Jag håller på och renoverar/bygge om mitt trädäck. Tidigare var fasaden (söderläge) bakom bärlinan väldigt risig så allt är ny bytt. När jag rev trallen tidigare i våras upptäckte jag att bärlinorna var ordentligt tunga och blöta trots att det varit bra väder. Nu när jag sätter tillbaka bärlinan funderar jag på att sätta syllpapp mellan den nya träfasaden och bärlinan.

Det skulle förhindra att en fuktig blöt bärlina ligger mot fasaden många dagar innan den torkar. Men så tänker jag också att det kan ju regna in mellan syllpappen och träfasaden. Den ligger ju hårt klämd men fukt kan ju alltid ta sig in eftersom brädorna är lite böjda. Kanske förhindrar syllpappen istället fukt torka bort. Dvs att fukt tränger in mellan syllpapp och fasad och sedan inte kommer bort. Vad är värst det eller blöt bärlina?

Vad skulle ni göra? Kan tillägga att fasaden bakom bärlinan och ändträ är grundligt inoljat och belagd med 4 lager kvalitetsfärg.

Eller ska man lägga brickor mellan? Fast snart fastnar det väl skräp mellan som täpper till och samlar fukt?
 
Jag tror inte syllpapp monterad på det viset gör någon nytta, men det är bara vad jag tror.
Sedan brickor imellan så får du sämre hållfasthet då friktionen mellan bärlina fasad minskar och skruvarna få ta en större påfrestning.
 
Jo men gör syllpappen ingen nytta eller kan den tom ge skada? Ingen som vet?
 
S
niklasbrandin skrev:
Jo men gör syllpappen ingen nytta eller kan den tom ge skada? Ingen som vet?
du behöver inte någon papp. dock skall du lägga så du får fall på trallen ut från huset.
finns även folk som har skurit bärlinan lite sne så det blir fall ut från huset.
 
Syllpappen har jag gratis så därför undrar jag mest om det kan göra skada? Gör det ingen nytta så spelar det ingen större roll, men skada vill jag inte ha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.