Hej
Har ett gammalt hus som vi skrapat ren från färg. Det var målat med oljefärg sedan har det målas om med plastfärg för 25 år sedan. Färghandlaren här på orten rekommenderar den nya acrylaten från Beckers. En grundmålning och sedan två strykningar. Färgen har 15 års färggaranti. Var inställd på oljefärg vilken han säger inte andas men det ska den här andas. Känner mig väldigt villrådig....
 
Måla med linoljefärg det är det säkraste på sikt. Tex Gysinges färg
 
larsbj skrev:
Måla med linoljefärg det är det säkraste på sikt. Tex Gysinges färg
Varför?
 
Xlntjone skrev:
Varför?
För att den är hållbar

Ingen annan färg är lika beprövade att träet under har det bra.

Inga lösningsmedel
 
  • Gilla
Ömannen
  • Laddar…
larsbj skrev:
För att den är hållbar

Ingen annan färg är lika beprövade att träet under har det bra.

Inga lösningsmedel
Och den har också en kulörgaranti på 15år? Lika lättstruken?
 
Men linoljefärg på plastfärg, är det en bra ide?
 
Huset är renskrapat enligt TS inlägg nr 1
 
Men är det trärent? Jag skulle nog vilja se en bild på den fasaden först.
 
Hade jag gjort mig omaket att skrapa rent fasaden skulle jag inte stryka på annat än oljefärg. Akrylat fungerar ibland, ibland inte.
Teknos alkydoljefärg har jag använt med bra resultat, tunna lager när man stryker på.
(Den stora anledningen till att folk väljer akrylat är att det bara är att smeta på, man behöver inte måla...)
Jag har sett för många ruttna brädbitar målade med akrylat för att vilja använda det, det verkar som om det kan fungera om brädan har någon form av ventilation på baksidan och bara en sida målad.
 
Stefan N skrev:
Men är det trärent? Jag skulle nog vilja se en bild på den fasaden först.
Om det understa lagret var oljefärg och man renskrapat så är det nog ganska väl förberett för en oljefärg.
 
Fotografen skrev:
Hade jag gjort mig omaket att skrapa rent fasaden skulle jag inte stryka på annat än oljefärg. Akrylat fungerar ibland, ibland inte.
Teknos alkydoljefärg har jag använt med bra resultat, tunna lager när man stryker på.
(Den stora anledningen till att folk väljer akrylat är att det bara är att smeta på, man behöver inte måla...)
Jag har sett för många ruttna brädbitar målade med akrylat för att vilja använda det, det verkar som om det kan fungera om brädan har någon form av ventilation på baksidan och bara en sida målad.
Personligen skulle jag valt en ren linoljefärg och inte en oljealkyd eftersom alkyden gör den hårdare och man har mycket större risk för att den spjälkar (flagnar) och spricker.

Sen ser alkyden förvisso finare ut längre men måste tas bort helt och hållet vid ommålning om den börjat flagna så underhållet är normalt större än med ren linoljefärg. Ren linoljefärg blir matt efter några år men det är inget som försämrar den och om man vill snygga till den kan man bara stryka linolja på den så återfår den samma glans och utseende som från början.
 
Redigerat:
Xlntjone skrev:
Och den har också en kulörgaranti på 15år? Lika lättstruken?
Lättstruken är den inte, det är ett annat sätt att måla och det är delvis det som gör att det blir bra.

Om kulörgaranti vet jag inget, men jag vet hur instängt trä ser ut efter 30 år, Därför är valet klart för mig i dom fall det inte går med slamfärg, som är det absolut bästa för en hållbar fasad.
 
  • Gilla
Fotografen
  • Laddar…
Vi målade vårt första hus med ren linoljefärg för 10 år sedan och det är inte dags att måla om det ännu. Som sagt kanan dessutom bara göra en halvoljning om man tycker färgen börjar se blek eller matt ut så får man tillbaka det nymålade utseendet.

Jag rekommenderar definitivt linoljefärg.
 
  • Gilla
larsbj
  • Laddar…
Hur gammalt är huset till att börja med? Om fasaden inte är konstruerad med luftspalt, är tilläggsisolerad eller annat så är Akrylatsystem olämpligt. Då är det bättre med en spröd och tät linoljefärg istället.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.