Jag tycker att du först ska bestämma dig om du vill ha ett "trähus" eller "stenhus". Inte blanda så du får det sämsta av båda varianterna som du tycks vara inne på.

Du kan aldrig få en lika bra isolerad vägg av sten jmfrt "trä". En "trä"-regelvägg består mest av isolering därav bra isolervärde.
Nackdelar: organiskt material, mögel & fukt svårare att få bukt med om du råkar ut för en fuktskada.

"Stenhus" trög värmeöverföring och "andas" på ett annat sätt än trähus.
Nackdel: Något sämre isolerförmåga
Fördel: Tolerant mot ev. fuktskada och materialet är inte organiskt., behagligare inomhus klimat då "huset" andas på ett annat sätt.

och ja väggarna i ett stenhus är uppåt 45-50 cm men det är en del av vitsen med trögheten i husets värmehållande.
Du får också en helt annan ljudmiljö inomhus.

Vill man ha ett plocke-pinn hus (och att det inte skall kosta något) så går det alldeles utmärkt att få både när det gäller sten eller trähus.... men man får också räkna med sämre boendekomfort.
Kvalité kostar.

Betr. att fasadtegel är för dyrt. I förhållande till vad? Träfasad? Nja, obetydlig om du räknar livstid, underhåll och förhöjt värde på huset, .... initial kostnad ja, högre men det kostar både tid och material att underhålla en träfasad....
 
Vill bara tillägga att en lättbetongvägg med ut och invändig putsning betraktas som en luft och diffusonstät vägg.
 
K
Inga lätta beslut. Det är ju med den yttre putsen som väggen blir diffusionstät och genom att ha en luftspalt så skulle man slippa detta. Att sedan putsa mot träskivor (plyfa/OSB?) eller köra med en ren träfasad känns som det bästa alternativet.

Jag tror inte på att den täta putsen (STO) blir tillräckligt tät för att hålla ute vädrets makter..

Betr. fasadtegel; det blir dyrt eftersom det måste muras av en murare. Att sätta planblock fixar jag själv, även att putsa, men att sätta en tegelfasad det skulle jag inte ge mig på.
 
K
Så då är vi tillbaka där vi började: Skulle man kunna ha en massiv vägg i LB ca: 40 cm 350kg/m3 regla upp med spikläkt direkt mot och sedan sätta en liggande träfasad istället för puts?

Vad finns det för nackdelar med detta förutom att huset förmodligen skulle värderas högre om man körde med putsfasad?


Betr. billigt-billigt: Tanken är att köra med välkända varumärken så som Ytong eller Porotherm i väggen. Genom det kända varumärket hoppas jag att det finns en grundläggande kvalitet som räcker för oss.
 
Isolering då? 40 cm lättbetong räcker inte. Då får du välja några energi-block isåfall.
 
K
Energiblock blir det i så fall: Ytong 350-blocken ger ett u-värde på 0,22 och Porotherms T-block ska ge 0,20 vid 38 cm.

Har man en träfasad borde det bli lättare att tilläggsisolera i framtiden..
 
Det där med densiteten på blocken;

Det är nog en god idé att låta en konstruktör räkna på hållfastheten.
Detta kan variera på takstolens spännvidd, snölast och om du har en hjärtvägg som också tar last.
Med andra ord; helt beroende på husets planlösning kan resultatet bli att du måste ha ett starkare block.
 
Kallebo skrev:
Så då är vi tillbaka där vi började: Skulle man kunna ha en massiv vägg i LB ca: 40 cm 350kg/m3 regla upp med spikläkt direkt mot och sedan sätta en liggande träfasad istället för puts?

Vad finns det för nackdelar med detta förutom att huset förmodligen skulle värderas högre om man körde med putsfasad?
Andra nackdelar blir det att trä rör sej annorlunda vid fuktändringar än den mera stabila cementmaterial. Konsekvenser kan du gissa själv.
Blanda aldrig två olika byggsystem som roland53 redan sagt och jag håller med.
Jag bor själv i en putsad tegelhus och upplever inga problem med fuktinträngning runt fönster,dörrar, Putsen skyddar vid regn. Blir putsen fuktig någon gång emellan så torkar det ut utan bestående skador. Trä är mycket känsligare än så här och man kan skydda trä med puts ( revetering) men aldrig tvärtom, tycker jag.
Bygger du efter det du planerar så ber du om problem, tycker jag. Bygg i trä eller i sten

Man kan tapetsera på puts inomhus som är ju oftast gipsputs dvs samma material som gipsskiva men utan reglar bakom och papper på.
gaia
 
M
K
Det är absolut intressant. Har inte funderat på alternativ till trä tidigare.

Fibercementplattor är också ett intressant alternativ. Tycker dock inte speciellt mycket om plattor som ska likna trä, men plattorna som ska likna gammal eternit är ganska charmig.

Blir inte riktigt klok på om de är genomfärgade eller lackerade.. Det kanske skiljer beroende på utförande?
 
M
Kaycan är iallafall genomfärgad
 
Man kan inte jämföra U-värde i trähus med U-värde i stenhus. I stenhus måste man ta hänsyn till trögheten i väggarna för att få en rättvis jämförelse. Bygger man i lättbetong ska man räkna med att uppvärmningskostnaden de första 2 åren kan bli hög då det finns en hel del fukt i stenblocken som ska dras ut. MEN, när väl fukten är borta är energiegenskaperna bättre än trä.

Blanda trä och lättbetong skulle jag inte göra. Möjligtvis ett mellanbjälklag i trä och innerväggar i trä på öv.

Skälet till att man väljer sten är imho 1. man vill ha putsfasad(överlägset med stenhus) 2. man vill ha klimategenskaperna 3. sten anses lite finare 4. ett kulturellt betingat val(besök Glasberga i Södertälje, tror man kan räkna trähusen på en hand.)

/H
 
Har funderat mycket på det här så här precis i början på husplanerna...

Jag gillar klimategenskaperna med sten.
Jag kan jobba med och gillar trä eftersom jag kan hantera det.
Jag gillar när konstruktionen är enkel och begriplig.

Så jag funderar på att bygga ett stenhus (antar att man benämner huset efter dess stomme), typ 50cm lättbetong, då borde jag klara mig utan extra isolering utvändigt väl? (i södra Sverige).

Men eftersom jag inte kan putsa och utgår från att det inte är trivialt samt kräver kunskaper i att sätta armeringsnät mm. så lutar jag åt att sätta en träfasad. Jag tänker mig helt enkelt en lättare regel förankrad i lättbetongen och brädor på det. Borde väl ge tillräcklig ventilation?

Vad bestämde du dig för @Kallebo?
 
Lättbetonghusen som byggs idag har väl en tjocklek på 365mm i väggarna och kräver ingen isolering.

Att sätta träfasad på ett "stenhus" tycker jag är ett effektivt sätt att skaffa sig en massa extraarbete =)
 
365mm block utan isolering, är det block med isolering i mitten då? Eller får man tillräckligt bra u värde ändå?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.