Har precis installerat worx 2.0 landroid.
300 meter kabel.
ca 1300 m3 klipp yta.

Problemet:
När roboten ska ladda börjar den följa slingan men efter 5-7 minuter väljer den att lämna slingan. detta sker på olika ställen varje gång
När roboten hittar slingan igen fortsätter den att följa slingan, men orkar inte fram till laddaren eftersom den redan gått långt innan den lämnade slingan. har dom ställt in roboten att lämna slingan efter x antal meter (känns som den går olika länge varje gång innan den lämnar) eller är något fel på min robot

Installationen: har kollar att slingan inte korsas på något ställe.
Har inga öar (dvs dragit slingan runt träd eller buskar)

Lösningen:
Kan man ha två laddare på samma slinga, laddare nr 1 vid 0 meter av slingan, Laddare nr 2 150 meter in på slingan. då får roboten kortare väg till någon av laddarna.
Någon som provat med två laddare ?

alternativ 2, två slingor med två laddare, lyfta över roboten varje vecka, känns trist..............

Väldigt tacksam för reflektioner kring detta.
 
Är skarvarna på slingan ok?
Minns inte helt men du är en bit över specificerat max både vad gäller yta och längd på begränsningskabeln.
Kanske signalen i slingan är lite svag.

I tråden för Landroid M här på BH finns det lösningar som beskriver dubbla slingor styrda av tidsrelä, kika på dessa.
 
eran skrev:
Är skarvarna på slingan ok?
Minns inte helt men du är en bit över specificerat max både vad gäller yta och längd på begränsningskabeln.
Kanske signalen i slingan är lite svag.

I tråden för Landroid M här på BH finns det lösningar som beskriver dubbla slingor styrda av tidsrelä, kika på dessa.
Specifikationer:
Ja det stämmer 1000 m2 är vad som komuniceras av landroid. och 200 meter är den kabel som skickas med i paketet.

SIGNALEN:
Tror inte att signalen är svag eftersom det i övrigt funkar så bra. (roboten stannar och vänder när den möter tråden) kan man mäta spänningen i tråden på något vis?

Kopplingar:
kopplingarna är gjorda med sockerbitar och installerade i veckan så det ska nog vara kontakt genom hela slingan. och som sagt roboten vänder vid slinga varje gång vilket borde tyda på bra signal styrka.

Tack för tipsen och länk förslag.
Marcus
 
peternicklas
persimonmarcus skrev:
Specifikationer:
Ja det stämmer 1000 m2 är vad som komuniceras av landroid. och 200 meter är den kabel som skickas med i paketet.

SIGNALEN:
Tror inte att signalen är svag eftersom det i övrigt funkar så bra. (roboten stannar och vänder när den möter tråden) kan man mäta spänningen i tråden på något vis?

Kopplingar:
kopplingarna är gjorda med sockerbitar och installerade i veckan så det ska nog vara kontakt genom hela slingan. och som sagt roboten vänder vid slinga varje gång vilket borde tyda på bra signal styrka.

Tack för tipsen och länk förslag.
Marcus
Om du inte har isolerat sockerbitarna så blir det överslag mellan slinga och mark. Längd och storlek fungerar bra till M 2.0. Du har något fel med slingans dragning, följ efter den när den går hem och kolla. Justera tills det fungerar, eller följ manualen.
 
persimonmarcus skrev:
Har precis installerat worx 2.0 landroid.
300 meter kabel.
ca 1300 m3 klipp yta.

Kan man ha två laddare på samma slinga, laddare nr 1 vid 0 meter av slingan, Laddare nr 2 150 meter in på slingan. då får roboten kortare väg till någon av laddarna.
Någon som provat med två laddare ?
Ja man kan ha två laddare kopplade i serie. Jag har det men med två olika ytor där jag har en robot på varje men hela slingan är kopplad i serie som sagt så i princip kan du göra som du tänker för att få kortare tid till laddning och viss styrning på var roboten kommer att börja klippa. Men ditt problem måste du nog ändå lösa först, tror peterniklas teori om överslag i någon form kan stämma. Använd Gardenas silikonfyllda skarvdon i stället för sockerbitar så får du en mycket bra och vattentät skarv, är dessutom väldigt enkla att använda.
 
