Hej!
Rådjuren äter upp knopparna och drar upp blommorna på kyrkogården. Finns det några blommor som dom inte tycker om eller finns det något annat knep att få dom låta bli blommorna?
 
Well - jag har spår efter åtminstone 2 lodjur i trädgården - det borde vara effektivt ;-)

Det påstås att de låter bli gula blommor - vet inte hur sant det är men det är ju rätt årstid att prova.
 
När jag gick ut i morse så såg jag att de varit i min rabatt. >:( :'( Jag är härmed officiell rådjursfiende. Jag hade dessutom glömt bort vad jag satt för lökar och såg med glädje fram emot att få se vad som skulle komma men nu får jag aldrig veta. Snyft. Hur som haver, de åt inte upp mina påskliljeblad. Krokusarna verkade de måttligt intresserade av men några hade de knaprat på och resten hade de dragit upp så lökarna låg utslängda lite överallt. Såg ut som ett inbrott i rabatten. Och kändes ungefär likadant. En liten stund i alla fall. Hur man slipper besök av de alldeles för söta rackarna undrar jag med?

// Lina
 
rådjur gillar inte Påskliljor.. allt annat tar dom men just påskliljor vill dom inte ha..!
 
Oline skrev:
Hej!
Rådjuren äter upp knopparna och drar upp blommorna på kyrkogården. Finns det några blommor som dom inte tycker om eller finns det något annat knep att få dom låta bli blommorna?
Annat knep:

s_psg90_3.jpg
 
...det här funkar också  :cool: på köpet slipper du också alla j-a katter som uträttar sina behov på andras tomter >:(

Annars är min erfarenhet att det enda som stoppar rådjur till 100% är ett bra stängsel/staket runt det man vill skydda.
 
  • dobermann.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
esox skrev:
Annars är min erfarenhet att det enda som stoppar rådjur till 100% är ett bra stängsel/staket runt det man vill skydda.
Inte så snyggt kanske. :-[

Är det någon som har testat kemisk vargurin?
 
esox skrev:
...det här funkar också  :cool: på köpet slipper du också alla j-a katter som uträttar sina behov på andras tomter >:(
Japp, men du får åttakilos dobbermanhögar på tomten istället. Säkert bättre  ;)
 
Det mest effektiva är förstås ett HÖGT staket... men om man inte vill ha det, så rekommenderas såna växter som rådjuren inte gillar. Typ krokusar, påskliljor, höstöga, buxbom etc. Om du googlar på "växter som inte rådjuren äter" så får du massor av tips. Fast inget är helt säkert... det beror väl på hur hungriga de är, de små liven... ;)
 
OlaF skrev:
Japp, men du får åttakilos dobbermanhögar på tomten istället. Säkert bättre  ;)
Hunden får väl gå och skita på grannens tomt. ;D

Förlåt, jag är mitt uppe i en väldigt intressant diskution i en annan tråd gällandes katter....
 
OlaF skrev:
[quote author=esox link=1145194575/0#5 date=1145349868]...det här funkar också  :cool: på köpet slipper du också alla j-a katter som uträttar sina behov på andras tomter >:(
Japp, men du får åttakilos dobbermanhögar på tomten istället. Säkert bättre  ;)[/quote]

Som någon annan redan föreslagit...varför inte låta vofsingen lägga sina klubbor på granntomten på samma sätt som grannarnas kattj-r använder vår tomt som toa >:(

Men för att hålla mig någorlunda till tråden: Någon som har förslag på hur högt ett stängsel/staket bör vara för att hålla rådjur borta? Vi har precis köpt ett hus där förre ägaren satt ett c:a 1,60 m högt makalöst fult stängsel av plast runt köksträdgården...det håller rådjuren borta, men behöver det verkligen vara sååå högt...? Jag vill nämligen byta ut det....
 
Varför inte tvinga rådjursägaren (staten alltså) att hålla koll på sina djur?

Ang. rådjursstängsen. Ja, de måste verkligen vara sjukt höga. De tar sig över, under och genom *allt*. Förutom avätna blommor får du fästingar och borrelia på köpet.

Enda fungerande lösningen jag har sett mot råddjur är rejäla stängsel eller att ha sämsta trädgården i omgivningen. Vissa rådjur kanske stoppas av de diverse huskurer och medel som finns men hemma har vi haft individer som är så tama och aggresiva att de stångas och sparkas om man försöker mota bort dem från rabatterna. Rätt läbbigt faktiskt.
 
Stenmurar stoppar rådjur rätt bra. Har det på ena sidan plus en halva på en annan sida och rådjuren går inte i närheten av muren. Dom är väl rädda om benen kan man tro.


Hundar kan man dresssera så att de "lastar av" på därmed avsedd plats i trädgården. Läggs sedan i en latrin/kompost tunna tillsammans med gräsklipp eller dylikt i nått/några år och sen har man fint jordförbättringsmedel till rabatter/gräsmatta
 
Tack för svaren, men högt staket runt gravplatsen är nog ingen bra ide  ;)
inte heller att jag skulle smyga i buskarna med ett gevär eller dylikt, skulle väl se något ut :)Får väl ringa kyrkogårdsförvaltningen att dom inhängnar allt. Dom hade satt upp cd skivor som skulle avskräcka, men det lyckades inte....
Ska kolla på google ang. växter som dom inte gillar och hoppas att jag hittar något.
 
Kanske kan vara intressant vad Jägarförbundet skriver i ett svar på en fråga kring rådjur :

"Olika typer av avskräckningsmedel kan fungera men ofta under en väldigt begränsad tid. Det ända säkra sättet att skydda sin trädgård är att stängsla in den. Stängslet måste vara högt, minst 160 cm men helst 180 - 200 cm. Det är bra om trådgrovleken är minst 1,4 mm och maskorna cirka 75 x 75 mm. Nätet skall vara väl spänt, ordentligt fastsatt både upptill och nertill. Särskilt ingången till odlingen bör vara försedd med ordentlig grind (huvudsaken att det inte finns några hål i nätet där rådjur kan ta sig in). Stolpar helst av impregnerade stolpar eller stolpar av metall. Stolparna skall vara placerade med maximalt 4,5 meter mellan varje stolpe för att hålla.
Elstängsel fungerar på begränsade områden under kortare tider under förutsättning att stängslet sätts upp just före odlingen inleds, fungerar avbrottsfritt hela tiden och tas ner direkt efter skörd. Elstängsel skall för att fungera vara uppsatt så att minst tre trådar placeras på ungefär 0,5 m, 1,0 m och 1,5 m höjd från marken.

Källa: Riktlinjer som åländska odlare måste följa för att få bidrag till stängsel."
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.