Hej
Vi håller precis på att få fiber installerat och jag har nu en 32 mm slang som jag håller på att gräva ned från tomgränsen där den ansluter mot leverantörens slang. Om vi fixar egen kanalisation i huset kan vi få fibern till valfri plats. Jag har lagt ett 20mm VP-rör till mitt teknikskåp.

Nu till problemet jag har inte lyckats hitta någon ävergång mellan 32 och 20 mm som skulle kunna passa.

Är det någon som har ett tips?
 
Man bör kanske höra med leverantören om dom har något lämpligt så att dom inte får problem med fiberblåsningen.
 
Fiber som dras i gatan fram till hus är en styv variant och den dras förmodligen bara till innanför husväggen där man sätter en dosa med övergång till flexibel fiber. Så kommer man göra hos mig i alla fall.
 
Jag har pratat med leverantören och de ville bara att det skulle vara öppet mellan slangen och vp-röret. Det var OK med slang oxå men det var bättre med VP-rör.
Som jag fattade det skulle de skjuta fram till slutet av slangen och sen mata/dra manuellt sista biten.
 
Vilken leverantör är det? Skall få fiber i sommar och vill ha den i teknikgarderoben;-)
 
Lokal leverantör där jag bor.
De är väldigt smidiga att ha att göra med. Vi fick välja själva var längs tomtgränsen mot vägen vi ville ha anslutningspunkten, för vår del innebar det att de grävde drygt 20 m extra längs vår tomt från platsen där de gixk över vägen.
Prata med kollegor på jobbet och de har fått en punkt dit de ska ansluta sig oavsett hur lämlig den är mtp tomten etc. Sen dras fiber bara in genom väggen och där sättas boxen.
Vi är nog lite bortskämda...
 
Låter som en trevlig leverantör!
 
Lånar tråden:

Vi kommer snart att få ett erbjudande om fiber på gatan. Jag har konstaterat att jag redan har plastslang från gatan till huset. Innerdiametern är 16mm. Räcker det? Med största sannolikhet är det inga krökar på slangen.

Pen
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.