Vi fick vårat bygglov på 5 arbetsdagar, då fick vi protokollet frän mötet. Tack Östersunds kommun och tack Älvsbyhus för att alla handlingar fanns med.
 
Det är bara att gratulera att ni bor i en kommun som verkar förstå att det här med att bygga hus är bland det största projekten man gör här i livet och att de hjälper till istället för att sätta käppar i hjulet. Vi ska bygga (förhoppningsvis) i Täby kommun, och där är det definitivt inte lika lätt.
 
Jag tycker att bygglovshanteringen i Täbykommun går snabbt. Om du håller dig inom detaljplanen går det på några veckor inte månader.

 
Senast fick jag vänta i 3 månder på svar och sedan hände något först när jag gick ner och påminde dem...
 
När jag fick mitt bygglov (Gagnefs kommun) ringde jag till kommunen, bokade in ett besök dagen efter, fixade ett påskrivet papper från alla grannar som visade att mitt bygge är OK, tog fram alla ritningar, gick till kommunen och fick ett muntligt OK.
2 dagar efter fick jag mitt bygglov!
Dessutom fick jag lite tips och råd angående ändrad rumsstorlek. (behövs tydligen inget nytt bygglov, utan bara en komp
Det är vad jag kallar bra kommunal service.
 
Vårat tog 7 veckor men lämnar man in bygglovet veckan innan jul så :)
 
Grattis!
Vi ska också bygga med Ä-hus i Norrtälje kommun och vårat bygglov tog exakt 9 månader iofs så ska vi bygga vid en kyrka så bygglovet har gått genom många instanser men ändå.Jag har säkert ringt 20 ggr för att stressa upp tempot men förgäves.

Så än en gång Grattis!!!!!!
MVH/Nybygge
 
Vårat bygglov tog 1½vecka har nog gått fortare, men vi saknade en underskrift av närmaste granne. :)
 
Är nog allt lite avundsjuk på er :) .. Jag och min sambo ska bygga i Karlskrona kommun och vi har lämnat in ett förhandsbesked i okt 2005 .. dvs att det är ett tag sen .. de har sagt att de ska ta upp det på nämden i april..

Vet inte hur man ska tolka detta, i och med att det är ett förhandsbesked. De har sagt att de inte kan åka ut pga snö, då ställer man sig frågan hur de kommuner i norrland som har betydligt mer snö liggandes(dvs fler månader) än i blekinge.. Har andra råkat ut för detta eller är det bara här nere de är lite sega.
 
frazz skrev:
Är nog allt lite avundsjuk på er  :) .. Jag och min sambo ska bygga i Karlskrona kommun och vi har lämnat in ett förhandsbesked i okt 2005 .. dvs att det är ett tag sen .. de har sagt att de ska ta upp det på nämden i april..

Vet inte hur man ska tolka detta, i och med att det är ett förhandsbesked. De har sagt att de inte kan åka ut pga snö, då ställer man sig frågan hur de kommuner i norrland som har betydligt mer snö liggandes(dvs fler månader) än i blekinge.. Har andra råkat ut för detta eller är det bara här nere de är lite sega.

Vårat tog 7 veckor som jag skrev ovan och det är i Karlskrona kommun
Det som tog tid innan var att lantmäteriet inte kunde fixa nybyggnadskarta då kommunen hade lagt schaktmassor på tomten >:( men nu är vi snart på g med att börja. Skrev på de första papprena i september......
 
anno2069 skrev:
[quote author=frazz link=1137788103/0#9 date=1142243468]Är nog allt lite avundsjuk på er :) .. Jag och min sambo ska bygga i Karlskrona kommun och vi har lämnat in ett förhandsbesked i okt 2005 .. dvs att det är ett tag sen .. de har sagt att de ska ta upp det på nämden i april..

Vet inte hur man ska tolka detta, i och med att det är ett förhandsbesked. De har sagt att de inte kan åka ut pga snö, då ställer man sig frågan hur de kommuner i norrland som har betydligt mer snö liggandes(dvs fler månader) än i blekinge.. Har andra råkat ut för detta eller är det bara här nere de är lite sega.

Vårat tog 7 veckor som jag skrev ovan och det är i Karlskrona kommun
Det som tog tid innan var att lantmäteriet inte kunde fixa nybyggnadskarta då kommunen hade lagt schaktmassor på tomten >:( men nu är vi snart på g med att börja. Skrev på de första papprena i september......[/quote]


Vad kul ! :), känns skönt att inte alla är lika drabbade som jag tycker att vi är :) Vilken huslevrantör har ni? vi kommer att bygga med Eksjöhus, vilket jag tror kommer att bli kanon ! :)
 
frazz skrev:
[quote author=anno2069 link=1137788103/0#10 date=1142325947][quote author=frazz link=1137788103/0#9 date=1142243468]Är nog allt lite avundsjuk på er  :) .. Jag och min sambo ska bygga i Karlskrona kommun och vi har lämnat in ett förhandsbesked i okt 2005 .. dvs att det är ett tag sen .. de har sagt att de ska ta upp det på nämden i april..

Vet inte hur man ska tolka detta, i och med att det är ett förhandsbesked. De har sagt att de inte kan åka ut pga snö, då ställer man sig frågan hur de kommuner i norrland som har betydligt mer snö liggandes(dvs fler månader) än i blekinge.. Har andra råkat ut för detta eller är det bara här nere de är lite sega.

Vårat tog 7 veckor som jag skrev ovan och det är i Karlskrona kommun
Det som tog tid innan var att lantmäteriet inte kunde fixa nybyggnadskarta då kommunen hade lagt schaktmassor på tomten >:( men nu är vi snart på g med att börja. Skrev på de första papprena i september......[/quote]


Vad kul !  :), känns skönt att inte alla är lika drabbade som jag tycker att vi är :) Vilken huslevrantör har ni? vi kommer att bygga med Eksjöhus, vilket jag tror kommer att bli kanon ! :) [/quote]


Vi kommer att bygga med LB-hus och preliminärt kommer det att bli klart v50
 
Efter 3 veckor fick jag muntligt ok i Luleå... Det anser jag vara en rimlig tid i alla fall.

 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.