Kan du inte bygga trallen så hög att du kan behålla befintlig konstruktion?
 
  • Gilla
Karl Hemlin
  • Laddar…
Absolut, tanken är att rören ska (via lövrens) gå genom trallen, det är mer var vattnet ska ta vägen sen som är frågan. Vi funderade på att behålla ränndalsplattorna under, som de ligger nu, men är det inte risk då att det blir vatten stående under trädäcket? Framför allt om det bli sättningar så att fallet blir för dåligt?
 
Varför då, konstruktionen måste ju fungera som den ser ut nu? Vad skulle ändra sig för att du lägger ett trädäck över?
 
Det är väl bara jag som är nojjig eftersom det inte går att påverka när trädäcket väl är på plats. Typ om fallet på ränndalsplattorna skulle bli sämre pga sättningar eller något sådant? Men det är därför jag frågar här innan vi sätter igång :)
 
carlbanan skrev:
Hur kan man missa att lägga dräneringen rätt vid ett nybygge? Det verkar ju oerhört slarvigt.

Den dräneringen du har ute på tomten behöver inte vara lägre än huset, den tar väl hand om ytvatten som annars gjort det lite vattensjukt?.
Har du någon ritning på grundkonstruktionen så kan det vara värt att kolla att dräneringen faktiskt ligger rätt. Annars borde leverantören komma ut och åtgärda det inom garantin.

Har du något dagvattensystem på fastigheten? Isåfall så är det ju bäst om du kan ansluta stuprören till dagvattnet.

Om det skulle visa sig att dräneringen är felaktig och tomten måste grävas upp så kan du ju passa på att lägga ner dagvattenrör.

En trall går att skruva upp om man måste ner under den.
 
pelpet skrev:
Har du något dagvattensystem på fastigheten? Isåfall så är det ju bäst om du kan ansluta stuprören till dagvattnet.
Det är ju inte säkert att dagvattensystemet kan ta hela takytans vatten.
 
Om jag hade varit i din sits så skulle jag koncentrerat mig på att befintlig dränering är korrekt innan altanbygge.
 
Ja så får det bli, ska gräva upp, ta foto och kontakta husleverantören. Deras markentrepenad är och gör grund till husen intill nu så det ska bli intressant...
 
JAg kanske missar något, men varför inte låta takvattnet rinna precis som det är gjort nu? Trallen ska väl inte vara högre än detta?
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
MathiasS skrev:
JAg kanske missar något, men varför inte låta takvattnet rinna precis som det är gjort nu? Trallen ska väl inte vara högre än detta?
Du missar att ny fakta kommit fram och att TS haft problem med att vatten ej rinner undan vilket eventuellt skulle kunna bero på felaktig dränering.

Angående grundfrågan håller jag med om att det blir den enklaste lösningen, men om nu dränering är felaktig, så kan det nog vara idé att ta ett samlat grepp om detta.
 
Hej igen, lite uppdatering.
Jag har grävt upp på motsatt sida av huset, och där ligger dränering lägre än grunden. Åtminstone så är ovankanten på dräneringsröret precis under nederkanten på husgrunden. Så det verkar var som att dräneringen går upp lite just där locket sitter bara. Verkar detta okej?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.