D09
Farsan berättade att hans granne frågat om Hen kunde ersätta häck mot staket.

Igår så reagerade farsan på att plintarna var riktigt rejäla.

Visar sig att grannen tänkt att " staketet " ska vara runt 160-180 m höjd och tätt.

I mina ögon är detta ett plank, inte staket.

Hur hade ni reagerat ?
 
Jag hade satt stopp och sagt att jag inte kommer ge granngodkännande för ett plank. Vill han ändå bygga så får han isåfall göra det 4,5m in på sin tomt.
 
  • Gilla
D09 och 1 till
  • Laddar…
Reaktionen beror väl lite hur väl man tycker om grannen.:D
Hade nog sagt till att det är inget staket utan plank och jag inte tycker det är någon bra ide.
Är det en riktigt jäkla tråkig typ eller skrotsamlare som förekommer i vissa trådar då hade det nog inget gjort (allt för o slippa se honom)
Sedan hänger det väl lite på hur omgivningen ser ut och hur mycket det stör min utsikt jämfört när häcken var där.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Det påverkar farsans entré men grannens sida.

Personligen tycker jag att ett luftigt staket hade varit ok men ett plank, aldrig.

Sen blir jag tokig på när man säger en sak och gör något helt annat.

Grannen är snickare så han har ju koll på vad som är vad.
 
Det finns ju flera aspekter att väga in.

Vill man ha ett plank eller inte? Det kan ju vara ganska skönt att ha ett rejält insynsskydd mot grannen.

Om man nu inte vill ha ett plank, hur viktig är den sociala relationen med grannen?

Hur ser förhandlingsläget ut? Behöver man själv ha ett godkännande från grannen för placering av friggebod eller Attefallstuga, eller planerar något bygglovskrävande som behöver grannarnas välsignelse så kan det ju vara ett bra läge att ta upp det nu. Vad har man för juridiska möjligheter att se till att det inte blir ett plank? Och vad är grannens plan B? En Parkslide- eller Thujahäck på 5 meter?

Om man inte har lust att göra något så kan man alltid passa på och skuldbelägga grannen genom att påpeka att det är ett bygglovspliktigt plank, att man borde ha blivit tillfrågad men att det är ok... Då kanske grannen känner att han "borde" hjälpa till nästa gång TS Farsa behöver hjälp att byta tak, eller vill låna släpvagnen, eller liknande.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Det är inte så enkelt att du var busig när du var liten och pappas granne kommer ihåg detta. :p
Och nu kommer det en hel arme´med mini D09 på besök så han helt enkelt tar skydd för invasionen. :x
Håller med dig att har man sagt en sak och gör en annan så är det tråkigt.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
D09
Micro skrev:
Det är inte så enkelt att du var busig när du var liten och pappas granne kommer ihåg detta. :p
Och nu kommer det en hel arme´med mini D09 på besök så han helt enkelt tar skydd för invasionen. :x
Håller med dig att har man sagt en sak och gör en annan så är det tråkigt.
Jag var så snäll så när jag var liten he he 😇

Mina bröder var en mardröm dock 😇

Kanske ska bygga en klättervägg på farsans sida då dom små D09orna kan hälsa på grannen he he

Nä, farsan vill inte ha något plank.

Han var nöjd med häcken som var men tyckte att ville grannen ha ett staket så låt han ha ett staket då.
 
D09
Om man sagt muntligt ja till staket, kan man väl aldrig hävda att det finns ett avtal till plank eller hur?

Som jag uppfattar det så är det inte bygglovspliktigt om grannarna är överense ?

Men då måste man ju kunna bevisa det också.
 
Hemmakatten
Ett Plank är normalt bygglovspliktigt, även detta. Det enda raka och rimliga att göra är att be grannen stoppa bygget och om grannen nekar, ta kontakt med kommunens bygglovsavdelning.

Ser ingen som helst anledning att "vara snäll" mot grannen om man själv inte vill ha ett plank. Folk idag flyttar mycket oftare så den dag din far kanske vill ha en gentjänst har grannen kanske flyttat. Vi har tre nära grannfastigheter och alla dessa har bytt ägare de senaste 4-5 åren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.