Jag har tittat på instruktionsfilmer om hur man bygger våtrumsväggar. Enligt standarden så ska en våtrumavägg bestå av reglar om minst 45x70 med cc 45. Sedan ska det på en konstruktionsplywood på 15 mm och slutligen våtrumsgips.

Jag ska bygga ett badrum på min ovanvåning. Väggarna jag bygger kommer jag bygga som ovan. Men en vägg är redan på plats då det är en yttervägg. Den väggen har 12mm spånskiva på insidan.

Måste jag sätta 15 mm plywood på spånskivan och sen våtrumsgips eller räcker det med att bara sätta våtrumsgips på insidan av den?
 
Det är väl mest beroende på vad du ska ha på väggen och vilken våtrumszon det är. Största vitsen med "säker vatten väggen" är väl att man slipper kortla för skruv.
 
Jasså jag trodde det var ett branschkrav med den konstruktionen för att väggen ska vara "godkänd".

På just den väggen kommer det inte att sitta någon dusch. Däremot så kommer jag att sätta handfat och spegel där.
 
S
jag förstår inte detta med spånskiver.
i plywood/osb sitter skruven bättre. sitter bäst i plywood tycker jag.
 
SBH skrev:
jag förstår inte detta med spånskiver.
i plywood/osb sitter skruven bättre. sitter bäst i plywood tycker jag.
Jo fast nu sitter det ju spånskivor från början. Så frågan var om jag kan ha dem kvar och sätta våtrumsgips direkt på dem eller om väggen då inte är en godkänd vägg för våtrum enligt branschreglerna?
 
Om tvättstället skruvas i bakomliggande reglar (ej bara i spånplattan) så bör det fungera. Men det kanske inte finns reglar på rätt ställen ?
 
largab skrev:
Om tvättstället skruvas i bakomliggande reglar (ej bara i spånplattan) så bör det fungera. Men det kanske inte finns reglar på rätt ställen ?
Men om det skulle funka att fästa dem utan plywood så är det alltså ok ur branschregelsynpunkt?
 
Våtrumsväggen är inte ett branschkrav. Det är en variant av tolkning som löser vissa tekniska detaljer med stabilitet och krav på infästningar.

Om du inte kör med våtrumsväggen, så bör man titta på monteringsanvisningarna för våtrumsgipset. Troligen föreskriver de dubbel gips (finns också extra tjocka skivor som är ännu mera svindyra och dessutom svåra att få tag på). Då är frågan om den bef. spånskivan ger tillräcklig stabilitet för att kunna ersätta ena gipsskivan. Vet ej.

Och så har du som sagt problemet med att det måste finnas förstärkningar där saker skall skruvas upp.
 
hempularen skrev:
Våtrumsväggen är inte ett branschkrav. Det är en variant av tolkning som löser vissa tekniska detaljer med stabilitet och krav på infästningar.

Om du inte kör med våtrumsväggen, så bör man titta på monteringsanvisningarna för våtrumsgipset. Troligen föreskriver de dubbel gips (finns också extra tjocka skivor som är ännu mera svindyra och dessutom svåra att få tag på). Då är frågan om den bef. spånskivan ger tillräcklig stabilitet för att kunna ersätta ena gipsskivan. Vet ej.

Och så har du som sagt problemet med att det måste finnas förstärkningar där saker skall skruvas upp.
Ok jag förstår. Enklast av allt kanske är att sätta konstruktionsplywood på spånskivan och sen våtrumsgips. Då är jag helt säkert i alla fall.
 
Ska du ha en våtrumsvägg så måste det vara plyfa 15mm, det är enkla svaret på din fråga.

Du har dessutom missuppfattat vilken gips det ska vara. Gipsskivan ska vara enligt GVK eller BKR (det man följer i övrigt). Det är alltså inte ett krav att det är våtrumsgips i en våtrumsvägg.
 
injonil skrev:
Ska du ha en våtrumsvägg så måste det vara plyfa 15mm, det är enkla svaret på din fråga.

Du har dessutom missuppfattat vilken gips det ska vara. Gipsskivan ska vara enligt GVK eller BKR (det man följer i övrigt). Det är alltså inte ett krav att det är våtrumsgips i en våtrumsvägg.
Ok, men vad är våtrumsgips då? Är inte det enligt GVK eller BKR?

Ok det kanske var lite slarvigt uttryckt, men det är denna skiva jag beställt i alla fall:

http://www.bauhaus.se/norgips-humidboard-13-mm.html
 
Du kan i vissa fall använda vanligt kartonggips. Det är fortfarande en våtrumsvägg.
 
Redigerat:
Hej!
Vi lät den förmonterade spånskivan vara kvar på en vägg och monterade 15mm plywood på de övriga. Detta gjorde vi eftersom inget skulle monteras på denna vägg. Om det är en vägg där du ska skruva upp något så skulle jag montera ner den spånskiva som sitter där idag och montera plywood. Alternativet är att montera ner spånskivan och sätta reglar bakom och sedan sätta tillbaka spånskivan (mer jobb).

Lycka till!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.