Jag har en gammal entreutbyggnad som ser ut i princip som figuren visar enligt följande länk.

http://nawla.files.wordpress.com/2012/01/tak.jpg

Jag har nu spontat om det gamla halvrötna taket och det är dax att pappa och lägga ny plåt. Frågan är.. om man vågar sig på detta själv. Hade tänkte mig en "platt" plåt typ plannja trend eller om nån kan rekomendera nått annat?


Hittar ingen klockren beskrivning på hur man sätter plåt på ett sånnthär tak..

Ett problem är att det inte är rakt... det va en gammal takstomme som jag inte gjorde nått åt utan bara sponta på... ett annat är väll att jag inte har en aning om hur svårt det är att lägga själv
 
Såna här klicktaksom t.e.x plannja trend kräver minst 8 grader enligt plannja och vissa andra tillverka av klick tak säger så lågt som 5 grader men om man följer hus AMA som byggare ska följa står det minst 18 grader så vilken lutning som krävs för att dom här taken ska funka är ganska ifrågasatt. Att lägga ett sån tak som är på bilden (dubbelfalsad plåt) är inget man kan göra själv utan kräver mycket kunskap och verktyg och ett klicktak kommer troligen inte hålla tätt så det bästa är att kontakta en plåtslagare å få ett riktigt dubbelfalsad plåt tak jag jobbar själv som plåtslagare.
 
Redigerat:
Ok....då gäller det att hitta en plåtslagare som har tid då...
 
Om det är en liten utbyggnad, så kan man ju runda reglerna lite grand.

Dvs lägga rejäl papp först, med både under- och ytpapp.
Så kan man lägga vad man vill ovanpå, bara för utseendets skull.

Vad jag menar är alltså att på en liten yta blir ju inte kostnaden så stor ändå.

Eller vad säger du Johan Ivarsson, är det "fusk"?
 
Det är "fusk" men på ett riktigt litet tak med hyfsad lutning skulle det troligen fungera men jag skulle aldrig göra så.
 
johan ivarsson skrev:
Det är "fusk" men på ett riktigt litet tak med hyfsad lutning skulle det troligen fungera men jag skulle aldrig göra så.
Bara för resonemangets skull:
Varför inte? Vad är fel?

(Jag hade en gång ett hus med låg vinkel på en utbyggnad, kanske var det 14°.
Och det var byggt som ett riktigt papptak, men med tegelpannor över, för utseendets skull.
Vad var fel?)
 
KnockOnWood skrev:
Bara för resonemangets skull:
Varför inte? Vad är fel?

(Jag hade en gång ett hus med låg vinkel på en utbyggnad, kanske var det 14°.
Och det var byggt som ett riktigt papptak, men med tegelpannor över, för utseendets skull.
Vad var fel?)
Man får ju lägga betong vis 14 grader så gör man bra underlag funkar lertegel också.
En bandtäckning har ingen ventilation under sej utan ligger på råsponten men dit sätt funkar nog på vanliga tak men är det som på bilden med massa nockar och lite lutning kan det bli svårt att få tätt och speciellt snyggt vid nockarna.

Sen kan jag säga det här jag har varit hos kunder där allt är riktigt gjort och vattnet tagit sej in ändå jag har också varit på tak som varit så felgjorda att man fråga sej hur kan detta hålla tätt. Så vad som funkar och inte funkar kan vara svårt att säga ibland men jag tänker bara rekommendera sätt som man vet funkar.
 
Redigerat:
Inte mätt upp lutet, men det lutar ju mer än 8 grader ögonmåttsmätt..nästan lite svårt att sitta /stå på det pga lutet Så då ska la planjas trend funka ? Hade jag bara haft en bra ref på plåtslagare i Lindome/Gbg så hade ja ju lätt anlitat en men men
 
  • Gilla
Babar
  • Laddar…
Är det referenser du är ute efter finns Goteborg här på forumet som jobbar på ett plåtslageri i Göteborg (om jag inte fått något fel här). Du kanske kan hör vilken firma han jobbar på och se om dom skulle ha tid att göra om dom är intresserade.


Hans tråd med bilder på hans tak "En renovering ... Mitt livsprojekt":
http://www.byggahus.se/forum/socialt-projekt/190471-en-renovering-mitt-livsprojekt.html



Edit: Hoppas att Goteborg är okej mej att jag skriver detta.
 
Redigerat:
Tack för tipset!

Mätt upp litet nu till minst 16 grader kanske 20 ... Är även inne på shingel. Viktiga utseendemässigt är att det är platt tycker jag. Men blir ju inte klok av att läsa en standrdmonteringsanvisning precis....har ju två nockar som lutar på diagonalen så det passar ju inte med nån anvisning
 
Arne999 skrev:
...Men blir ju inte klok av att läsa en standrdmonteringsanvisning precis....har ju två nockar som lutar på diagonalen så det passar ju inte med nån anvisning
Det är egentligen inget konstigt med taket, om det ser ut ungefär som på bilderna du länkade till.
Det är ju ett vanligt valmat tak, som det finns massor av
http://www.byggahus.se/forum/altan-uteplats/118396-bygga-altan-med-tak.html
Finns massor med bildexempel om du googlar på 'valmat tak'.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.