Hej!

Ska måla om tak med gammal limfärg som släppt. Har pratat med olika i branschen, en del vill att man ska lägga på microlite, andra tycker inte att man ska göra det. Vad är fördelen med microlite? Vad är nackdelen? Tacksam för svar! Hälsar Bygganna :D
 
Fördelen är att man ser inga sprickor när det väl spricker, den håller taket i schack.
Nackdelen är om du inte ta bort limfärg ordentligt kan det släppa.
 
Microliten hjälper inte för den flagnande limfärgen men den hjälper för genomgående sprickor i själva putsen i taken.

Om limfärgen släpper/flagnar beror det på att man målat med tex akrylatfärg och inte en olje- eller oljealkydfärg på ett rengjort tak.

Det enda som hjälper är att först skrapa bort all gammal färg "the hard way" med tex en japanspackel som man kan få in mellan färgen och taket. Sen renborstning och helst tvätt, därefter en grundning och målning med tex Alcros Kraft som är en oljealkyd färg.
OBS försök överhuvudtaget inte med en vattenlöslig färg för det går inte !

Om det finns sprickor i själva putsen får man överväga att sätta microlit men då på ett rengjort och grundat tak.
 
  • Gilla
mångstekta
  • Laddar…
S
föreslår att du gipsar taket.
våran målare har försökt ett par gånger. med vanligt och våtrumslim. men det händer ändå att det släpper.
så nu blir det gips direkt
 
SBH skrev:
föreslår att du gipsar taket.
våran målare har försökt ett par gånger. med vanligt och våtrumslim. men det händer ändå att det släpper.
så nu blir det gips direkt
Ja för så kan man inte göra.

Processen med rengöring och grundning måste till först. En målare som försöker måla med akrylat eller limma med mer eller mindre detsamma är ingen målare med kunskap om hur limfärg fungerar.

Förstår inte varför man skall klämma på gips på ett fint tak i övrigt, gör rätt istället.
 
  • Gilla
mångstekta
  • Laddar…
S
oceanis skrev:
Ja för så kan man inte göra.

Processen med rengöring och grundning måste till först. En målare som försöker måla med akrylat eller limma med mer eller mindre detsamma är ingen målare med kunskap om hur limfärg fungerar.

Förstår inte varför man skall klämma på gips på ett fint tak i övrigt, gör rätt istället.
så fast hur man än gör och allt släpper så ska man ändå inte ge upp?
måste jag rabbla upp det allt vi gjorde för att få det bra??
han har själv målat med limfärg.
 
S
oceanis skrev:
Ja för så kan man inte göra.

Processen med rengöring och grundning måste till först. En målare som försöker måla med akrylat eller limma med mer eller mindre detsamma är ingen målare med kunskap om hur limfärg fungerar.

Förstår inte varför man skall klämma på gips på ett fint tak i övrigt, gör rätt istället.
jag förstår att du inte kan riktigt heller
 
Hur så ?

Efter 8 rum med rengjorda stuckaturer, rengjoda tak från limfärg och renovering av skadade stuckaturer börjar jag få till det trots allt i taken..............

Stuckaturerna med extern hjälp.
 
Redigerat:
S
oceanis skrev:
Hur så ?
för man måste veta att ibland kan man göra som man vill utan måste göra en lösning på annat sätt.
jag har nog renoverat mera k-märkta hus än du och haft mera kontrollanter från raa över axeln.
vi har målat med limfärg, kalkfärg, slamfärg, linoljefärg,äggoljetempera med mera. sett för och nackdelar med dom olika, hur man ska måla över dom. trots mina unga år har jag varit med mera än dom flesta i byggbranschen. just för att jag är nyfiken på att få bästa resultat.
 
Men så trevligt då.

Och då har du uppenbart lärt dig att rådet vid byggnadsvård är att skruva gips över så blir det bra.
Det blir liksom lite patetiskt om man ska utgöra sig för att ha renoverat så otroligt mycket kulturhus som du gör, om man sen ger rådet att skruva gips som huvudåtgärd och första åtgärd utan att ens veta hur TS tak ser ut.

Sen har jag svårt att förstå att du kan hetsa upp dig som du gör utan att ens veta vad jag har för erfarenhet.....
 
S
oceanis skrev:
Men så trevligt då.

Och då har du uppenbart lärt dig att rådet vid byggnadsvård är att skruva gips över så blir det bra.
Det blir liksom lite patetiskt om man ska utgöra sig för att ha renoverat så otroligt mycket kulturhus som du gör, om man sen ger rådet att skruva gips som huvudåtgärd och första åtgärd utan att ens veta hur TS tak ser ut.

Sen har jag svårt att förstå att du kan hetsa upp dig som du gör utan att ens veta vad jag har för erfarenhet.....
har icke hetsat upp mig.
nä, olika problem kräver olika lösningar.
hade ts skrivit att det skall renoveras på traditionellt sätt hade jag föreslagit annat.
i den bristfälliga informationen blir svaret skruva gips på. sen kan man ju fixa till taket så det blir me gipskrona och måhända allmoge lister eller svängt avslut mot vägg.
nog för att gips är en snabb lösning så kan man ju binda taket och spackla det. men då det blir nyans och struktur skillnad mot det äldre på målade och det nyare spacklade påmålade. så kanske lösningen lutar mot gips ändå.
 
oceanis skrev:
Det enda som hjälper är att först skrapa bort all gammal färg "the hard way" med tex en japanspackel som man kan få in mellan färgen och taket. Sen renborstning och helst tvätt, därefter en grundning och målning med tex Alcros Kraft som är en oljealkyd färg.
OBS försök överhuvudtaget inte med en vattenlöslig färg för det går inte !

Om det finns sprickor i själva putsen får man överväga att sätta microlit men då på ett rengjort och grundat tak.
Vattenlöslig färg funkar om man verkligen tvättar ner limfärgen helt och hållet, men jag skulle personligen köra en sväng Kraft i botten för säkerhets skull om det t.ex. var taket i vardagsrummet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.