Funderar på en tigersåg men hur stor användning har hemmasnickaren av en sådan?

Svurit många ggr att jag inte haft en till hands men jag ger mig den på att om jag köper en blir det en dammsamlare. :)

Vad tycker ni och ge mig tips på en vettig dito om ni anser den vara ett måste.
 
Tigersåg är ett måste. Biltema har billiga och bra. Använder min mycket.
 
Man kan alltid ha en billig tigersåg som samlar lite damm mellan varven.
Har du trädgård kan du såga ner oönskade buskar , kapa bilar , rör ,skrot ja vad du vill och har blad till.
Inomhus kanske du vill ha ett nytt fönster eller dörröppning och då går det bra med en sådan.:p
Det är bara din ekonomi och samvete som begränsar priset på en såg , själv fick jag en begagnad då svärfar trillade av pinn , gammal o ful såg men den fyller sin funktion.:)
 
Tigersåg är ju inget precisionsverktyg, jula har en meec-såg för omkring 200 spänn som du kan låta samla damm utan dåligt samvete.

Jag använder min tigersåg då och då.
 
Sedan jag skaffade en riktigt bra tigersåg har den börjat användas mer och mer. Fredells säljer Makitas 3070 för 2000kr just nu. En väldigt bra såg.

Just nu använder jag den mest i trädgården faktiskt, oerhört smidigt att kapa grenar och träd med.....

Köp två sågar vetja. En på jula som samlar damm och en Makita som du använder till det den är bra på....
 
Biltemas tiger är mycket bra. Använt och misshandlat den mycket. Bara går och går
 
Ska du riva nåt..tveka inte...ska du bygga nåt...köp nåt annat ;)
Som sagts ovan, så är det inget precisionsverktyg utan mer riv o slit.....
 
Jag har t.ex. använt min tiger till att riva ett badrum, såga upp byggavfall så att det fick plats till släpet, sågat upp en igenspikad dörr, kapat upp rör, sågat av skruv och sågat av svåråtkomliga galvade vattenrör. Bra att ha-pryl. Jag har en batteridriven men är sugen på en nätdriven också :)
 
Riva som sagt, även otroligt effektiv att såga metall med. Rör och balkar kapar man på nolltid.

Min DeWalt är batteridriven och får även ofta agera mini-motorsåg i trädgården. Hur bra som helst.
 
Har en billig noname nätdriven och en Hitachi batteridriven som jag iofs använder mest, men det är viktigare med kvalite blad än maskin tycker jag.
 
  • Gilla
p.lundgren och 1 till
  • Laddar…
.....som sagts många gånger tidigare om tigrar... Ska man såga mycket i mjuka material (trä, leca osv) är det värt extra pengarna att få en maskin med pendling. Det saknar tyvärr dom billiga sågarna.
 
MathiasS skrev:
.....som sagts många gånger tidigare om tigrar... Ska man såga mycket i mjuka material (trä, leca osv) är det värt extra pengarna att få en maskin med pendling. Det saknar tyvärr dom billiga sågarna.
Har sett två 'billiga' med pendel, mrs800 och aeg 900.
 
Det är inte helt oviktigt att veta om man sågar mycket, ja det gäller väl egentligen alla maskiner med vibrationer, att ju bättre maskiner desto mindre vibrationer.Vibrationsskador i händerna är inget att leka med då det innebär att dom små fina blodkärlen slås sönder.

Vita fingrar, Raynauds sjukdom, Morbus Raynaud eller Raynauds fenomen, yttrar sig i att fingrar eller tår vitnar. Detta beror på nedsatt blodflöde på grund av tillfälliga kramper i fingrarnas blodkärl.

Man skiljer på primär form, som uppkommer utan känd orsak, och sekundär form. Den sekundära formen orsakas ofta av skador från arbete med vibrerande verktyg,
 
MathiasS skrev:
.....som sagts många gånger tidigare om tigrar... Ska man såga mycket i mjuka material (trä, leca osv) är det värt extra pengarna att få en maskin med pendling. Det saknar tyvärr dom billiga sågarna.
Vad menar du med pendel?
 
Den oscillerande rörelse som inte är in/ut - jmf med sticksågen där du har en inställning för detta på nästan alla sågar idag.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.