Vi har köpt nya innerdörrar. Ska montera trycken men de går ju inte att trycka nedåt gör att öppna, utan måste nu trycka dem uppåt...Antar att det går att få bukt med detta men hur gör man?
 
S
fel vända dörrar eller kistor
 
S
har du dörr handtaget överst?
 
ImageUploadedByByggahus.se1401453799.200083.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
-Ta loss handtaget
-Vänd låskistan
Hamnar låskolven på fel håll?
-Dra ut den med en tång och vänd den
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Men har man inte vänt dörrarna upp och ner. Det brukar vara lite olika avstånd från ovankant ner till översta "hålet" jämfört med avståndet från nederkant och upp till understa "hålet"

Dvs låskistan brukar ju sitta lite förskjuten och inte mitt på dörren. Men om den är helt symmetriskt placerad så är det ju bara som Immobil skriver. Dvs en enkel operation.
 
S
oceanis skrev:
Men har man inte vänt dörrarna upp och ner. Det brukar vara lite olika avstånd från ovankant ner till översta "hålet" jämfört med avståndet från nederkant och upp till understa "hålet"

Dvs låskistan brukar ju sitta lite förskjuten och inte mitt på dörren. Men om den är helt symmetriskt placerad så är det ju bara som Immobil skriver. Dvs en enkel operation.
nä, jag har en gång i tiden köpt bauhaus dörrar dom vände jag fel.
 
SBH skrev:
nä, jag har en gång i tiden köpt bauhaus dörrar dom vände jag fel.
Vadå, nä? Varför skulle en leverantör av nya dörrar sätta sina låskistor upp och ner i nya dörrar undrar jag då.
För så som bilden visar att låskistan sitter med ett trycke som går uppåt så borde ju dörren varit vänd eller....?? Förutsatt att leverantören inte vänt allt fel från början.
 
Redigerat:
S
oceanis skrev:
Vadå, nä? Varför skulle en leverantör av nya dörrar sätta sina låskistor upp och ner i nya dörrar undrar jag då.
För så som bilden visar att låskistan sitter med ett trycke som går uppåt så borde ju dörren varit vänd eller.......
varför? man tittar inte på dörren innan man hänger upp den
 
Va..........? Jag brukar titta på det jag håller på med, svårt att montera utan att titta ;)

Normalt sitter inte en låskista centrerat mitt i dörren så det brukar faktiskt vara en kortände som skall vara uppåt.
 
S
var det sista jag gjorde innan jag skulle gå och duscha och se lite tv.
såg hur jag gjort innan jag skulle in i duschen, och vart sur. hängde om dörrarna naken.
 
I våra innerdörrar från -70 så sitter handtaget över nyckelhålet, texten på låskistan är rättvänd.
ImageUploadedByByggahus.se1401622522.562015.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
S
Demmpa skrev:
I våra innerdörrar från -70 så sitter handtaget över nyckelhålet, texten på låskistan är rättvänd.
[bild]
det betyder att?
tycker det är ovanligt med dörrhandtaget mot golvet på innerdörrar.
dock händer det att ytterdörrar har handtaget nere och cylindern uppe.
 
Just därför är det ytterliggare en anledning till att dörren är monterad upp och ner baserat på den bild TS lagt in.
 
S
oceanis skrev:
Just därför är det ytterliggare en anledning till att dörren är monterad upp och ner baserat på den bild TS lagt in.
det är lätt att göra fel en del tillverkare har samma dörrblad till vänster och höger.
dock brukar låsningskolven gå att vrida med en tång. man drar ut, och sedan vrider.
 
  • Gilla
LillaHon
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.