Kikade på tvhissar och dom pallar bara runt 30kg.

Ja de va synd att den inte lyfte högre. :(

Ska försöka masa mig ut till Jula å mäta deras lyft. Om inte annat så kanske man kan få ett lite hum om hur man ska dimensionera ett eget saxbygge. :)
 
Har ikea eljusterbart arbetsbord, mycket billigare än kinnarps(kostar runt 4000-5000kr), men lyfter ungefär samma som kinnarps, runt 60 cm.

Gogglade efter diy lifting table och hittade http://grabcad.com/library/diy-workshop-table-lift

Tror att det är allt du behöver för att göra en egen lyft, sätt på en elmotor och ändlägesgivare så kan den vara elektrisk också för inte så stor peng, men borde gå att göra under 1000kr om du kan svetsa själv(utan el, där beror det på hur mycket gamla saker du har i din 'skrothög' =). ). Profiler, acme-skruvar och acmestång så har du det mesta du behöver, kanske några lager också beroende på hur avancerat du vill göra den.

Ett annat tips är som nån annan sa, med vajer, du kan göra en hisslösning med vajer och motvikt.
Ha två 'pelare'/profiler, en på var sin sida av kylen, i ena pelaren har du en 'stång'/profil som är lika lång + lite till den höjd du vill ha kylen att höjas. Den ska löpa fint utan att kärva fast i den yttre pelaren/profilen, detta löses med mycket smörjmedel eller linjärlager(rekommenderar detta, fast de ökar kostnaden lite).
I den inre profilen fäster du en vajer i botten, som går mellan den inre profilen och den yttre, i toppen på båda yttre profiler lägger du styrhjul som vajer går genom och i den andra 'pelarprofilen' lägger du en motvikt som väger lika mycket som det du ska lyfta, då kan man sänka och höja utan att använda stora krafter. Du kan låta vajern gå i en skyddsprofil också så ingen skadar sig på den, samtidigt som den hindrar 'pelarna' från att dra ihop sig om belastniningen blir för hög, men styrhjulen måste gå fritt så vajern inte nöts mot några metalldelar.

Denna idé är tagen från att plocka isär ett sjukhussängbord som använder denna metod, den använder dock en vajer som är fastsatt med båda ändor i 'lyftstången' och använder två styrhjul i toppen på varje 'pelare' och två stycken på själva motvikten. Tror de har gjort så för att ingenting ska kunna kärva fast pga motvikten eller lyftstången vrider sig pga ojämn balans när de rör sig.
(Detta är väldigt svårt att förklara med ord men lätt med en simpel ritning, dock för lat för att visa mina värdelösa ritkunskaper, så jag tror att det kan tyvärr vara svårt att förstå hur jag menar)
 
Gör man med motvikt så kan man ju också tänka sig att man anpassar motvikten så skåpet åker upp av sig självt och det är en motor som drar ner det.
 
Nerre skrev:
Gör man med motvikt så kan man ju också tänka sig att man anpassar motvikten så skåpet åker upp av sig självt och det är en motor som drar ner det.
Nej, det åker naturligtvis upp när man tar den första ölen och det blir lättare, och så åker det inte ner förrän man fyllt på det igen... ;)
 
Du borde väl bara behöva ett kryss av två tvärstag (per sida av lyftbordet) som går på räls under altanen. Sen en motor med vajer som drar ihop krysset i nederkant så det reser sig. Med tillräckligt långa tvärstag kommer det sjunka av egenvikten när motorn släpper draget på vajern
 
Nuuu e projektet igång.
Det va två elektriskt höj och sänkbara skrivbord här på jobbet som skulle slängas, så ja passade på å slakta dom. De satt två ben på varje skrivbord, så nu har jag fyra ben.
Ett ben klarar en last på 1000Nm och har en slaglängd på 49cm.
Alla fyra benen skall användas. Det blir två pelare med två ben på höjd i varje.
Började igår med att sondera jobbet efter lämpligt material och hittade 3/5:a stålplåt. :p
Kapade till en platta på 50x50cm (basplatta), en på 50x39cm (mellanplatta) och en 52x52cm som jag sedan klippte rund. (Plattan som partycoolern från NetOnNet ska stå på)
Plattan ska ikväll förses med en påsvetsad sarg så kylen inte kan rulla av.
Sen blir de lite pyssel me blästring, galvning, kabeldragning, gjutningen av en 60x60x10cm platta som åbäket ska stå på.
En lucka i altanen skall kapas upp och förses med gångjärn samt en liten returfjäder som stänger luckan när kylen gått ner under altanen igen.
:)

Uppdatering kommer när ja monterat ihop allt. :)
image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
Plutus och 3 till
  • Laddar…
Coolt! Ser fram mot fortsättningen på projektet
 
Sätter du pelarna på varandra? Blir det inte väldigt djup grop du får göra då?

Borde väl vara vettigare att liksom sätta dem "sida vid sida" med en ihopkoppling typ? (Nu ritade jag en röd "plåtvinkel", men det går att göra på lite andra sätt.)

pelare.png

Du får samma lyfthöjd som med dem på varandra, men det blir "teleskop" istället för två på höjden.
 
Du där sa du nått. Tack! Ja ska försöka fixa ihop en lösning på det sättet istället. För som du säger, de blir en riktigt djup grop ja får gräva annars.
Risken e väl kanske att man får rätt stor snedbelastning på de två yttre benen om man gör så? Att dom pressas inåt? Fast iof, det väger inte så mycke me 85 burkar och en kyl...
 
Mikael_L
Du får väl köpa light-beer annars ... :p
 
  • Gilla
Kromo och 2 till
  • Laddar…
Haha...
 
Nu vet jag inte exakt hur de där ställdonen ser ut, men en tanke är ju t.ex. att montera ihop "ytterrören" till två av benen på nåt sätt (svetsa är kanske olämpligt, men nån form av klämmor). Ena benet i en kombination hamnar då uppochner, men det borde inte spela nån stor roll. Monterar du sen så att du har de ena benen mellan de andra så borde väl lasten fördelas rätt jämnt?

pelare.png

Infästningen upptill och nertill gör ju att du inte får nån direkt kraft i sidled.
 
Ja, det borde eventuellt bli stabilare om man lät de två rödmålade profilerna sitta tillsammans i underkant (alltså de två innersta "benen" står på ett "bord" fäst i rödmålade profiler) :x
 
Ritade lite hur jag menade med att fästa de yttre rören vid varandra (vet inte om benen ser ut så det går att göra så).

pelare.png
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Hur har du tänkt att göra uppe på kylen? Jag antar att den ska försänkas i någon form av trall eller? Ska glaset vara exponerat eller ska du ha något gångbart lock på?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.