Har ett hus med sadeltak 40 graders lutning med för korta takfötter och taksprång.

Takfoten kan enkelt förlängas genom att förlänga takstolarna och lägga på några råspont nertill.

Har sökt men ej hittat någon bra beskrivning på hur man gör för att förlänga taksprånget (på gavel).
Har sett två olika förslag.

1) Förläng med hjälp av den bit råspont som sticker ut genom att fästa en bräda i den delen och bygga på.

2) Kapa befintlig råspont på taket vid 3:de takstol och lägga på nya bräder därifrån och ut mot gaveln för att få önskad längd på taksprånget.

Alternativ 1 fungerar inte för mig eftersom befintligt utstick är allt för kort.

Alternativ 2 gör mig lite fundersam eftersom man då får en skarv över hela taket på samma takstol. Riskerar man då inte att försämra takets stabilitet i sidled?

Finns det andra alternativ?
Är det något annat man borde fundera på samtidigt medan man ändå genomför en ombyggnad?

Jag tänker byta hängrännor, tegelpannor, läkt, takpapp, vindskivor samt bygga in takfötterna som idag är öppna.
Har även funderat på om det kan vara lönsamt att sala på takstolarna och lägga på mer isolering. Är dock tveksam till om detta alls är lönsamt i förhållande till hur mycket jobb det är. Men om enda lösningen för att förlänga taksprånget är att byta råsponten så kan man ju lika gärna passa på att lägga på mer isolering.

Hur skulle ni ha gjort? Eller hur har ni gjort?
 
Du kan sätta 2"2 (eller liggande 2"3) från insida 2:a takstol, jacka ur i den yttersta takstolen och därmed kunna ha längsgående brädor i takfoten. Skruva genom takstol in i ändträ på 2"2 och ned i takstolen i urjackningen.
 
Tack för tipset, det kanske går. Min hus-gavel har ingen riktig takstol utan är en uppreglad vägg. Man får då lov att regla om i den för att kunna lägga i dessa reglar.

Jag lutar mer och mer åt att kanske ta det större jobbet och bygga på takstolar för att samtidigt få plats med mer isolering, och då samtidigt byta all råspont.

Någon som har erfarenheter eller tips om detta?
 
Jag gjorde som alternativ två. Har inte märkt någon försämrad sidostabilitet, det blir väl i princip samma generalskarv som med råspontsluckor, tänker jag.
 
Hur gör man för att sala på takstolar utvändigt (sadeltak) och få en hållbar konstruktion?

Huset har inredd övervåning med ett mindre tillgängligt utrymme under nock, höjd 1 m bredd 1 m.

Om man har tagit bort befintlig råspont och sedan bygger på takstolar på ovansidan med 45x120 till exempel.

Gavlar är uppreglade och har en liggande 1 1/2" x 5" (38 x 127 ) överst.
Takstolar är 1 1/2" x 6" (38 x 152)

Antar att man använder spikplåtar men hur får man rätt dimensionering på detta?
Finns det någon praxis man brukar använda?

Är det något alternativ att göra påsalningen ovanpå befintligt råspont och sedan lägga ett nytt lager råspont?

Jag tänker fortsätta med kutterspån som isolering men hoppas på att kunna få på lite mer (när taket ändå måste göras om). Är inte alls intresserad av moderna plast alternativ. Vill inte heller lägga mineralull. Vill ha ett material som kan uppta och avge fukt utan att få problem = trä.

Tanken är då:
o Bort med befintlig råspont.
o Bort med skivor för luftspalt.
o Sala på takstolar på ovansidan (ex 45x120).
o Nya läkt för luftspaltskivor (board).
o Fylla på mer kutterspån.
o Lägga på bord till luftspalt.
o Ny råspont.
o papp
o läkt
o tegel

Någon som har alternativa lösningar eller egna erfarenheter att dela med sig av?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.