Hej!

Vilken livslängd har en elanläggning i ett hus? Tänker på elcentral/proppskåp, kablar och övriga installationer. Vad bör man kontrollera och vara uppmärksam på? Vilka risker finns?

Med vänlig hälsning
Lars
 
En plåtcentral med diezesäkringar är nästan outslitlig. Tyg och pappisolerade kablar måste man nästan alltid byta om man rör dom.

Vi har pvc-isolerade trådar från -69/70 och det är inget fel på dom.
 
Redigerat:
Beror helt på när elen uppfördes.
efterdra skruvar i elcentral/mätare var 10 år. Annars ska det hålla ett bra tag framåt.
 
Olika delar åldras olika. Om vi antar prylar från senare delen av 50- talet och frammåt så är ledningar och central i de flesta fall fortfarande i nyskick, rent elektriskt och säkehetsmässigt. Ev. slitage är i så fall från utsidan, typ centralen fick en smäll vid en rivning för 10 år sedan och är skev sedan dess, eller en utanpåliggande kabel har blivit skadad genom yttre åverkan.

Apparater som uttag och strömbrytare slits, både av normal användning, och genom "olyckor". Men ex. en brytare i en garderob i källaren där man tänder ett par ggr om året, år också i njyskick idag, även om den har 50 år på nacken.

Det är tom. så att äldre installationer i de flesta fall går att uppgradera till modern säkerhet med jordfelsbrytare.

Är kablar äldre än så, då finns det risk att de är tillverkade av sämre material där isoleringen åldras och i princip skall ses som slut, inte idag, utan redan för 30 år sedan.

Det finns en punkt i elinstallationer där elkablar även av nyare modell "slits". och det är i anslutning till fast installerade lampor. Där blir trådarna ofta överhtettade av värme från glödlampor, även "modern" pvc isolering blir då spröd, och tom förkolna. I praktiken brukar det inte ställa till något, men om den spröda plasten spricker, ex. när man byter armatur, då kan kabeln behöva bytas. Detta är dock inget som egentligen har med ålder att göra. En tråd som överhettas på det viset kan bli "sliten" redan efter ett par år, även i hjelt nya installationer som görs idag.
 
  • Gilla
bjaalm
  • Laddar…
Tack för bra svar! 1945 fick huset el, så el-anläggningen är från den tiden. Kablarna verkar vara riktigt rejäla. Någon som har mer koll på livslängd och säkerhetsaspekter för en anläggning från denna tid?
 
Mikael_L
LK81 skrev:
Tack för bra svar! 1945 fick huset el, så el-anläggningen är från den tiden. Kablarna verkar vara riktigt rejäla. Någon som har mer koll på livslängd och säkerhetsaspekter för en anläggning från denna tid?
Med ganska stor sannolikhet är det gummi-isolerade ledningar eller något slags tyg/papper/tjära-isolering.
Oavsett så är det kabel och ledning som definitivt tjänat ut nästan 200% av sin tekniska och säkerhetsmässiga livslängd.
Hade det varit något enstaka år tidigare kunde man säga med 100% säkerhet att det var de gamla livsfarliga ledningarna. Skulle det varit en liten bit in på 50-talet var det med ganska stor sannolikhet PVC-isolering som förmodligen är ganska schysst än idag.

Jag förespråkar varmt att du siktar in dig på ett totalt byte av ledningssystemet. Men att du är noga med att inte röra i grejerna nu, utan byta allt när det väl blir av. Ty börjar man pillra och röra i det brukar isoleringen brista och spricka överallt så det blir snabbt en jobbig situation.
 
  • Gilla
Müssli och 1 till
  • Laddar…
Ja, som Mikael skriver, så OM ledningarna verkligen är så gamla så var de nog egentligen slut redan på 70 talet. Och därför finns det också skaplig chans att de faktiskt har bytts ut en gång sedan 1945.

Låt en elektriker titta på vilket skick det är.
 
En sak att tänka på är att uttagen ofta är slut efter 40 år eller så, förutom påkörningar av gåstolar och annat så blir kontaktfrjädrarna ofta glappa. När du byter till nytt vill du nog ha jordade uttag som är standard sedan 1994 eller så. Då tillkommer kostnaden för att dra in en jordtråd så ta med detta i kalkylen.

Bor du i huset eller funderar du på att köpa? Om du inte flyttat in så kanske en komplett elrenovering blir årets ROT-projekt. Förr hade man inte samma krav på antal uttag så du vill nog komplettera. Fast glöm inte få lagfart först, annars får du inget ROT-avdrag.
 
O
Håller på och byter ut all el på landet, där är de dessa gamla tygkablar, och centralen är diazed men innan delbar noll & jord skena...
Men kablarna i väggen känns ganska fräscha faktiskt... Känns inte alls spröda....
Dock känns det ändå skönt att byta ut mot nytt och samtidigt få jordat... (behöver jag säga att centralen skall bytas? :p så man kan installera jfb )
 
Odjuret skrev:
Håller på och byter ut all el på landet, där är de dessa gamla tygkablar, och centralen är diazed men innan delbar noll & jord skena...
Men kablarna i väggen känns ganska fräscha faktiskt... Känns inte alls spröda....
Dock känns det ändå skönt att byta ut mot nytt och samtidigt få jordat... (behöver jag säga att centralen skall bytas? :p så man kan installera jfb )
Nej, det är riktigt. Det är när luften (syret) kommer till som de torkar/oxiderar och åldras. Så med gammal OVIR-kabel så blir det ofta som du märkt. Dvs de är hur fräscha som helst inne i rören, ser ut som ny, men i kopplingsdosor, uttag/armaturer så blir hela isoleringen lätt "damm" bara man kommer när det det allra minsta.

