Lite inspirationsbilder:
http://www.castlemagic.com/photos.html
Det har försvunnit många bilder som fanns tidigare men dom bygger två väggar med sten med cellplast och armering i mitten.
 
  • Gilla
Lea930
  • Laddar…
Haha, ungefär som mitt då! :D
 
Marlen Eskilsson skrev:
Uterum? Hur kan det bli ett torn?
Men vad heter det då? En inglasad varmbonad altan med kamin som man kan använda nästan hela året.
 
Hemmakatten
Ett nybyggt hus i dag såld av en husfabrikant kostar med tomt 4-6 miljoner. Allting extra, såsom t.ex. ett arkitektritat hus med udda utseende , får man lägga till minst 3 miljoner för. Att bygga det slott du är ute efter med inredning mm lär kosta minst 30 miljoner, förmodligen mer.
 
K
En villabyggsats behöver inte kosta mer än en miljon och då får man material till rätt annorlunda byggnader. Byggmaterial är såldes inte jättedyrt. Men att bygga ett slott tar lite mer tid och kräver lite annat material.

Tror dock att du skulle kunna komma mer lindrigt undan, se till att skaffa dig ett eget stenhuggeri i närheten ;)

Hur tänkte du göra med byggnadsnämnden? Räcker en meter tjocka väggar för att uppfylla dagens energikrav?

Det gäller att du bygger utanför detaljplanerat område!
 
Det här är ju inget stenslott, kanske inte ens kan kallas slott men läckert är det.

Protte
 
  • Nästan slott.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
ekblom
  • Laddar…
Kallebo skrev:
Det gäller att du bygger utanför detaljplanerat område!
Äsch! Det räcker med passande planbestämmelser, typ -

Kvartersmark: Slottsändamål
Utnyttjandegrad: Högsta byggnadsarea för huvudbyggnad 1 hektar
Utformning: Friliggande, maximal nockhöjd 40 meter, maximal taklutning 60 grader, komplementhus utföres med underordnad gestaltning...
 
prototypen skrev:
Det här är ju inget stenslott, kanske inte ens kan kallas slott men läckert är det.
Ja, det där har man ju åkt förbi ett antal gånger. Absolut läckert, men läget precis vid riksvägen?
 
Roligt med drömmar. Men vissa saker kan vara bättre om de får vara just drömmar. Risken är att de blir mardrömmar. Du kan nog glömma bygga ett sånt här hus i den sista sovjetstaten Sverige, tyvärr. Med alla regler.

På tal om öststater så är det annars en vettig approach. Finns mycket stor kunskap där till en bråkdel av priset mot i Sverige. Och de är till skillnad mot svenska hustillverkare och snickare inte så insnöade på hur saker "måste" vara. Så ta kontakt med en lettisk, litauisk modulhistillverkare och be om en offert.
 
Tänkte bara på en liten detalj så som inredning och möbler i jugend och gotik är inte billiga. Begagnade kanske inte så farligt dyra om man Jämför med andra tidsepoker. Men säkerligen närmare miljonen. Men om du vill få något specialbygt i den stilen blir det galet dyrt då det år en massa bildhuggeri. Bara en sådan sak som den fina walk-in-closet skulle kosta 100,000 att tillverka (räknat på det som syns i bild) utan montrering. Och all panel som klär en del väggar är dyrt. Och jag räknar till 61 fönster som jag ser så ca 100 st finns nog. Då är inte det fina pool huset medräknat.
Och för att spara pengar så är bara några öppningsbara. Med tanke på att det är så många så krymper tillverkningskostnaden men en grov gissning är ändå 25000kr st själva träet tror jag inte är så dyr. Utan jag gissar att treglaset som då inte är bara rektangulärt är väldigt dyrt att tillverka. Så bara några fönster är då två och en halv mille.
Om du vill ha det som dina väldigt fina bilder så tror jag en halv miljon per rum bara i inredning och det är då väggarnas sten beklädning och träpaneler, pelare etc. Själva stommen har jag ingen koll på alls vad det skulle kosta att mura i leka.

Men det går nog att bygga billigare om man gör allt lite enklare. Jag tror att all sten kostar skjortan kan man använda sig av någon form av fuskmaterial som ser ut som sten tex plast imitation eller målade väggar så kan man säkerligen kapa kostnaden till hälften.

Sluta aldrig att drömma.

Pär som drömmer om ett större snickeri.
 
Redigerat:
Skulle det funka med ett kataloghus med torn? De flesta kan du nog välja till putsfasad om du vill ha stenhus-look.. :)

Lövsta-trähus
tornhuset-sommen.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


A-hus
MediaBinaryLoader.axd?MediaArchive_FileID=6007cc4a-0e10-44d0-b177-fbc8de973678&FileName=Referens.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Allvarligt talat: Varför ska man ösa dryga och friska pengar i att bygga något som föreställer ett slott när det samtidigt vimlar av historiska slott som står och förfaller, därför att ägarna saknar dryga och friska pengar. Vilket dock inte gäller ägarna till Stjärnorps slottsruin i Östergötland. Deras projekt är att återställa.

Stj%C3%A4rnop_Castle.JPG

Observera särskilt parken, omgivningen, helheten. Den bygger du inte på en eftermiddag...
 
Såhär bygger man nog enklast torn...
Smacka upp de fyra tornen först. Sen har jag sett att det finns andra maskiner som lätt bygger stenhus också med 3d ritning och en välprogrammerad arbetsordning.

Är nog inte så svårt som man kan tro att få till sådant idag. Men än så länge är väl efterfrågan inte görstor på sådana hus så är nog svårt att få någon bärighet i ett sådant företag. Men vore ju fett fräckt :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.