett så stort område, av vad vi kunnat se och eftersom både tjejen och jag är från Nacka så kollade vi en hel del där innan vi "bytte kommun". Men som alltid finns guldklimpar att finna om man har koll på läget och är beredd att slå till direkt på ett klipp.

/Ola - som tycker att tomter i Haninge kan vara mer än bara billiga... ;)
 
Vi köpte tomt på Värmdö: nästan 3000kvm utan vatten o avlopp för 700.000. Det är en bit att promenera till busshållplatsen om man nu inte vill ta bilen. Om man vill bo nära busförbindelse som dessutom är någorlunda regelbundig får man räkna med ett högre pris!
 
OlaF skrev:
Haninge har också flera Up&Coming-områden. Vårt hus har ökat rejält i värde på fem år och tomterna och husen i området blir dyrare och dyrare. Granntomten som är mindre än vår och sämre läge gick för knappa miljonen för några månader sedan (överpris så det stänker tycker jag). Men nya, mer prisvärda tomter dyker upp i trakterna, utan att man för den delen måste välja bort kommunikationer och civilisation.

Nacka är ganska dyrt, om man nu ska generalisera ett så stort område, av vad vi kunnat se och eftersom både tjejen och jag är från Nacka så kollade vi en hel del där innan vi "bytte kommun". Men som alltid finns guldklimpar att finna om man har koll på läget och är beredd att slå till direkt på ett klipp.

/Ola - som tycker att tomter i Haninge kan vara mer än bara billiga... ;)
Dock en högskattekommun vilket kan dämpa eventuell prisstegring. Haninge är förresten en av många kommuner jag bott i. Gillar Österhaninge-/Dalarö-områdena. Vet inte om jag är så förtjust i resten. Förlåt. ;)

mvh
David
 
David skrev:
Dock en högskattekommun vilket kan dämpa eventuell prisstegring.
Det är sant även om jag tycker att skatteskillnaderna mellan kommunerna minskat. Dock bara en magkänsla och inget jag har några siffror på.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.