Och eftersom 99.99% av alla problem uppstår vid kopplingar (obs, påhittad statistik), så skall den ut i vilket fall.

Och det är i vissa fall möjligt att dela skenan ändå mha en såg, så man skall inte med automatik ge upp en diazedcentral bara av det skälet. (OK, nu går mitt diazedkramande kanske steget för långt... ;))
 
  • Gilla
yxis
  • Laddar…
Yttre påverkan är en av installationernas största fiende,
inte bara mekanisk påverkan utan även solljus, vatten, värme, kemikalier mm.

Kan också vara hemelektrikern som under årens lopp gjort ändringar eller utbyggnader av installationen på ett tvivelaktigt sätt.

Och givetvis slitage, grejer slits när de används, alla skriver om torkade kablar, men även vägguttag med porslinsinsats kan vara spräckt och ge dålig kontakt. en lysknapp som tänts och släkts dagligen i åratal är givetvis inte lika bra som när den var ny.

Trygg-Hans har en bok "huset du äger" (ISBN 91-534-2380-1)i den står det att installationer före ca 1955 bör bytas ut.
Försäkringsbolagen har ett visst ekonomiskt intresse att installationen är bra.

Tänkvärt är också att äldre elmateriel som brytare uttag ofta är dimensionerat för 6A, och belysningsgrupper förr var ofta säkrade med 6A.

I dagens användning så belastar vi installationen hårdare än förr, tidigare hade man någon lampa eller radio...

Nu klämmer man dit en skarvsladd "limpa" med så många uttag som det går.
De ska i lampor, tv, dvd, digitalbox, mobilladdare, ja allt som man har ska ha ström idag.

Då är det bättre med fler fasta uttag.

Det händer även grejer i elens matande ände före huset. kanske 1945 var kortslutnings effekten i din central 2kA. När sedan nätägaren gjort förbättringar (förstärkningar) av nätet under åren som gått då kan du vara uppe i 6-8kA. det ställer helt andra krav på elmaterielet.

Obs, det är inte nätägarens skyldighet att se till att din anläggning klarar nya kortslutningseffekerna när de förbättrar nätet, Det är fastighetsägarens ansvar, konstigt kan man tycka men så är det.
och tror ej de har någon skyldighet att informera dej, kan inte säga det med 100% säkerhet.

En elinstallation är som allt annat, är den väl skött, välbyggd från början, och sitter i en bra miljö. då kan den hålla länge.

Det är ofta så att man vill ha fler uttag, flytta vissa saker, och då hålla på och "lappa" ihop ett nytt och ett gammalt elsystem. det gör inte jag iaf. när jag håller på själv. det är min självklara uppfattning.


Här nedan kommer en personlig åsikt.
Personligen tycker jag att man byter el-installationen (om den är gammal) om man renoverar eller bygger om.
(vid större ombyggnation eller renovering, så tycker jag att en installation är gammal om den ej är jordad)
Dvs. det är där jag rekomenderar vissa förbättrande åtgärder av installationen. Ojordade installationer är ofta installationer utförda före 1994. det är bara 20år.

kan vara så att jag är skadad av mitt yrke som elinstallatör.

Men kostar man på och renoverar i större omfattning,
tex. helrenovering av ett badrum, då tycker jag att man byter berörda avloppsledningar, vattenledningar och elledningar, lika väl som man byter klinkers, kakel, fuktspärr samt sanitetsporslin.
 
Redigerat:
  • Gilla
Henke1951 och 5 till
  • Laddar…
Bra skrivet HSP. Bästa inägget i detta ämne jag haft förmånen att få läsa.
 
Finns andra delar som dör tidigare. Bilderna nedan är från en lysrörsarmatur som suttit uppe i 10 år, i tvättstugan utsatt för värme och tänd rätt mycket. Sockerbitarna och andra plast detaljer hade tappat all flexibilitet, smulades sönder bara jag rörde på kablarna. Blev ett byte av hela armaturen och kablarna som gick till den då även dessa hade, vanlig FK, blivit stela i isoleringen. Undrar vad för 'solarierör' det suttit i denna armatur ...

ImageUploadedByByggahus.se1402295897.713802.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


ImageUploadedByByggahus.se1402295910.033598.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Mikael_L
TeroM skrev:
Finns andra delar som dör tidigare. Bilderna nedan är från en lysrörsarmatur som suttit uppe i 10 år, i tvättstugan utsatt för värme och tänd rätt mycket. Sockerbitarna och andra plast detaljer hade tappat all flexibilitet, smulades sönder bara jag rörde på kablarna.]
Ouchh !! :(

Efter bara 10år, ja det är tråkigt att det finns så mycket elmaterial idag som har så tveksam långtidsstabilitet.
Förr med porslin och riktig bakelit och sånt så var åldrande ett ickeproblem.
 
Problemet i lysrörsarmaturer är antagligen UV-strålning som läcker ut från rören.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.