Jag läser här hur människor ondgör sig över hantverkarnas timdebiteringar. Men har ni själva kollat vad Er arbetsgivare debiterar ut för Er? Dvs vad en kund får betala för att köpa era tjänster.

Jag lovar att svaret kommer att förvåna många av Er.
 
På denna tråden så kommer du inte att få många svar.
För många människor tror att det debiteras till självkostnad pris. ::)
 
jup skrev:
På denna tråden så kommer du inte att få många svar.
För många människor tror att det debiteras till självkostnad pris. ::)
De tror ju oxå att de inte kostar sina arbetsgivare mer än lönen som de ser varje månad.
 
G
Beror väl hur mkt man debiterar.
 
skulle vilja se det företag som debiterar mindre än 15% i vinst?
Normalt är väl lön*1.7*10%+12%+15%
Lägre än så är ren förlust iaf för ett lite större företag... Skuttar ligger i en helt annan nivå dock...
 
När jag jobbade på verkstad hade jag en lön på 110 kr i timmen o företaget debiterade 575 kr i timmen + moms..
 
men då har man lite maskiner att ta hansyn til osv...
Men en byggubbe kostar i runda slängar 290-300 spänn beroende på resor... Maskinkostnad ligger på 30 spänn i timmen, hjälpmedel på runt 40 spänn, skydd/miljö ligger på 15 och drift på 15... Vilket inte ligger i den direkta timdebiteringen utan under GK biten men summerar man eländet ligger timkostnad+drift på runt 400-450 spänn i timmen. Det beror öite på årstid vill jag påstå... Sedan ligger även arbetsledning utanför och den kostnaden är ju rätt projekt specifik då ett enfamiljshus är simpelt på alla punkter vad gäller samordning så där ligger kostnaden nånstans runt 25000/ månad från planering till avslut. Bakar man in detta i timdebiteringen så ligger man nånstans runt 50 spänn i timmen på 3 gubbar ungefär... Så slutkostnaden per arbetet timme är 500 spänn... men men...
 
Jaa msakiner kostar... När jag jobbade där hade alla varsin verktygsvagn, varje vagn fanns det verktyg i för ca 40 000.. Sen kan man nog räkna ca 200 000 till i maskiner som vi av ekonomiska skäl bara hade 1 exemplar av...
 
Det här är en intressant punkt. Många tror att de är gratis och att arbetsgivaren får bidrag från tomma intet för att ha dem anställda. Hantverkare har omkostnader, varesig de vill eller inte. Maskiner och verktyg är inte gratis. Bilen för att transportera verktyg mm till arbetet kostar osv. MEN framförallt är inte en duktig hantverkares kunskaper gratis. Jag tycker att duktiga hantverkare ska kunna ta betalt och det kan de i dagens lägen faktiskt.


Sanningen svider, kvalitet kostar.    :)
 
G
Maskiner,handverktyg mm drar man av i deklaration.
Tycker att det är för stor debatt just om maskiner mm.
Det är väl hantverkarens skicklighet och kunnande som skall betalas för.
Om det är en klåpare till hantverkare med ringa kunskaper man betalar dyrt för.Klart att folk gnäller.
Kommer det däremot en kunnig hantverkare så spelar timdebiteringen ingen roll.
Ta bara ett exempel när jag tog hem duktiga hantverkare som bytte pannan.
Snabbt och effektivt.
Likaså elektrikern.
Grannen hade en snickare hemma hos sig som drog fötterna efter sig.Klart att dom vart syrak.Kom dit en annan snickare.Dammade till och allt vart klart på nolltid.
Så man skall noga kolla referenser och höra sig för om hantverkare.
 
GR B skrev:
Maskiner,handverktyg mm drar man av i deklaration.
Och?
Det innebär ju inte att man bara knallar in på Flinken och hämtar en ny fräs när den gamla har säckat. Den skall fortfarande betalas för.

Sågblad, frässtål, gas till spikpistolen, bitsar, borrar, knivar, stämjärn m.m. m.m. skall köpas in och slitas ut utan att debiteras. Det ska ingå i timpengen. Likaså service och underhåll av maskinparken.

Totalt så uppgår kostnaden för maskiner och verktyg hos en fullutrustad snickare till någonstans runt 100-150 000:-. Även efter avdrag är det en skaplig summa kvar att betala och det stannar inte vid dessa pengar, fast utgifterna minskar naturligtvis.

En annan aspekt är att en välutrustad snickare utför samma arbete på kortare tid och med bättre finnish än en skralt utrustad dito.
 
