Om du inte vill betala för din grannes lampa (om dom nu går på samma ström) går det inte och koppla ur den från din sista stolpe eller var nu kopplingsplinten sitter ? :confused:
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Som redan konstaterat är det med största sannolikhet du dom betalar strömmen.

I stolpen bör kopplingsplint finnas där borde två kablar komma från marken och en upp till lampan. Genom att koppla ur kabeln som går vidare till grannen så är problemet löst (för dig). Grannen blir kanske lite sur som förlorar sitt ljus. Men du kopplar ju inte i dennes lampa utan i din.

OBS
All koppling i strömlöst tillstånd och alla kablar isoleras innan strömmen slås på. Vid minsta osäkerhet bör elektriker kopplas in (ordvits).
 
Men vad kan det tänkas kosta att ha lampan tänd?

Är ni goda grannar kanske ni kan komma överrens på något sätt. Han kanske kan betala elen per år?
Han står för utbyte till billigare Led lampor i alla stolpar, han låter dig låna hans släpkärra när du behöver?

Blir krångligt och dyrt för grannen att dra om elen.

Är ni dock inte på god fot med varandra så koppla ur!
 
  • Gilla
corre
  • Laddar…
Tack för alla svar, jag tar nog ut en elektriker som får hjälpa mig att koppla bort sista lampan, elektrikern skall ändå ut och fixa lite annat.

Jag tror inte jag blir ruinerad på grannens lampa ;-), men grannen är sur och bråkar om det mesta och gör det mindre kul för en annan att bo och vara hemma. Släp och maskin parken som finna här ägs av mig så är oberoende av grannen ;-).
 
  • Gilla
el_richard
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.