Är det någon som har tips på någon återförsäljare av gamla kaminer, helst i Mellansverige?

Känner till Nacka Byggnadsvård, Haga Spis o Kamin (eller liknande) och så förstås Byggigen, Blocket o Tradera. Men det kanske finns några fler? Eller?
 
Finns en antikhandel i Eksjö ( vet inte namnet ) men den ligger efter huvudgatan som kansk e heter? Storgatan? ( brukar ju alla gator heta...:)

Han har kanonfina kaminer som jag tittade på under semestern för två år sen. Leta via Eniro eller nummerupplysningen. Billig var han dessutom!
 
Det finns en butik i Karlstad som renoverar gamla järnspisar och kaminer:

Haga Spis & Kamin
Nyg. 1, 652 20 KARLSTAD 054-18 21 23
Verkstad 054-86 09 81
Mobiltfn 070-390 14 81

Jag har aldrig handlat av dem, men jag brukade cykla förbi och sukta för några år sedan ...
 
Även jag har gått förbi butiken i Karlstad flera gånger. Mycket vackra!
 
Håller med, men han hade inte det vi letar efter inne just nu...

Som ni ser i min fråga så letar jag efter ytterligare försäljare, utöver Nacka, Haga, Blocket, Tradera o Byggigen. ;)
 
Verkar som om jag svarar snabbare än jag läser, sorry!
 
Köpte en gammal "viking" i en antikaffär i Sala! Billigt, och skitsnygg!
 
www.nordiskakaminer.com  säljer fina saker.
OBS! Visa av gamla modeller är konstruerade för koks/kol och det är besvärligt att lägga in ved i dom - går enbart små bitar in och man måste kränga in dom genom svängen. Briketter går bra att ladda i kokskaminer.
Koks/kol kaminer har en eldstad som är hög och small ( "stående") och små påfyllningsluckor där man skyfflar in bränslet i högsta punkten av eldstaden. Dom har alltid en asklucka/låda på grund av hög askhalt i koks/kol ( >10%aska). Dessutom är deras värmeutväxlingsyta beräknat på koks som ger dubbelt så mycket värme och deras verkningsgrad/ effekt kan bli lägre än deklarerat om man eldar i dom med hälften så energirik ved som är magrare och kräver större eldstadsutrymme för att ge samma effekt.

Vedkaminer har oftast annorlunda eldstad ( "liggande") och  större påfylningsluckor. Ofta saknar dom asklåda för den är inte livsviktig när man eldar med ved ( max 1%aska). Dom är dekorerade med galler och annat inte enbart för att göra dom vackrare men också för att göra värmeutväxlingsytan större ( som man bygger en lågtemperaturradiator). Kokskaminer jobbar med högre temp så dom kan vara mer slätta och kompakta som fex högtemp. radiatorer. För mej låter det rätt lågiskt. Inget lämnades åt slumpen när man konstruerade dom gamla kaminer :). Små eldstäder som motarbetar pyreldning och sot i skorstenen och långa ibland krokiga rökgångar där alla små askpartiklar kan samlas i stället för att landa på grannens gräsmatta ;).
Exempel se på hemsida ovan :
Gjovik och nr 13.7 är typisk för ved.
30.2 och Eidfos No161 är typisk för koks
enl. min bedömning ;)

Välj rätt om du ska elda bekvämt med ved ;).
gaia
 
Gaia! Du verkar vara en fena på det här! Jag har en lite dum fråga: koks. Har man eldat länge med det? Vad är det egentligen? Var köper man det? Är det inte bra om man får upp högre temperaturer med koks? Jag har nämligen en stor koks- kamin men som jag vedeldar i, vilket iof funkar förträffligt! Ok, det vart många frågor ;)
 
Hej!

Kolla qvesarum.se, kan varmt rekomendera dom......dessutom billigare än de andra

mvh kindblom
 
Det finns en byggnadsvårdsbutik utanför Eksjö oxå, kika på http://www.qvarnarp.com/ om det kan va ngt. Är det Karlstad ni bor i är det förstås en bra bit att åka men bor du längre ner kanske du kan ringa och prata med dom. Dom har väldigt mkt, tog en bra stund att gå igenom allt!
 
sako skrev:
Gaia! Du verkar vara en fena på det här! Jag har en lite dum fråga: koks. Har man eldat länge med det? Vad är det egentligen? Var köper man det? Är det inte bra om man får upp högre temperaturer med koks? Jag har nämligen en stor koks- kamin men som jag vedeldar i, vilket iof funkar förträffligt! Ok, det vart många frågor ;)
I början på förra sekel då det fanns stadsgasverk i varje större stad fanns det också koks. Kolgubbar körde kol/ koks i säckar på en hästvagn till varje behövande stadshushåll. Kan man se det på bio = filmer om den gamla England och kolgruvor fex.

Koks tillverkades genom att avgasa kol och det blev till stadsgas +koks. Ungefär samma process när man tillverkar träkol av ved ;). Koks ser ut som en porös sten, lättare än sten och något silvrigt svart till färgen.
Koks är ännu svårare än träkol att antända och man får göra en ordentlig glödbäd av ved för att den ska antändas men sen glöder den långsamt och förhålandevis länge. Just nu används koks enbart i produktionsproceser i stålverk, smältverk. Kanske en och annan trädgårdsmästeri värmer sina växthus med koks eller kol men det bränslet har i stort sätt försvunnit från stad och land när oljan var billig och bekvämmare att elda med ( efter 2-a kriget?).
Tyvärr tror jag inte att du kan få tag i eldningskoks som privat person och hittar du det så är den säkert dyrt som guld och du får beställa per båtlast / lastbillast :-/;).

Det är ingen bränsle att längta efter för det smutsar ner och dammar och brinner knappt med mysiga lågor, luktar mycket sämre än vedbrasa, ger mycket aska och slagg .... men visst skulle det kunna göra en nytta att slänga några bitar på glöden innan man går i säng ;). Det är lika som med ved - man ska lära sej att elda med rätt mängd luft för att slippa kolmonoxidförgiftning.

Ja, jag har också eldat med ved i en kokskamin och vi fick det oftast för varmt i huset ;). Våra hus är så bra isolerade idag så man knappt behöver kraftigare värmekällor :).
gaia
 
Tack Gaia, det var mycket intressant! Man får väl elda med ved som vanligt då.. :D
 
Hur går det Sara, fått tag i kamin ännu? Annars kan jag tipsa om Stig Ingvarssons Byggplåt i Tärnsjö som brukar ha ett gäng kaminer och spisar på lager. Billigare än i strostan kan tänkas? Har inte nummret men dom finns i telefonkatalogen.  ;)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.