Jag och min man ska bygga hus som vi själva har ritat med inspiration från bla Fiskarhedenvillan (doppingen insida, entitan utsida). Tar mycket tacksamt mot all sorts feedback på planlösningen! Vi ska träffa en arkitekt om ett tag, men vill gärna att så mycket som möjligt med ritningen är klart innan.

Det är 1 3/4 vån med skog norr och öst, åkrar med fin utsikt syd och väst. Vägen kommer från söder på högersida där carport kommer att stå nära ingång till groventrén.
(takbalk mellan kök-matplats samt duschvikväggar i båda badrum finns med men syns knappt).
Boarean blir 167 kvadrat, inga barn än men planerar för 2 barnrum.

Blir jätteglad för alla sorts synpunkter, smått som stort.

Några specifika frågor är:
-måste innerväggarna vara på plan 2 vara rakt ovan de på plan 1?
-tips hur man kan rita trappen plan 1 och dörr till wc + tvätt, ser lite tokigt ut nu..
-man ska ju kunna rita in en cirkel på 110 cm framför toastol plan 1, den beigea cirkel är 110 men som ni ser ej placerad rakt framför. Går det att planera in för den cirkeln snett framför som vi gjort?

Tack på förhand:)
 
  • Vårt hus entrévåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vårt hus övervåning.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Problemet med en trappa som går vid ytterdörren är att man måste gå i det grus och slask man drar in. Kunde jag välja skulle jag se till att ha en ingångsyta i hallen som jag inte måste passera annat än när jag skall in och ut. Alltså inga dörrar eller någon trappa där
Klädkammare är guld värt och jag skulle vilja ha en på bottenvåningen också.
Planera så att allrummet på övervåningen skulle kunna delas av till ännu ett rum, om man skulle vilja.
Jag skulle nog också planera för en altanutgång rakt fram i vardagsrummet, mittemot entren.
Dessutom undrar jag om ni inte borde klämma in ett fönster till på norrsidan, fast då kanske ni måste matcha det på övervåningen.
 
Ang. cirkeln med diameter 1100 så är den till för att visa på att det går att vända en rullstol så man kan rulla in och rulla ut (utan att backa). Man måste dock även kunna parkera en rullstol bredvid en toastol. Skulle tro att det borde duga för er att ändra plats på toastol och handfat.
 
Sovrum på ovanvåning är oftast en dålig idé. De blir olidligt varma på sommaren. Men det är kanske svårt att bygga suterräng eller enplansvilla på tomten i fråga?

Håller med om trappen. Har så i mitt hus och det slutade med att vi byggde ut med en farstu. Samma sak för fruns systers familj. De byggde också farstu av samma skäl...

Toaletten vid badrums-/WC-dörren är inte så bra. Handfatet bör vara närmast dörren om det går. Tänk på att handfatet skall vara åtkomligt från bägge sidorna, det gör att man undviker mängder med konflikter med och mellan barnen vid tandborstningen.

Hur tänker ni använda groventren? Hurär den placerad jämfört med huvudentren? Den blir ofta huvudentre i många hus. Eller så blir den inte använd alls. I er plan är den långsmal vilket brukar betyda att den blir belamrad och oanvänd. Personligen föredrar jag när groventre och huvudentre är nära varandra då man ofta flyttar kläder/skor mellan dessa.

Vart är panna och varmvatten? Är de i groventren så blir denna definitivt för liten. Man behöver mycket mer utrymme i denna än vad man tror (torka overaller på golvvärmen, hänga tvätt, återvinning osv).

Var häromdagen i ett 1,75-plans hus som hade den bästa planlösning jag sett i ett hus. Entrén var på kortsidan och på ena sidan i hörnet var toaletten. Bredvid denna var groventrén som gick mot baksidan av tomten. På andra sidan från entrén låg kök med öppen planlösning mot den "korridor" som det annars skulle blivit i mitten. Efter köket kom sedan vardagsrummet. På andra sidan från vardagsrummet gick trappan upp till ovanvåningen så att man utnyttjade takets lutning optimalt. Slutligen var det (efter toalett, groventre och trapp) ett litet kontor/sovrum mitt emot v-rummet, Detta hade kunnat vara v-rum (om man ville ha det ännu större) istället.

En sak till, i vårt hus har vi byggt oss ett "walk-in skafferi" och förvaring. Det är inte direkt vid spisen, men det gör inget då man enbart behöver de vanligaste sakerna där. Detta gör att man inte behöver så många höga skåp i köket och det är det bästa vi gjort, det blir inte lika trångt då. När vi gjorde det så kopplade vi också köket mot groventrén (om än inte lika smart som i planlösningen i det hus jag besökte häromdagen, vi kunde dock inte få kontakt mellan groventré och vanliga entrén i vårt hus hur mycket vi än ville, detta blev ändå den bästa kompromissen). Det är jättebra om det är nära mellan spis och grovkök då man ofta går mellan tvättmaskinen och spisen, samt skall med återvinningen till dess förvaring i grovköket osv.

