Hej

Vet ej om detta hör hemma här eller på annan plats men lägger det hursomhelst här.

Bor i en lägenhet på andra våningen i en tegelfastighet från 1932. Har vintertid problem med att det blir kallt på golven. Möjligen har detta göra med att inomhustemperaturen inte är så hög (ca 20C) men jag tycker också att det drar kall luft mellan golv och golvlister. Har funderat på att lägga mjukfog under golvlisten som ibland ligger ett par mm ovan golvet. Finns det någon nackdel med att göra detta? Kan det på något sätt bli för tätt?

Har sommartid istället ibland problem med att det läcker upp lite matlukt från restaurangen under, även här funderade jag tidigare på mjuklist eller möjligen en sådan där liten smyglist eller vad det nu heter? Det kanske skulle se bättre ut och ändå minska drag tillräckligt?

Skulle alltså vara tacksam för svar på dessa frågor:
1. Kan det vara läckage mellan golvlist och golv som är främsta orsaken till kallt golv?
2. Finns det något hinder för att använda mjukfog?
3. Är det bättre med smyglist?
 
Jag tror att isoleringen i bjälklagen kan vara rejält bristfälliga. Lite gammalt hopsjunket sågspån i bästa fall.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.