Som rubriken säger är jag på jag efter bågfilsblad med endast 14 tänder / tum

Har googlat mig runt men kan inte hitta någon som säljer det.
 
S
finns 14tänder/tum på verktygsboden för trä. men tänker att du vill ha för metall
 
jo det stämmer, jag skall kapa en aluminium balk, och det måste bli så snyggt som möjligt
 
Jag fattar inte, är det något magiskt med just 14 tänder / tum ?
 
Du kan nog köpa valfritt bågfilsblad för metall , 14tänder / tum låter grovt varför inte mer fintandat ?
 
"huggabus" skrev:
Jag fattar inte, är det något magiskt med just 14 tänder / tum ?
Googlade runt och hittade några sidor som menade på att det skulle vara det bästa att använda för att kapa aluminium. Därutav så har jag jagat runt efter det.

SBH skrev:
va tror du funkar den?
Skulle kunna vara ett alternativ, skickade iväg ett mail till företag och fråga vad de trodde om att använda det bladet för att kapa en aluminium balk (profil),
De svarade :
Ett fintandat blad är bra när det är profiler med ganska tunt gods, så detta borde fungera bra.
En klingkap ger ju ett finare snitt men det är kanske inte ett alternativ.
Det låter ju bra, förutom att ett blad med 14 tänder/tum är som jag ser det ganska grovtandig.

Micro skrev:
Du kan nog köpa valfritt bågfilsblad för metall , 14tänder / tum låter grovt varför inte mer fintandat ?
Nu funderar jag, just i de banorna, vad som är det bästa, köpa ett blad med 14 tänder eller köpa ett fintandigt blad.

Försökte hitta sidorna som jag tidigare hittade, där man menade att just 14 tänders blad är det bästa,
för att länka till dem men utan tur.
 
Mikael_L
Jag är helt övertygad om att 18t/tum kommer funka lika bra för dig. Finare sågyta, ev något långsammare sågning, ifall du har muskler nog att avverka maximalt med 14t/tum.
http://shop.otdtools.se/kap-slip-sag/bagfilsblad/271

När man bearbetar aluminium kan det vara idé att kyla/smörja med T-röd. Fast man blir iofs lite yr i bollen efter ett tag, att vara utomhus kan ju vara samrt.



SBH skrev:
[länk]
va tror du funkar den?
Vänta nu va ... Är inte det där blad för kallsågar? Längre och mycket kraftigare?
 
Redigerat:
Kylningen behövs knappast på aluminium biten om man sågar för hand, bättre kyla sig själv med en svalkande dryck.
Annars är det rätt , att vid maskinbearbetning kan smörja / kyla med sprit (I-sprit , T-sprit ) .:)
 
Micro skrev:
Kylningen behövs knappast på aluminium biten om man sågar för hand, bättre kyla sig själv med en svalkande dryck.
Annars är det rätt , att vid maskinbearbetning kan smörja / kyla med sprit (I-sprit , T-sprit ) .:)
Det är inte bara kylningen utan även smörjningen man vill åt, kanske till och med mer smörjning än kylning, Aluminium "smetar/ kladdar" annars en del på verktyget, och då blir ytan på aluminiumen ful.
Jag använde nyligen handsprit då jag borrade och försänkte aluminium med framgång, handspriten är dessutom uppblandad med något som gör den mindre flyktig. - Prova. ( -Hittade inte nån t-sprit i ögonblicket)
Jag har även använt typ 5-56 med framgång för att undvika kladd.

Annars, kan du inte slipa snittet efter att ha sågat ? - Även där med typ t-sprit som förhindrar att slipskivan kladdar igen.
 
Är nu inne på att göra ett försök med ett finare blad
Vad tror ni, skulle det bli en bra kapning med ett Sandvik 32 tänders bågfilsblad,
har även 24tänders "noname" hemma.
med någon typ av kylning.
Den balk profilen jag skall kapa ser ut så här


HPIM3171.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Sågar man den från ryggen eller från ena sidan av profilen
 
Hur är möjligheterna att spänna fast balken för dig ?
Det kommer tyvärr inte att bli lätt och såga rakt på (frihand).
Markeringar kan du ju lättast göra på utsidan runt balken och då måste du nog såga från ryggen eller ovansidan.
Bäst hade nog varit om du hade haft typ en giringslåda / giringssåg som du kan såga rakt med.
Jag hade nog sågat från ryggen då det är lättast att spänna fast balken (för min del).
Hur stor är profilen ?
 
S
skall du handajaga så behövs det ju ingen kylning.
 
Balken är 90*40 mm godstjockleken är 1,5 - 2 förutom i hörnen där det var 5 mm.
Någon gerlåda har jag inte, men tänkte att spänna fast trä bitar på sidorna som hjälp att såga efter.
alternativt att skruva ihop en tillfällig gerlåda anpassad för balken.

Spänna fast den med ryggen uppåt funkar ganska bra.
Slipper jag dessutom kylningen är det bara ett plus
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.