Hej, Jag tänkte försöka mig på att sätta upp liggande panel i hallen samt sätta upp lite lister. Men jag hade helt glömt bort detaljen om hur man fäster panel/listerna och ju mer jag tänker på det så känns det som att spikpistol är att föredra.

Jag är en novis i byggsammanhang och tar gärna i mot tips på vad jag behöver inhandla för grejjor. Jag vill helst inte lägga ner allt för mycket pengar men känner samtidigt att om jag köper en kompressor så vill jag gärna ha en duglig som funkar bra till annat med om jag skulle få för mig att använda den till något annat. Funkar biltema-grejjor eller vad skulle ni rekommendera?
 
Hammare, dyckert och spikdrivare funkar bra. Dyckertpistol är snabbare o enklare men är inte ett måste.
 
Biltemas dyckertpistol (om det är den du menar) tenderar till att göra märken i listerna så om man bygger nytt med förmålade liter är nog inte den det bästa valet. Det finns ju även pistoler utan tryckluft, exempelvis Ryobi. Har dock ingen personlig erfarenhet av dessa.

Om det handlar om en koncentrerad insats som ett rum så skulle jag nog råda dig att hyra. Finns paket med pistol och kompressor som du kan hyra över en helg. Skall inte behöva kosta mer än någon femhundring.
 
Min pistol från biltema funkar perfekt, men det är ju lite grejen med biltema att det är lite svajig kvalitet.
 
Satte panel i trappen. Köpte en Rapid elektrisk spikpistol och tänkte använda men den klarade inte ens att få i spiken. Den fick Jula tillbaka.
Hammare, dyckert och försänkare funkade bra till dom typ 500 spiken som gick åt.
Listerna skruvade jag med vit Esseve skruv.

Ganska kul att banka med hammare!
Man glömmer gärna det;)
 
Hammare och spikjagare funkar utmärkt.
För 20 år sedan var de enda vanliga elhandverktygen borrmaskin, gipsskruvmaskin och cirkelsåg, möjligen en sticksåg också.
Batteriskruvdragarna tex har kommit efteråt.
Det går att bygga med enbart handverktyg även om det går fortare (och är roligare) med maskiner.
 
Med en dyckertpistol fäster en 4 meterslist på samma tid som det tar att ta upp en dyckert ur fickan. Dessutom riskerar du inte att slå snett (vilket är ganska lätt hänt med tunna dyckert).
Dock, det kostar ju en del i inköp, men om du har många rum å göra och kanske planerar inköp av andra tryckluftsdrivna verktyg så skulle jag köra på maskin. Utan tvekan.
 
Det tar inte lång tid med hammare och spikdrivare om det är en normal hall.
Ett annat alternativ är listskruv. Skallarna är något större, men inte mycket.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.