Hade jag kunnat programmera om tvättmaskinen skulle jag ha låtit den skölja sista gången i varmvatten! Vi behöll den gamla tvättmaskinen när den slutat värma vattnet, kopplade in den på varmvattnet och nu tvättar vi grövre tvätt i den som mattor t ex. Å, vad mycket roligare det är att hänga varm tvätt istället för kall fuktig
:D:D:D
 
Jag håller med om att det är roligare att hänga nytvättad tvätt än smutsig tvätt ;)
 
A
Är det lika roligt att betala en "hetare" el/värme
räkning oxå?
 
el/värme räkning? gissar på en vedpanna :)
gaia
 
electroluxaren skrev:
Är det lika roligt att betala en "hetare" el/värme
räkning oxå?
Hade det fungerat hade gärna bv pumpen fått värma vattnet istället för elslingan i min tvättmaskin. :)
 
A
mangen5 skrev:
Hade det fungerat hade gärna bv pumpen fått värma vattnet istället för elslingan i min tvättmaskin. :)
Varför funkar inte det?
 
Kör jordvärme, tror inte det är nå större förluster med detta. Kan iofs inte reglera varmvattnet till maskinen men det är ju oftast bara 55 grader och det får den tvätt som denna maskin tar hand om klara!
 
Kurtivan skrev:
Kör jordvärme, tror inte det är nå större förluster med detta. Kan iofs inte reglera varmvattnet till maskinen men det är ju oftast bara 55 grader och det får den tvätt som denna maskin tar hand om klara!
Kör du t ex 40 graders program med värmepumpens 55 graders matning? Fungerar det utan att vissa kläder tar stryk så är det ju klart intressant.
 
Tveksamt om det lönar sig även med varmvatten som tillverkats med COP 4. Många cykler av sköljningar drar mycket VV i onödan!
 
De finns kombinerade TM/TT. Då kommer tvätten ut både torr och varm. Dessutom slipper man hänga den.
 
  • Gilla
D09
  • Laddar…
Vill minnas att den LG som jag köpte till gamla huset hade en funktion för varmvattensköljning. Var väl någon barnsköljfunktion
 
O
Var det inte så att TS använde den maskinen enbart till "grov tvätt"? Då känns den eventuella extra kostnaden försumbar....
Men att koppla den "vanliga" maskinen på VV blir nog inte så bra... precis som Mangen 5 skrev om man ska tvätta i 40°
och istället blir det 55°?
 
Amerikanska maskiner har anslutning till varmvatten och tre inställningar:

Cold - Bara kallvatten
Hot - Bara varmvatten
Warm - Varmt och kallt vatten blandat

Vad det blir för temperatur är det ingen vet eller ens verkar bry sig om.
 
mycke_nu skrev:
Amerikanska maskiner har anslutning till varmvatten och tre inställningar:

Cold - Bara kallvatten
Hot - Bara varmvatten
Warm - Varmt och kallt vatten blandat

Vad det blir för temperatur är det ingen vet eller ens verkar bry sig om.
Jag tyckte det där var väldigt märkligt när jag var över förra hösten och skulle tvätta. Ömtåliga grejer, 30 grader på en svensk maskin. Vad blir det för temp på cold? Fyra grader? Körde det mesta på warm har jag för mig. De måste vara väldigt effektiva maskiner också för alla program tar typ 20 minuter oavsett temperatur. Hur i hela friden de generösa givorna av tvättmedel skall hinna sköljas ur under den tiden begriper jag inte. Kläderna stinker ju ändå klor i och för sig så ingen kanske vet skillnad på klorallergi och tvättmedelsallergi?
 
  • Gilla
mycke_nu
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.