Halloj

Jag är precis i slutfasen av ett lösvikesbygge (håller på med inv. ytskikt)

Grovt räknat har vårt hus kostat ca. 1mkr, detta avser 200m2 hus, 40m2 garage, markarbeten, grund, och alla invändiga ytskikt - såsom klinker, parkett alla vitvaror, färg, el, vvs etc....mao i princip klart.
Tomt ingår dock ej..

Vi har golvvärme i båda planen och i garage och har inte snålat vad gäller inredning (men varit kostnadsmedvetna)

Jag har gjort det mesta själv efter stomresning, utom el, vvs och målning.

Mvh
/Andreas
 
Hej jag unrar vad för typ av hus du byggt och hur lång tid det tagit?
 
Vet inte om det var mig då frågade.....

men, jag/vi har byggt 1.5 plan med ca.120m2 i botten och ca. 80 på övervån.

fristående garage på 40 m2

vi göt palttorna 6 oktober 2004 och räknar med att flytta in om 2-3 veckor

Mvh
/Andreas
 
En fräga till dig Andreas:
Hur många har jobbare har ni varit i snitt på bygget och har ni haft ordinarie jobb under tiden? Dvs har jobbat med bygget på kvällar o helger?
 
Jag har under stomresningen haft hjälp av 2 snickare, vad gäller övrigt så har jag köpt in hjälp för att tex spika panel och lägga tak, då har vi varit mellan 4-6 pers.

hade även hjälp av 2 st killar under grund/mark arbetena

jag har hela tiden haft ett "vanligt" jobb oxå men tagit ngn vecka semester här och där.

kan väl konstatera att det börjar bli tungt nu i slutspurten, jag känner mig rätt slutkörd :p
 
Bra jobbat Andreas. Jag förstår att det har varit slitigt men snart är det värsta över och ni kan börja att njuta av det vackra vårvädret istället.
Jag måste medge att jag är mkt avundsjuk på dig som har det mesta klart. Vi ska börja med grunden i slutet av april och har ju vårt arbete. Fn står det ett nybyggt garage på tomten. Det står där och ser övergivet ut.
Lycka till med det resterande jobbet.
 
Hej Andreas8. Undrar bara vad ni har valt för firma. Vi ska oxå köpa lösvirke och göra det mesta själva eftersom vi har snickare i familjen. Men vi är bara i första stadiet än så länge, dvs vi letar febrilt på internet m.m.
Tacksam för svar
 
Snickaren/na är kompisar som vi hyrt på timme (om det var den firman du menade) allt virket har vi köpt på beijer via kompisens firmakonto/rabatter, kakel/klinker på höganäs etc etc...listan kan göras lång, kontentan är väl att det är bra med kompisar :-* som har bra priser/konton.

men nu börjar man känna att det är värt allt slit, vi flyttar in om 2-3v....tjohooooo, sen är det "bara" resten kvar!
 
För den som är intresserad, lite information om vårat lösvirkeshus som vi byggt under hösten/vintern:
Ett plan 155 m2 samt dubbelgarage 54 m2
Tot kostnad ca 2,3 mkr, varav hantverkare (snickare och målare) 400 tkr, hus 1,3 mkr, tomt + anslutningar 375 tkr, garage 150 tkr samt bankkostnader 75 tkr.

Då har vi gjort många timmar själva. Kvaliteten på materialet har vi inte försummat, istället har vi prutat och haft rabatter på allt material.

Mvh Ola 8)
 
Andreas8... Det är något liknande vi tänkt, att göra det mesta själva efter stomresningen. Jag undrar bara om du gjort grunden helt och hållet själv eller haft folk till det?
 
vad är det som gör att priserna varierar så mycket på era lösvirkeshus när alla skriver att de inte snålat på standarden och alla har gjort nästan allt själva??

Vi tror att vi kan hamna någon stans mellan 1,5 och 2 miljoner för ett enplans på 160 kvm + ett dubbelgarage. Tomten men inkoppling och allt går då på 300000. Är detta rimligt, vi ska bygga i nordvästaskåne. Vad tror ni det skulle kosta att bara köpa virket av ett sågverk eller liknande och sen få det rest av någon. Vi vill ha det tätt utvändigt och sen göra resten själva.

Många frågor som snurrar :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.