På bifogad bild fanns för länge sedan ett intillligande skjul med papptak. Som brukligt var så tjärades taket med jämna mellanrum.
En del var ivriga.... :mad:

Hur får man lämpligen bort tjäran. Om man använder någon form av lösningsmedel, så tänker jag, att det möjligen smetas ut och blir en ännu större fläck ?

Någon med ett bra förslag?
2014-06-01 11.25.54.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Kylspray och skrapa? Om det är mycket kolsyreblästring?
 
pelle242 skrev:
Kylspray och skrapa? Om det är mycket kolsyreblästring?
Finns kolsyrespray lättillgängligt? Biltema,Jula el. likn. ?
 
roland53 skrev:
...
Hur får man lämpligen bort tjäran. Om man använder någon form av lösningsmedel, så tänker jag, att det möjligen smetas ut och blir en ännu större fläck ?

Någon med ett bra förslag?...
Jag försöker med ett par idiotförslag :surprised:
För väggen ser ju i övrigt mycket fin ut, och att få tjäran att "försvinna" utan att göra åverkan på väggen tror jag är näst intill omöjligt. Det syns tydligt att (föregående?) ägaren har fogat om väggen, men ansett det lönlöst att försöka ta bort tjäran.

Förslag:
Sätt upp ett nytt skjul, t.ex. en liten vedbod, så syns inte tjärfläckarna.
Sätt upp något slags konstverk, som döljer tjäran.
 
Jag skulle prova att blästra bort det, men, som sagt, att få bort det utan någon färgskiftning är nog i praktiken omöjligt.
Provblästra någonstans där det inte syns eller på en lös sten.
 
KnockOnWood skrev:
För väggen ser ju i övrigt mycket fin ut, och att få tjäran att "försvinna" utan att göra åverkan på väggen tror jag är näst intill omöjligt. Det syns tydligt att (föregående?) ägaren har fogat om väggen, men ansett det lönlöst att försöka ta bort tjäran.

Förslag:
Sätt upp ett nytt skjul, t.ex. en liten vedbod, så syns inte tjärfläckarna.
Sätt upp något slags konstverk, som döljer tjäran.
Nja, den skyldige till omfogningen är nog jag eller rättare sagt mina inhyrda murare för en 7-8 år sedan. Det fanns då varken tid eller ork till att försöka något med tjäran. :(

Ett nytt skjul får inte plats numera; en tegelmur är uppmurad ca 1 m från gaveln. Men ett konstverk av något slag har funnits i tankarna. tex fågelholkar på rad typ radhus i käcka färger, har sett sådana, men nu när jag själv skulle kunna tänka mig att införskaffa så kan jag inte hitta att köpa. :x

Andra förslag på utsmyckning som skulle kunna passa tegelfärg och väggen?
 
Redigerat:
En radda med fågelholkar eller fladdermusholkar tycker jag låter som en utmärkt idé.
Och då får du ett rykte som kvarterets djurvän på köpet (y)
 
  • Gilla
roland53
  • Laddar…
S
testa skrapa en sten. funkar inte det testa med kylspray och skrapa. funkar inte det slipa.
gör det med hela stenen. sedan tar du du grönsåpa på stenen. det kan få rätt nyans på stenen.
 
roland53 skrev:
Finns kolsyrespray lättillgängligt? Biltema,Jula el. likn. ?
Nu förstår jag inte riktigt? Kylspray finns överallt men är inte kolsyra utan annan gas.
Kolsyreblästring görs inte med gas utan med pellets av kolsyreis som både kyler och bearbetar och sedan försvinner de vilket minimerar städningen. Dock inget man gör själv utan man tar in proffs.

Man KAN köpa kolsyrespray men det brukar stå brandsläckare på förpackningen... :)
 
  • Gilla
Daisy01
  • Laddar…
pelle242 skrev:
Nu förstår jag inte riktigt? Kylspray finns överallt men är inte kolsyra utan annan gas.
Kolsyreblästring görs inte med gas utan med pellets av kolsyreis som både kyler och bearbetar och sedan försvinner de vilket minimerar städningen. Dock inget man gör själv utan man tar in proffs.

Man KAN köpa kolsyrespray men det brukar stå brandsläckare på förpackningen... :)
Är det rätt uppfattat att man använder kolsyreblästring endast för att minimera städningen?
Den är alltså inte skonsammare eller reagerar annorlunda än tex. sandblästring på det blästrade materialet?

För min del är det en relativt liten yta, utomhus, så städningen är inget problem. Skulle det då fungera lika bra med en sandbläster?
 
S
roland53 skrev:
Är det rätt uppfattat att man använder kolsyreblästring endast för att minimera städningen?
Den är alltså inte skonsammare eller reagerar annorlunda än tex. sandblästring på det blästrade materialet?

För min del är det en relativt liten yta, utomhus, så städningen är inget problem. Skulle det då fungera lika bra med en sandbläster?
kolsyreblästring är ju lite snällare tar bort skit på motorblock, brandsanering, mögelsanering med mera
 
En av de viktigare fördelarna med kolsyreblästring är att det kyler vilket gör att man kan blästra kladdiga saker som annars bara skulle bli geggigt, tex tjära.
 
Så här blev det.....

Före
2014-07-04 14.45.08.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-07-04 14.45.21.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Provade T-röd, 5-56, Sonax fälgrengöring, bensin, lacknafta utan påverkan/dåligt resultat

Till sist fann jag det rätta .... aceton

2014-07-07 14.09.04.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


och så här blev resultatet

2014-07-07 14.08.38.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

2014-07-07 14.08.46.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Nåja, ingen 100% djuprengöring, men å andra sidan så ska man kanske inte sudda ut husets 100 åriga historia :)
Jag gjorde den bara lite mindre iögonfallande :rolleyes:
 
  • Gilla
Kudazai
  • Laddar…
Bra jobbat!

Hur många liter aceton och hur mycket trasor gick åt?

På den tiden jag sysslade med att bygga plastbåtar köpte vi aceton i 20-litersdunkar,
och det var inte särskilt dyrt :)

Nu behövs bara något som leder bort uppmärksamheten från färgskiftningarna,
som fågelholkar, skulpturer, husnummer eller annat.
Eller kanske en klätterväxt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.