Hej alla...

Jag ställde denna fråga i en anna tråd i annan del av forumet, men fick dålig respons, så jag tänkte vara lite vårdslös och ställa den här istället, eftersom de flesta bara verkar kolla i denna del... :-[

Ni som har byggt med Älvsbyhus (eller Hjältevad, Modulent, Smålandsvillan, osv) hur har ni det med nybyggnadsförsäkringen?

Enligt uppgift så ska Garbo friskriva sig från alla fel som uppstår på en torpargrund, och fel som uppstår på grund av grundens utförande.

Vågar man byggar med ett sådant företag? Hur lyckas dom komm runt det rent juridsikt, för det krävs ju en nybyggnadsförsäkring enligt kommunen? Ingen som har frågat ut dom om detta? ???
 
Vi har så vitt jag har förstått fått en nybyggnadsförsäkring av Älvsbyhus via IF som sedan efter bygget är klart och besiktigat övergår i ett års gratis villahemförsäkring .

Jörgen och Sanije
 
Strixx, det Du kallar nybyggarförsäkring är, förmodar jag, en villabyggarförsäkring (i princip en vanlig villaförsäkring) som gäller för inbrott, brand och andra skador samt ansvaret som byggherre och i vissa fall rättsskydd. En sådan försäkring ingår i flera husföretags åtagande och gäller för en tid av ett år, oftast. Den tillhandahålles av de vanligaste sakförsäkringsbolagen.

Den försäkring som GAR-BO tillhandahåller är en byggfelsförsäkring för väsentliga fel och skador som framträder inom tio år från slutbesiktningen. Det är denna försäkring som måste finnas från nyåret.

Försäkringen täcker även väsentliga fel på grunden. Självrisken vid skada är 0,5 prisbasbelopp (ca 20 000 kr). Vad de bolag som tillhandahåller sådan försäkring brukar vägra att se som ett fel är förekomst av mikrobiell aktivitet i grunden då de anser att sanering av sådan på bjälklagets undersida är att likställa med normalt underhåll.
 
Nej, det är byggfelsförsäkringen jag menar. Jag var lite slarvig iförra inlägget... :-[

Enligt uppgift så gäller den inte för något fel på en krypgrund, eller på putsad fasad på frigolit...

Men om det bara är som du säger carlssoni så behöver man ju inte alls vara nervös, då är ju skillnaden mot platta på marken marginell kan man säga. Nästan fördel med krypgrund, eftersom du har en chans att upptäcka början till angrepp utan problem, medans vid fel på en platta som skapa fukt/mögel inte upptäcks i tid.... :-/

För villaförsäkringen täcker ju inga fuktskader på grund, så till vida dom inte uppkommmit på grund av läckage... :(
 
Strixx, ska du bygga med Älvsbyhus och var i byggprocessen är du i så fall? Vi är på gång att skriva kontrakt med dem och har fått reda på att vi måste betala 5% av totalpriset på markarbeten (som vi köper av Ä-hus) i någon slags kostnad för att de har fått extrakostnader efter årsskiftet i och med det förbättrade konsumentskyddet för "nybyggare". Har du eller någon annan också fått betala "extra" just p g a detta? Borde inte hustillverkarna själva stå ev extrakostnader i så fall?
 
Nja... Det beror ju på... Lite vad för svar som kommer på denna fråga... Dom är en av de företag vi har på vår lista över tilltänkte tillverkare... Det blir väl antingen Älvsbyhus eller LB-hus..

Men jag tycker det är konstigt att ingen kan ge ett rakt svar på frågan. Det är ju många här som byggt med Älvsbyhus, och ni måste väl veta hur det ligger till med försäkringen?
Eller är det så att min information kom som ett lika stort bombnedslag hos er, och att ni inte fått någon information om detta vid era köp.. I sådana fall så ser jag framför mig en skandal som kanske skulle platsa i Insider.. ;)

Efter som anticimex kallar konstruktioner för en riskkonstruktion, och många anser det vara en dålig typ av grund, är man ju orolig om inte försäkringen täcker fel i den ens. Då går alla krypgrundsalternativ bort för mig...

Så alla ni som byggt med Älvsbyhus, Hjältevadhus eller Modulent, mfl...
Hur har ni det med era försäkringsvilkor... ???
 
Vad är det för fel du syftar på undrar jag, är det vanligt förekommande för jag har hört att problem som Älvsbyhus haft med sin grund har förbättrats avsevärt efter att de började installera avfuktare i grunden, dessutom de problem de hade tidigare var också att den stora boven var att marken var väldigt fuktig i vissa områden, sen när det gäller rena byggfel kan jag inte tänka mig att de får göra fel och sedan helt bli ansvarslös det låter för mig i princip omöjligt speciellt med de nya reglerna som började gälla vid årsskiftet.

Jörgen och Sanije
 
Strixx skrev:
.....I sådana fall så ser jag framför mig en skandal som kanske skulle platsa i Insider..  ;)
;D ;D ;D


 
Jag har inte tänkt så långt som till vilka fel det kan vara... Jag mest orolig för att försäkringen inte täcker skador eller fel...

Vad händer rent juridiskt om man skulle upptäcka att deras grunder i modern tappning inte var så bra som man trott. Jag menar fel som kommer 5 år som man inte tänkte på nu. Vad händer då...

Och ifall man tänker som så att man ska kunna pressa Älvsbyhus på det då, så kan man ju pressa dom på alla felkonstruktioner, och då skulle man ju inte alls behöva någon försäkring över huvudtaget. Så varför kräver kommunen försäkringen då?

