Behöver smakråd om färgen på gångarna!
Vet att grusade gångar passar bäst, men vi vill ha sten.
Förutsättningar: Nybyggt falurött hus, gammal stil. Rött tak (rött, inte tegelrött). Uppfarten kommer att asfalteras. En gång kommer att börja ute vid gatan och löpa längs med asfalteringen och vidare in mot huset. Gångarna blir långa, men utan stora sammanhängande ytor. Till saken hör att tomten kräver en stödmur, den kommer att bli grå, så lik granit som möjligt.

Vi är inne på röda stenar, en varm ganska ljus röd liknande tegel. Absolut ingen rosa eller lila ton.
En lugnare variant är terrakotta som inte sticker ut lika mycket. Eller varför inte grått, det smälter alltid in...
Man skulle kunna ha en grå fris som ramar in de röda gångarna och knyter ihop stödmur, husgrund och annan sten. Eller blir det bara rörigt?

Ytterligt tacksam för synpunkter från alla er därute i nybyggarvärlden!

Hälsningar från småvilsen förstaträdgårdsanläggare
 
Vi har själva falurött hus och går i samma funderingar. Vi har troligen bestämt oss för en grå ram med ljusrött/terrakotta innanför.
 
GRÅ. Jag tycker det är snygt när gångar hänger ihop med sockelfärg. Fick en råd en gång att blanda två nyanser så blir det inte så synligt med smuts och fläckar (som brukar komma). Några torra löv och lerklumpar som ligger på en enfärgad yta kan lätt bli en störande kontrast. Störningen minskar om man blandar 2 olika stenfärg redan från början men man skall vara sparsam med det ena färgen så det inte blir för rörigt. Vi har blandat marksten 3 ljust +1 mörkare och det blev lagom ;). På större ytor än gångar kan man "spädda ut " ännu mer.
gaia
 
Vi har också rött hus, och jag tycker också att det är jättefint med andra som har terracotta färgad sten...men jag tror att till ett rött hus eller falufärgat kan det bli för mycket. Hus och mark går i ett.
Vi har bestämt oss för grått. Just för att det inte ska bli ett och jag tror att det blir en fin kontrast.
Lycka till i ert val.
 
Vi har också ett rött hus, lade sten i höstas. Vi har lagt Benders marksten Labyrint Antik rödmix, har sedan lagt en kant runt med samma sten i grafit. Det är jättefint.
 
Visst kan ni få bilder, kan ta några i em.
Vi hade en stenläggare, som gjorde arbetet. Fick inget pris på själva stenen, utan bara på allt med sten och arbete.
Vi har även blandat in lite annan sten i knottstorlek, dansk bohussten tror jag att den hette.
Vi beställde flis, och sedan gjorde stensättarna jobbet därifrån.
Sammanlagt lade vi sten på drygt 150 kvm, och betalade nästan 500:- per kvm.
 
Hemmakatten
Spontant säger jag grått.

Men det beror ju på vilken sorts "stil" ni vill uppnå. En gångväg som "bara finns" och som löper i gräsmattan utan att göra så mycket väsen av sig. Eller en gångväg som man vill markera mer och få lite mer "pampig" och iögonfallande (dvs. en framträdande del av tomten). En gångstig som slingrar sig lite sakta eller en gångväg som talar om att "här är jag, gå här".
Sen kan man ju snegla lite på hur grannarna i kvarteret har gjort. Antingen för att anpassa sig till en rådande stil eller bara för att se vilken sorts gångväg man tycker om.
Storleken på tomten har också betydelse både för val av material - och för kostnaden.
 
Hemmakatten skrev:
Spontant säger jag grått.
Säger detsamma, anledningen för mig är den att jag inte är så förtjust i att uppfarter och gångar avviker alltför markant i färg från gatan utanför, speciellt inte om alla på kvarteret (med små tomter nära varandra) väljer sin egen färgmix, uppfarterna blir lite som färgglada frimärken.

Däremot gärna variation i format, material, former osv. MEN, för mig personligen, helst inte för stora färgvariationer.

MVH//Christina.
 
Ett litet tillägg till mitt tidigare inlägg; Det ska väl sägas att vi lade stenen som var 7 cm över hela ytan.
 
Vi skall ha vårt hus FAlurött och tänker nog i framtiden ha asfalt på garageinfarten och stenlagda gångar och altan. Vi är mest inne på grått gärna de som ser lite ut som skiffer eller så terakotta alternativt tegelsten.
 
vad menar du med att "vi beställde flis"?
Vi beställde flis (smågrus, kallas för flis), från leverantör, det är underlaget för stenen. Underlaget på uppfarten var ok, det var bara flis att lägga stenen i som saknades. Stensättaren sa till oss vad och hur mycket vi skulle beställa. För vår del handlade det om 10 ton, vet inte exakta benämningen och kommer inte ihåg vad det kostade, men jag har fakturan hemma, om du vill att jag ska kolla.
 
Tack alla för era kloka kommentarer.
Börjar svänga över mot grått, men funderar på att ha gången mot huvudentren röd för att tydligt markera vart man ska ta vägen. Kanske... Som kompensation för att det inte blir någon grusad äppelträdsalle ;)
Skulle behöva sätta mig i en stol på andra sidan gatan och fundera en stund :)

Tyvärr finns det inte så många röda hus med marksten att snegla på i närheten. Och vad gäller färger har vi redan hela regnbågen runt oss. Ena grannen har blått hus, svart tak, asfalt, grå mur, grå stenar. Den andra har grönt hus, tegelrött tak, terrakottamur. Finns även röd mur i närheten. Och många grå/bluddriga gångar.

Vi funderar vidare ::)
 
Vilma skrev:
Och vad gäller färger har vi redan hela regnbågen runt oss. Ena grannen har blått hus, svart tak, asfalt, grå mur, grå stenar. Den andra har grönt hus, tegelrött tak, terrakottamur. Finns även röd mur i närheten. Och många grå/bluddriga gångar.
Mitt tips till dig ang. ovanstående, vilket fö. är en helt 'normal' bild ::) av ett villakvarter i största allmännhet där alla försöker att göra sin plätt så unik, ovanlig, fantasifull och 'egen' som möjligt för att inte 'försvinna' i mängden ;) är:

Låt dig inte ryckas med i ett försök att 'överglänsa', eller för den delen ens matcha upp med övriga i 'regnbågspaletten'.
Strunta i den och låt gatans färger smyga upp mot ert hus, variera med olika material och nyanser, och det som i förstone kan låta tråkigt och intetsägande kommer att vara den verkliga pärlan i den övriga 'regnbågen'.
De absolut snyggaste tomterna och markbeläggningarna är de som på ett vis 'smälter in' i omgivningarna och känns både självklara och naturliga för platsen, nästan som om de 'alltid' skulle ha varit där, tycker iaf. jag :)

MVH//Christina.
 
Så sant Christina. Tog en ny tur i grannskapet idag och smygkikade. Mina erfarenheter blev att grått alltid känns självklart, övriga färger behöver ha en tydlig "motivering" för att kännas naturliga.

Att vi hamnade på röda stenar började med att jag försökte hitta något som ser lite gammaldags ut, och tänkte på tegel. Många ljusgrå stenar ger ett modernt intryck tycker jag. Kanske en kombination av ljusgrått och grafit?


 
Har äntligen tagit några bilder, de är inte så bra, men... :-/ Vädret var inte det bästa, grått och duggigt, allt ser bättre ut i solsken. ;)
Följ länken till bilderna:
http://mimto.tripod.com/hus/

Vi bor ca 5 mil norr om Göteborg.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.