G
Och.?????
När man köper ett verktyg så drar man av verktygen,maskinerna i deklaration.
Efter några år av inköp så har du maskiner som är betalda.
Slänger du då maskinerna och investerar i nya .Tror inte det.
Det har väl inte mkt att göra med timbediteringen vad du har för maskiner.
Om du köper in maskiner för 7 mille bara för att du anser att du behöver dom maskinerna.
Och en annan köper in maskiner för halva pengen,skall då han/hon debitera samma som du eller är inte han värd så mkt som du med dina dyra verktyg.
En duktig hantverkare kan ta 500:-/tim och utföra ett mkt fint snabbt arbete.
En klåpare till hantverkare kan hålla på dubbelt så länge,dock till lägre kostnad.
Vilken väljer man.
Eller går man på vilken bil hantverkaren svänger upp på infarten med.
En rostig skåpbil av märket Transit,årsmodell 1991.
Eller om han svänger upp med en spritt ny skåp Merca.
Hävdar fortfarande att kvaliten,dugligheten och framför allt att hantverkaren har kunskap om sitt yrke som är den avgörande delen för att få ett arbete utfört.
Så timdebiteringen rätt så ovesentlig.
Rätt man på rätt plats.
Eller hur är det med ni andra.
Betalar ni för kvalite eller går ni efter vad hantverkaren har för utrustning.
Kan ta ett exempel när polarn gjorde några jobb åt mig.
Visserligen var det gamla verktyg men ett kanonjobb.
Sedan köpte han en stor maskin som jag hjälpte han in i sin nybyggda verkstad.
Timdebiteringen var fortfarande samma.Däremot så gjorde han vissa arbeten dubbelt så snabbt med den nya maskinen.
Då tjänade han mkt mer.
Men skulle inte han sänkt timdebiteringen då.Han gjorde arbetet dubbelt så fort.(nu är maskinen avskriven och betald och fortfarande som ny).
Eller kan en fabrikstillverkad pryl vara dubbelt så dyr när dom använder mkt dyrare maskiner en den lilla hantverkarn som gnetar på med sina små handfräsar mm.
Tror inte det.
Fortfarande kvaliten som man går efter.
Sluta gnäll över timdebiteringen utan se till att hantverkaren är en kunnig,duktig hantverkare som gör arbetet till full belåtenhet.

 
Jag vill säga att båda har rätt för att vara PK.

Men man måste görs skillnad på handverktyg och verkstadsmaskiner och vilken typ av arbete som överenskommits om....
Det som ingår i en normal debitering i form av verktyg för en träarbetare som skall utföra ett normalt typ arbete är Skruvdragare, batterimaskin, sticksåg, Slagborrmaskin samt en handklinga. Detta är för typ jobbet under löpnade räkningsprincipen. Helt plötsligt vill kund att man tex skall fräsa ur en bänkskiva då måste man alltså införskaffa rätt utrustning. Denna utrustning hyr man eller har på hyllan hemma. Hyr man den debiterar man ut hyrkostnad har man den på hylla debiterar man ut detta. Men om man från början vet att man skall använda en viss maskin så skall denna ingå i det uppgjorda timpriset. Maskiner som ej är "normala eller lågfrekvent använda" är något helt annat än en skruvdragare.

En snickare som har en verkstad med ett fräsbord en rikt och plan och hela det programmet debiterar minst 100 kr mer än en "vanlig" produktionssnickare. Inte för att han är bättre utan för att maskinparken är större....

Och i 9 fall av 10 är det mer lönsamt att hyra in "ovanliga" maskiner än att köpa in dem...

Och som någon sa bra maskiner är bra maskiner men med skit bakom spakarna kan man få allt att gå åt helvete....
 
Sluta gnäll över timdebiteringen utan se till att hantverkaren är en kunnig,duktig hantverkare som gör arbetet till full belåtenhet.
Håller absolut med dej där GR B,men tyvärr så är verkligheten en helt annan.
För oftast så är det lägsta anbud/timpris som gäller,som i många fall slutar i kaos.
Sedan så gnälls det över oseriösa hantverkare,när dom i skälva verket ser till att dessa oseriösa hantverkare hålls vid liv.
Det är bara att titta på många trådar här på forumet,så ser man att det ska bara vara billigt,
 
jup skrev:
Sluta gnäll över timdebiteringen utan se till att hantverkaren är en kunnig,duktig hantverkare som gör arbetet till full belåtenhet.
Håller absolut med dej där GR B,men tyvärr så är verkligheten en helt annan.
För oftast så är det lägsta anbud/timpris som gäller,som i många fall slutar i kaos.
Sedan så gnälls det över oseriösa hantverkare,när dom i skälva verket ser till att dessa oseriösa hantverkare hålls vid liv.
Det är bara att titta på många trådar här på forumet,så ser man att det ska bara vara billigt,
Kunde inte sagt det bättre själv
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.