Något otydlig ämnesrad men för att förklara ytterligare:
Jag ska bygga en manskapsbod på ett boggi-underrede. Vagnen kommer ha en kamin som gör att det kommer kunna bli rejält varmt inne, men den kommer också stå helt nedkyld i perioder när jag inte är där. Som extremast kommer den alltså att växla mellan +25 till -30 på vintern.

Just nu funderar jag på att köra konventionell isolering med glasull och ångspärr eller eko-isolering med typ linisolering plus ångbroms (Tänkte isolera med kanske 10-15cm i väggar och 20cm i tak)
Kommer det bli fuktproblem med någon av dessa eftersom vagnen kommer att ha såna skillnader i temperaturer eller spelar det ingen roll?
 
Du ska inte ha ångspärr om du inte har uppvärmt året runt. Rekommenderar eko-fiber.
 
Tack för svaret!
Är det bara lite sämre eller vore det ett riktigt fukt-självmord? håller på att lära mig om allt det här och finns mycket som är "självklart" som jag inte har koll på än...

eko-fiber måste ju blåsas in plus att det är rätt så tungt, jag vill hålla vikten nere. Finns det några andra alternativ som är lättare men ändå fungerar?
 
S
standard är ett glasfiber/plast skal, sedan frigolit och någon skiva invändigt
 
Tack för svar! lutar åt lin eller träfiber då.
 
S
moga skrev:
Tack för svar! lutar åt lin eller träfiber då.
föreslår att du tar glas- eller stenfiber isolering
 
SBH skrev:
föreslår att du tar glas- eller stenfiber isolering
motivera gärna?
Enligt vad jag har förstått förlorar de du föreslår sin isoleringsförmåga när de blir fuktiga, medan lin och träisolering klarar av fukt på ett betydligt bättre sätt.
 
S
Dekker skrev:
motivera gärna?
Enligt vad jag har förstått förlorar de du föreslår sin isoleringsförmåga när de blir fuktiga, medan lin och träisolering klarar av fukt på ett betydligt bättre sätt.
gör man korrekt så behöver man inte oroa sig för fukt.
har funderat lite mera. och man vill ju hålla nere tjocklek också. så pu-skum eller cellplast kanske är bättre.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.