Hej tack för riktigt bra svar allihop. Ska lyfta de kopplade punkterna ovan jord i morgon och test köra. Kommer hur som helst att beställa ytterligare en laddare 1200:- på clas ohlsson.
Återkommer i morgon ang överslag.
Två skarvar att kolla.......
Tack så länge
Marcus
 
persimonmarcus skrev:
Hej tack för riktigt bra svar allihop. Ska lyfta de kopplade punkterna ovan jord i morgon och test köra. Kommer hur som helst att beställa ytterligare en laddare 1200:- på clas ohlsson.
Återkommer i morgon ang överslag.
Två skarvar att kolla.......
Tack så länge
Marcus
Jag tror inte du får med transformatorn/laddaren i laddstationen för 1200 kronor utan den kostar 500 kr ytterligare. Förra året kostade kompletten runt 2000 kronor så fär du med den för 1200 kr är det Bingo. 1700 kr är ju jämfört med förra året redan det ett bra pris dock.
 
peternicklas
Gardenas silikonfyllda skarvdon ska det tydligen vara problem med, Läste i en annan tråd om en som hade tagit bort alla Gardena silikonfyllda skarvdon och löddat i hop kablen i stället.
 
peternicklas skrev:
Gardenas silikonfyllda skarvdon ska det tydligen vara problem med, Läste i en annan tråd om en som hade tagit bort alla Gardena silikonfyllda skarvdon och löddat i hop kablen i stället.
Då har man nog inte använt dem rätt, jag har flera stycken, både ovan och under jord och har aldrig haft några problem med dem på min 275 m slinga. Det gäller att se till att man får full kontakt när man trycker ihop dem och inte heller att återanvända dem utan att se till att de är helt silikonfettfyllda så fungerar de utmärkt
 
Hej Igen.
Har kopplat om och lagt skarar ovan jord. men det är samma fel.
Det verkar som om den viker av vid ungefär samma ställe varje gång.
Min tomt går i ett u med ett litet u till i, viket innebär att roboten går mer än 360 grader runt sin egen axel Kan det vara så att roboten kommer ihåg hur mycket den har svängt de senaste x metrarna och när roboten har roterat tot 360-400 grader på slingan tror den att den är på en ö och viker av för att hitta huvud avgränsnings slingan?

När roboten släppt på det stället som den nästan alltid släpper sätter jag tillbaka den mot avgränsnings slingan och då passerar den utan problem det ställe där den tidigare valde att lämmna slingan. Så det verkar inte vara fel på själva spänningen i slingan.
MArcus
 
persimonmarcus skrev:
Hej Igen.
Har kopplat om och lagt skarar ovan jord. men det är samma fel.
Det verkar som om den viker av vid ungefär samma ställe varje gång.
Min tomt går i ett u med ett litet u till i, viket innebär att roboten går mer än 360 grader runt sin egen axel Kan det vara så att roboten kommer ihåg hur mycket den har svängt de senaste x metrarna och när roboten har roterat tot 360-400 grader på slingan tror den att den är på en ö och viker av för att hitta huvud avgränsnings slingan?

När roboten släppt på det stället som den nästan alltid släpper sätter jag tillbaka den mot avgränsnings slingan och då passerar den utan problem det ställe där den tidigare valde att lämmna slingan. Så det verkar inte vara fel på själva spänningen i slingan.
MArcus
Det kan nog vara problemorsaken för hamnar roboten på en ö vid hemgång skall den efter drygt ett varv släppa linan och leta upp den yttre gränsen. Jag förstår inte riktigt hur din tomt ser ut men är det så att den går runt sin axel mer än 360 grader kanske den tror att den är på en ö, för den skall kunna hantera också stora öar.
 
Hej nu har jag fixat problemet med roboten som lämnar slingan.
Pratade med en grym kille på hp supporten. Han sa att metall föremål som är nära slinga kan störa skapa egna magnet fält etc ect. Efter att jag flyttat vårt fågelbad av metall så funkar det toppen. Men ska köpa en laddare till eftersom roboten stannar pga att batterierna är slut innan den är framme vid laddaren. Har massor av böjar och backar så det är inte så konstigt.
Tar ca 15- 17 min för den att gå runt hela slingan
Tack o hej
Marcus
 
  • Gilla
MBygga
  • Laddar…
Jag oroar mig om att detta kan vara fallet för mig med. Min klippare åkte av (ut på vägen!) i går. Just där slingan är som längst i från signalkällan..

Finns det någon signalförstärkare för sån här kabel?
 
peternicklas
lazy rick skrev:
Jag oroar mig om att detta kan vara fallet för mig med. Min klippare åkte av (ut på vägen!) i går. Just där slingan är som längst i från signalkällan..

Finns det någon signalförstärkare för sån här kabel?
Finns inte från Worx och ska inte behövas om du ligger runt 300 m. i slinglängd. Har du nägot annat som stör?
 
peternicklas skrev:
Finns inte från Worx och ska inte behövas om du ligger runt 300 m. i slinglängd. Har du nägot annat som stör?
Ca 300 meter har jag nog
900m2 gräs med diverse krusiduller.
Där den körde av finns asfalt, staket och plattor.. Ingen el eller metall..
Dock skaffade grannen iMow nyss, det är dock inte där min körde av... :/
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.