Ta hand om din fina motor nu på bästa sätt. Oljebyte varje säsong och kör på aspen, det gillar förgasaren och maskinen blir (tycker jag) ännu mer lättstartad.
 
Japp, byter olja 1 gång per säsong. Soppan har jag fuskat ned en tank annars körs bara Aspen, det går inte åt så många liter på en sommar i alla fall. :)
 
Hej
Hur upplever ni ljudnivån på honda motorn? Vill byta ut min Stiga/B&S mot en maskin som går tystare. Upplever min som väldigt högljud.
 
Jag tycker hondamotorerna generellt har ett dovare ljud som man subjektivt uppfattar som lägre.
 
MultiMan
Min Klippo pro 4 med gcv135-motorn går så tyst att jag slarvar med hörselskydden ibland. Lågt och förhållandevis öronvänligt oljud. Helt odramatiskt även utan skydd. Min dammsugare låter mer.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
sunnysideup skrev:
Hej
Hur upplever ni ljudnivån på honda motorn? Vill byta ut min Stiga/B&S mot en maskin som går tystare. Upplever min som väldigt högljud.
Du kommer inte bli besviken av Honda-motorn. Håller med övriga att den låter så lite att man inte känner behov av hörselskydd men givetvis ska man ha dom på. Mycket nöjd.
 
A
sunnysideup skrev:
Hej
Hur upplever ni ljudnivån på honda motorn? Vill byta ut min Stiga/B&S mot en maskin som går tystare. Upplever min som väldigt högljud.
Ljudnivån spelar ingen roll, man kan alltid ersätta en Stiga med en Klippo, någon ursäkt behövs inte. :)
 
Redigerat av moderator:
  • Gilla
sunnysideup
  • Laddar…
Den är knäpptyst(nåja), mindre vasst ljud än B&S i alla fall!
 
Min stiga från -89 dog i förra veckan, det blidde en klippo SH istället. Var lite tveksam till drivning men insåg att klipparen troligtvis kommer att överleva mig så det var bara att öppna lädret.

Sammanfattningsvis:
* klippresultatet är otroligt mycket bättre än innan
* soppaförbeukningen måste vara 1/4 del eller lägre (har klippt två gånget och soppan är inte slut, med stigan gick två tankar per klippning)
* den är så tyst så att bäbyn kan sova när jag kör! (Behöver inte kåpor)
* jag behöver inte duscha pga bensin/olje-stank
* den startar på första mesiga rycket (således tanten kan klippa)
* vibrerar extremt lite, gången i hondamotorn andas kavlite

nackdelar:
* den är 10kg tyngre än stigan (som är bra rostig)
* dödmansgreppet skär in i handen så jag kör gärna med hanskar.


Således är mycket nöjd, rekommenderas skarpt, KÖP!
 
  • Gilla
sunnysideup och 1 till
  • Laddar…
schnyggve skrev:
Min stiga från -89 dog i förra veckan, det blidde en klippo SH istället. Var lite tveksam till drivning men insåg att klipparen troligtvis kommer att överleva mig så det var bara att öppna lädret.

Sammanfattningsvis:
* klippresultatet är otroligt mycket bättre än innan
* soppaförbeukningen måste vara 1/4 del eller lägre (har klippt två gånget och soppan är inte slut, med stigan gick två tankar per klippning)
* den är så tyst så att bäbyn kan sova när jag kör! (Behöver inte kåpor)
* jag behöver inte duscha pga bensin/olje-stank
* den startar på första mesiga rycket (således tanten kan klippa)
* vibrerar extremt lite, gången i hondamotorn andas kavlite

nackdelar:
* den är 10kg tyngre än stigan (som är bra rostig)
* dödmansgreppet skär in i handen så jag kör gärna med hanskar.


Således är mycket nöjd, rekommenderas skarpt, KÖP!
Om du vågar skippa funktionen dödmansgrepp så rekommenderar jag att sätta en sån där kardborrerem som man använder för att bunta ihop kablar med :)
 
Bricco skrev:
Om du vågar skippa funktionen dödmansgrepp så rekommenderar jag att sätta en sån där kardborrerem som man använder för att bunta ihop kablar med :)
Känns lite väl vågat när man dessutom har drivning plus att man stänger av drivningen genom att man lättar lite på dödmansgreppet.
 
  • Gilla
xdigger
  • Laddar…
Bricco Bricco skrev:
Om du vågar skippa funktionen dödmansgrepp så rekommenderar jag att sätta en sån där kardborrerem som man använder för att bunta ihop kablar med :)
Hur ska du stänga av maskinen då?!
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.