Jag håller på att byta fasad på huset och ska byta alla fönster. Jag har i nuläget reglat upp där de nya fönstren ska sättas och ytterkant på dessa reglar är satta i samma nivå som övrig stomme. Utanpå detta kommer vindpappen och därefter spikreglar (34x70) och sist stående panel (22mm). Tanken är att sätta fönsterna i linje med fasaden (snyggast men inte bästa för fönstret jag vet... ).

Hur gör jag då med vindpappen? fönstret kommer alltså 34mm +22mm utanför vindpappen så jag måste ju skära hål i den lika stort som den reglade fönstergluggen för montaget, det blir ju då ingen vindpapp (inte vindtätt) i glipan mellan regelstommen och fönsterkarmen?

ALternativt sätter jagfönstret 34mm+22mm in i väggen, i linje med pappen och låter denna gå in över karmen... men det alternativet lockar inte....
 
Arne999 skrev:
Jag håller på att byta fasad på huset och ska byta alla fönster. Jag har i nuläget reglat upp där de nya fönstren ska sättas och ytterkant på dessa reglar är satta i samma nivå som övrig stomme. Utanpå detta kommer vindpappen och därefter spikreglar (34x70) och sist stående panel (22mm). Tanken är att sätta fönsterna i linje med fasaden (snyggast men inte bästa för fönstret jag vet... ).

Hur gör jag då med vindpappen? fönstret kommer alltså 34mm +22mm utanför vindpappen så jag måste ju skära hål i den lika stort som den reglade fönstergluggen för montaget, det blir ju då ingen vindpapp (inte vindtätt) i glipan mellan regelstommen och fönsterkarmen?

ALternativt sätter jagfönstret 34mm+22mm in i väggen, i linje med pappen och låter denna gå in över karmen... men det alternativet lockar inte....
Mellan regel och fönsterkarm drevar eller skummar du.
Så brukar man göra oavsett hur djupt in i fasaden fönstren sitter.
 
ok är ju med på att man ska dreva men det blir ju inte vindtätt där då utan bara isolering
 
Det blir tätt nog.
Vill du ha det helt tätt så kan du använda list/silikon.
 
S
skall du sätta fönstret så ha gärna plåt över fönstret också
 
Mikael_L
Om du har plast på insidan av väggarna så fogar du den tätt mot karmen med någonting typ latexfog och gärna bottningslist om springan är så pass stor. Då har du säkerställt det ångtäta utförandet på insidan.

På utsidan kan du nöja dig med att endast dreva, man pressar som regel ihop drevningen mycket mer än vanlig isolering (det blir liksom bara så...) och det medför att det redan där har blivit ganska vindtätt.
Är du väldigt sugen på att lägga ner extra jobb så får du försöka täta mellan papp och karm efteråt.
Kanske häfta fast remsor av vindpapp eller vindväv över springan eller häfta fast eller trycka in någon slags tätning, kanske smala remsor av asfaboard, eller bottningslist även på utsidan.

Själv petade jag in 1-3cm breda utskurna remsor av syllcellplast på några ställen där jag ville säkra lite extra mot vind och av vind möjligen påtryckt regnvatten och yrsnö.

Du kan nog använda din kreativitet på något vis. :)
Idealt bör det väl vara diffusionsöppet, jag skulle själv inte använda silikon.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.