Hej!

Jag och min sambo har köpt ett raduhus från 78 och håller på att renovera källaren.
Idag ligger ett flytande golv i källaren. Det låg tidigare en platsmatta ovanpå spånskivan som vi har rivit bort.

På spånskivan har det också uppkommit fuktfläckar i mitten av golvet/spånskivorna.

Vi blev såklart oroliga och borrade hål i spånskivan, men det var snustortt underifrån.
Vi tänkte att det kanske var dålig ventilation i källaren... Planen är nu att vi ska lägga armeringsjärn och golvvärme på hela golvet för att sedan gjuta ovanpå.

Går detta att göra på ett flytande golv? Måste man tänka på nått? Har läst lite om ventilerande lister och blir lite orolig om man verkligen kan gjuta över hela golvet... Hur fungerar det? Vi har ej hög radonhalt det vet vi iallafall :)

Är det någon som kan detta? Eller är det lika bra att kolla med någon byggingingör eller liknande? Har ni tips/förslag så vora jag evigt tacksam!

// Emelie
 
Hej Emelie!
Om ni har flytande golv ligger det troligen cellplast under spånplattan och plast eller något annat ångtätt mot den gjutna plattan. Jag hade tagit bort alltihop, lagt ny plast/cellplast och golvvärme och sedan gjutit ovanpå detta. Då vet ni att ingenting kan hända. Har ni bara en handcirkelsåg så är det ganska lätt att ta upp det gamla golvet, se upp bara så det inte ligger vattenrör i golvet!
 
Okej, frågan är bara bara om vi behöver lägga så att det blir en luftspalt längs med väggarna? Tänker på iom att det är flytande golv?
 
mliand skrev:
Okej, frågan är bara bara om vi behöver lägga så att det blir en luftspalt längs med väggarna? Tänker på iom att det är flytande golv?
Bra tanke... Jag gjorde en helt egenpåtänkt lösning, jag satte gips mot väggreglar och syll så att inte bruket skulle komma emot. På en del ytor tog jag bort gipset (jag karvade/högg bort gipset) efter att golvet härdat, eftersom väggskivorna ändå byggde så mycket att springan mellan golv och vägg gömdes. Kanske inte spelar någon roll om gipset sitter kvar, men jag gjorde så iaf...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.