Ja som sagt. Jag har inga konkreta exempel på vad som kan hända. Men jag vill ju inte börja på ett bygge där man friskriver sig från fel... hmmm.... Hoppas ni förstår min oro... Kan ingen lugna mig.... Ingen som tagit upp detta med någon av era säljare.. Jag ska själv göra det så fort jag kommer hem från jobbet i nästa vecka... :-/
 
Varför bygga med torpargrund när det finns en bättre grundläggningsmetod, Platta på mark med golvvärme.
Att installera en avfuktare från Anticimex är en nödlösning för att rädda ett sjukt hus.
Detta är väl inget man ska behöva installera i ett nybygt hus.
Glöm bort alla Volymhustillverkare.Bara för att det ej går att lyfta en låda utan botten ska väl inte det styra valet av grund
Tänk längre an till ett lågt pris.
Lågt pris försten , kolla in Modulenthus, Högt pris, tvingad till torpargrund,ingen flexiblitet. Varför köpa detta
 
Ritarn skrev:
Varför bygga med torpargrund när det finns en bättre grundläggningsmetod, Platta på mark med golvvärme.
Att installera en avfuktare från Anticimex är en nödlösning för att rädda ett sjukt hus.
Detta är väl inget man ska behöva installera i ett nybygt hus.
Glöm bort alla Volymhustillverkare.Bara för att det ej går att lyfta en låda utan botten ska väl inte det styra valet av grund
Tänk längre an till ett lågt pris.
Lågt pris försten , kolla in Modulenthus, Högt pris, tvingad till torpargrund,ingen flexiblitet. Varför köpa detta
8 kritiska inlägg mot torpargrund på en timme efter nyregistrering på forumet, och inte lite kritiska... Vem jobbar du för, eller har du dåliga erfarenheter själv???

Kom hjärna med lite fakta. Lite statestik, något man kan ta på, något som gör att vi andra kan skapa en egen uppfattning... >:(
 
Strixx skrev:
8 kritiska inlägg mot torpargrund på en timme efter nyregistrering på forumet, och inte lite kritiska... Vem jobbar du för, eller har du dåliga erfarenheter själv???

Kom hjärna med lite fakta. Lite statestik, något man kan ta på, något som gör att vi andra kan skapa en egen uppfattning... >:(
Hmmmm....
Ja onekligen verkar det hela en aning märkligt.....
 
Hej!
Jag har inte skrivit 8 st inlägg om torpargrunder.

Lite historia om byggsättet Torpargrund.

detaa har varit den absolut bästa grundläggningen historiskt sett.
Förr i tiden bygde man huset på en grund bestående av stenar en sk torpargrund.
Värmekällan var ofta kakelugn eller öppen spis.Denna stod på ett fundament som låg i grunden. Värmen från denna drogs ned i grunden och man ficke ett bra klimat under huset. Ingen fukt.

Numera bygger man täta hus som ej får lov att dra så mycket energi. Pga detta har man tvingats att göra tätare konstruktioner. Värmen kommer ej längre ned i krypgrunden.
Detta har medfört nya problem. Klimatet i dagens torpargrunder har istället blivit en grogrund för fukt och mögel. Det är störst bekymmer med den nyaste och tätaste husen.

Att sätta extra mycket ventiler runt torpargrunden kan ibland lösa problemet, men detta räcker tyvär ej till i de flesta fallen.

Att istället bygga ett nytt hus på en hel platta som till stor del består av cellplast torde vara det bästa.
Jag såg att ngn funderade över vad som händer under plattan, att det inte går att kontrollera.
Tänk på att cellplast ej suger åt sig fukt. Man bygger bla. flytbryggor av detta materialet.

Cellplasten och kantelement av cellplast har kommit för att stanna.

Lägg härtill fördelen av att slippa extra trappsteg ut till altaner och entreér.

Att lägga kakel och klinkers på en gjuten platta är också att föredra istället för att lägga detta på ett rörligt bjälklag av trä.

Fördelarna är som ni ser otroligt mänga.

Tyvär så är detta ingen bra fakta för ett volymhus koncept.

Jag tycker bara att det är tragiskt att så många kommer att bygga en dålig grund enbart för att komma undan med ett lågt pris på ett hus.
 
Detta är något jag stört mig på länge. Varför kan inte budgethustillverkarna utveckla sitt koncept så att de kommer i från torpargrunden. De vet mycket väl att detta är en riskkonstruktion (enligt min mening är sannolikheten 100% att problem uppstår med kondenserande vatten), men då de behöver det undre bjälklaget (golvet i BV) för att hålla ihop modulen under transporten så vill de inte överge torpargrunden.

 
Jag har lite svårt att förstå eran oro när det gäller torpargrund. Jag har en kusin som är byggnadssnickare och jag har pratat med honom om detta. Hans kommentar var att torpargrund i gamla hus har i vissa fall medfört fuktskador på trossbotten men av de anledningarna att folk inte var så noga med att städa upp efter sig med det menar jag att de lämnade kvar organiskt material i grunden såsom träbitar som sedan skadades av fukten och därmed spred sig till trossbotten. Detta händer inte idag för nu vet folk vad som kan hända, sen hade man aldrig skyddsplast i grunden som är fuktavvisande som ALLA har idag, sätter de sen också in en avfuktare i grunden som står där och suger in eventuell fukt och ventilerar grunden anser jag att man är Home Free. Jag menar man behöver ju inte måla fan på väggen bara för att det "så ska va". Om du köper en splitterny Volvo V70 idag så undrar du väl inte vad som händer om växellådan pajar om 5 år? Dessutom så finns det en byggnadsgaranti på det hus som jag köpt iallafall och den varar i 10 år och så vitt jag vet ingår även undersidan i huset. Ser du bara till att du som byggherre kontrollerar att arbetet i grunden görs grundligt så håller nog trossbotten utan fukt under din livslängd !!!

Jörgen och Sanije
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.