Hej...

Är det någon därute som har höjdmått (från grund till taknock...förutsätter plan mark) på husen från Älvsbyhus och då deras modell "Saga" i synnerhet. Jag hittar inga uppgifter någonstans när jag söker :|
 
Har också funderingar på modell Saga. Har fått besked att Saga har måttet från grund till taknock på vinkeldelen +5,21. På 1 ½-plansdelen är det 6,73 upp till taknock från överkant grund.
 
Tack för ditt svar...nu blev livet enklare. Maxhöjd på hus på den tomt jag tittar på är satt till 6,50 men vad jag har förstått efter samtal md mäklaren så räknar man tydligen inte till taknock utan där taket börjar istället. Eller som mäklaren sa; -Upp till hängrännan ungefär. Då borde ju "Saga" fungera utan problem.
 
Kolla en extra gång på detaljplanen och ta reda på om höjden avser byggnadshöjd (isåfall kan mäklaren ha rätt), eller om det är nockhöjd, totalhöjd eller annat som menas. Lita inte blint på mäklaren.
 
Så har vi också hört. Kommunen brukar använda en formel för medelhöjd och då bör inte höjden orsaka några problem.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.