Några tankar från min sida. Jag hoppas att jag inte rör om för mycket i grytan för er...
...men jag önskade verkligen att jag och min fru hade vetat vad vi vet nu då vi köpte huset, för då hade vi nog byggt nytt hus istället. Men å andra sidan så har vi byggt om halva huset till en relativt låg penning och med gott resultat ändå, tack vare att vårt hus inte hade några bärande väggar på entré-planet...
 
  • Gilla
snö15
  • Laddar…
Mikael_L
Lite frågor.
Är det ett absolut krav på hustypen och husets utseende?
För jag tycker att valt hus och planlösning tar dåligt tillvara på utsikten och väderstrecken.
ekras skrev:
Jag och min man ska bygga hus som vi själva har ritat med inspiration från bla Fiskarhedenvillan (doppingen insida, entitan utsida). Tar mycket tacksamt mot all sorts feedback på planlösningen! Vi ska träffa en arkitekt om ett tag, men vill gärna att så mycket som möjligt med ritningen är klart innan.

Det är 1 3/4 vån med skog norr och öst, åkrar med fin utsikt syd och väst. Vägen kommer från söder på högersida där carport kommer att stå nära ingång till groventrén.
Några specifika frågor är:
-måste innerväggarna vara på plan 2 vara rakt ovan de på plan 1?
Nej.

-tips hur man kan rita trappen plan 1 och dörr till wc + tvätt, ser lite tokigt ut nu..
Jag själv skulle aldrig i livet ens fundera på att låta trappan mynna ut precis i grushögen innanför entrén, särskilt som alla sovrum är där uppe.
Flytta trappan eller bygg en tillräckligt stor farstu framför huset.

-man ska ju kunna rita in en cirkel på 110 cm framför toastol plan 1, den beigea cirkel är 110 men som ni ser ej placerad rakt framför. Går det att planera in för den cirkeln snett framför som vi gjort?
Handikappkravet gäller bara bottenvåningen, men är knappast uppfyllt i nuvarande ritning. Skifta plats på tvättställ och toa så börjar det närma sig godkänt.
Vändcirkeln kan gå något under tvättstället.
Här är två exempel på godkända minimimått, utdrag ur SS914221-2006 Byggnadsutformning - Bostäder - Invändiga mått, så bygglovshandläggare kan ej protestera.
tillganglighet ss914221.gif
Här är tanken att ev badkar tas ut från badrummet för handikappanpassning, då blir det plats för rullstol/medhjälpare bredvid toalettstolen.
Streckat område är möjlig placering för dörröppning, öppningsmåttet måste vara minst 80cm, dvs minst en modul-9-dörr med 82 cm brett dörrblad.
Duschen kan givetvis placeras nedåt i bild också.
 
Redigerat:
Jag skulle flytta dörren till badrummet så att den inte krockar med dörren till tvättstugan.

Och också vända på trappan så att den börjar på nedervåningen vid badrummet istället för vid hallen. Då kan ni sätta en vägg under den i hallen och få ett förråd under trappen och slipper att ha trappan precis vid ingången.

På övervåningen så skulole jag ändra så att barnsovrummen är precis lika stora och att föräldrasovrummet blev större.
 
Hum, många som är taggiga mot trappa i hallen. Vi fick samma varningar men bor nu i hus med sådan lösning och den upplevda erfarenheten är att det är en icke-fråga. Det är inget som helst problem. Det lilla grus som kommer in stannar i hall-/dörrmattan och dras inte på något sätt vidare upp i trappan. Det är ju tämligen vanligt att hus har en trappa i hallen och det verkar som att dessa hus skulle vara nästintill obeboeliga... Jag vill med detta bara väga upp alla varningar kring detta.

Lite annat:
En skjutdörr till groventrén löser problemet med dörrarna där. Samma problem på öv, ser ingen smart lösning där.
Bänkskivan vid spishällen bör nog göras djupare om det även ska fungera som sittplats med "barhäng".
För lite förvaringslösningar i båda plan, du får aldrig för mycket! Satsa på inbyggda garderober. (Helväggen i föräldrasovrum verkar bra, gör motsvarande i barnrum 1, då får du också bra ljudisolering mellan dessa rum.)
Du bör rita in var skorstenen ska gå upp på öv.
 
Lägga trappan bakom soffan i fasad? lite ljusinsläpp mellan planen också, eller frontespis på framsidan för att få ut entrén?

Tycker att entre/wc/groventré inte är optimerat. Fundera också på tvättstuga på plan 2, linne, kläder mm ackumuleras mest på sovrumsplanet. För mycket yta slösas bort på två entréer. bestäm vilken som blir vardagsentrén och bygg efter det, det behövs bara en krokbräda och en utfällbar skohylla för festgäster. Nära vänner kommer alltid ta groventrén, speciellt om de också har barn... Om det går att ändra på placering av trappa kan wc tryckas närmare hallen, då frigörs utrymme där wc ligger nu för ett ordentligt kapprum till groventrén. Om tvätten åker upp så blir det utrymme gott nock för torkskåp, extra tvättmaskin (träningskläder), städprylar, sopsortering mm

man ska också kunna redovisa för sovrum på entréplan.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.