Noterade att en bit på c:a 1 cm saknas på ett rakblad. På min klippare är dom vändbara, och bladet hade så klart gått av vid skruvhålet där den är som svagast.

Jag har 2500kvm tomt, och vi har letat men inte kunnat hitta biten som lossnat... :mad:

Det känns ju inte bra att ha rakbladssplitter i gräsmattan när man har barn som springer barfota...

Någon som upplevt detta och har tips på hur man hittar en nål i en höstack...?
 
En neodymmagnet monterad bak under klipparen kanske kan fånga den?
 
  • Gilla
Drömhus2012 och 1 till
  • Laddar…
Leta på ställen där det är troligt att den kunnat köra på en sten eller nåt. Leta med nån radie på kanske 2m.

Råkade ut för det själv igår men det var som tur var väldigt uppenbart var jag skulle leta. Den trasiga biten låg 1m framåt från brottsplatsen.
 
Ludwig skrev:
En neodymmagnet monterad bak under klipparen kanske kan fånga den?
Orkar man inte vänta tills klipparen hittat den så skulle man kanske kunna fästa neodymmagneter på en räfsa och leta själv?
 
D09
hyra metalldektor? ( om det inte krävs tillstånd ) eller en värmekamera efter en solig dag ( metallen bör bli varm o fin )


edit

missade att det rörde sig om en bit på 1 cm. glöm värmekameran.

http://www.jula.se/metalldetektor-150058
 
Redigerat:
Lekte för några år sedan med en neodynmagnet i min trädgård efter att ha råkat ut för samma sak. Jag hittade skruvar och spikar och plåtbitar mm...
...hittade inte då någon kniv, men har lyckats hitta en flisa av en okulärt en annan gång. Den låg platt på marken utan risk att man skall skära sig på den.

Hittade även glasbitar när jag skottade upp min nyinköpta gräsmattejord.

Jag har insett att rakbladen från klipparen nog är ett av de mindre problemen. Dessa rostar dessutom bort ganska snabbt. Och som Hawkai var inne på så är det troligen där en sten sticker upp som biten finns.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.