Har ett 2 vånings hus med vallmat tak ifrån 1945 med tegelpannor. Huset är ombyggd på 70-talet har nu mörkröd tegel fasad.
Funderar om det ska vara betong eller lertegel, det skiljer sig på priset?

Önskas lite feedback tack!
 
Bilder?
 
Bild på huset
 
  • 1397411228281.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Skulle lägga betong ligger bättre och är tättare sen lutar väl dit tak inte så mycket 14-18 grader?
 
Huset har delvis förlorat sin charm när det blev tegel, huset var rött med vita knutar på 40-talet.
 
Säger också betong, det är ju moderniserat redan så det är ju bara fortsätta.
 
Jag måste säga att jag tycker att ett klassiskt lertegel slår betongpannor alla dagar i veckan. För mig är betong ett alternativ med priset som enda fördel.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Bandtäckt plåt tycker jag passar den hustypen
 
Frun skulle vilja ha koppar, men huga vad dyrt det skulle bli.
 
Gunitor skrev:
Frun skulle vilja ha koppar, men huga vad dyrt det skulle bli.

Kopparn blir inte grön idag utan brun så då är det nog inte så intressant längre.
 
Kolla på hus med 10-15 år gamla betongpannor. Jag är osäker på om de åldras med värdighet. Det kanske är värt att betala extra för att ha ett tak som är snyggt längre?
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Vecka 34 blir det takbyte, det blir betong pannor. Midsommarveckan byts skorsten till nytt murat och kamin installation.
 
  • Gilla
MagicFingers
  • Laddar…
Betong ok gällande hus från 40- talet som sagts. Åldras dock inte med värdighet. Tätare än ler då de ha falsar o kanterna. Mitt hus har original lertegel från 1917.samma år som huset byggdes. Geddeholms tegel från Västmanland. Inte en panna bytt.
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
Takläggarna kom en och halv vecka tidigare, duken på plats och läktning pågår. Sen har jag hela helgen på mig och måla hängrännor och talkfotsbrädorna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.