Tjoa skrev:
Det är ju det som är knäckfrågan. Vill man inte betala för det då är värmeproblemet inte tillräckligt stort.
Vill man inte ha tekniklådor i trapphuset, då är problemet inte tillräckligt stort.
För att kunna göra dessa påståenden så måste du göra en del antaganden. Antaganden som jag menar inte helt säkert är korrekta.

Några saker som skulle kunna orsaka problem med dina antaganden:
  • Människans tänkande är inte alltid i grunden fundamentalt logisk
  • Människor som drabbas av ett visst problem har inte alltid full kännedom om vilka lösningar som finns, och till vilka kostnader
  • Människor har en tendens att i olika grad vara ganska lata eller bekväma av sig, och kan mycket väl avstå från att agera, även om de vet med sig att de troligen skulle vara nöjda med slutresultatet
  • Människor kan avstå från att ta initiativ till till synes små uppoffringar för andra, för att de inte tycker sig få ut tillräckligt av det själva
Andra argument, som skulle kunna vara korrekta om punkterna ovan inte stämde:
Folks hälsa försämras: "Vill man inte börja äta nyttigare och motionera mer, då är problemet inte tillräckligt stort"
Folk engagerar sig för lite de stora problemen i världen, som extrem fattigdom, att folk torteras och oskyldiga fängslas: "Vill man inte göra mer för dessa människor, då är problemet inte tillräckligt stort."

Jag är av den åsikten att skulle jag bara hitta ett eller ett par rimliga alternativ, som även om de kanske inte löser problemet helt åtminstone innebär en förbättring, så skulle jag mycket väl kunna argumentera för att föreningen åtminstone borde utreda saken lite djupare. Och som sagt, om man delar på kostnaden, och sprider ut den på en längre period, så kan man som en förening klara ganska stora summor jämfört med vad ett enskilt hushåll klarar av.

Sen kanske det i slutändan ändå inte leder till någon förändring, men då har jag iallafall försökt.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag hade några krav på min lgh, fönster i två väderstreck samt fönster mot gården var två av dem. Rätt glad att jag tänkte på det faktisk, låter nästan ingenting när man vädrar mot gården. Och vill jag ha det riktigt kallt öppnar jag fönster på andra sidan så man får korsdrag. Mycket att tänka på när man köper lgh :)
Ja, helt klart önskar jag att jag tänkte på sånt innan jag köpte denna lägenhet. Men jag var "ung och dum", nyss utkommen från skolan, och var mest fokuserad på hur jag upplevde lägenheten där och då, samt att det var ganska nära mitt dåvarande jobb. Man lär sig av sina misstag, och nu har jag en lång lista på saker jag ska tänka på vid nästa flytt.

Men jag blir lite besviken på folk som vägrar tro att det kan finnas fler alternativ än att antingen flytta eller göra stora ingrepp för många miljoner, utan att kunna argumentera speciellt sakligt för det. Och inte blir det roligare när folk - i brist på argument kanske, vad vet jag - börjar ifrågasätta mina önskemål och tankar om mitt boende.


andersmalmgren skrev:
tror ni pojkar måste lugna ner er annars kommer marlen och drar er i örat :d
JAG ÄR LUGN! :@

;)
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
pelpet skrev:
Nu är jag inte ventilationsexpert, men värmen måste ju ut ur lägenheten på något sätt. Så det enklaste sättet att få ut värmen borde vara att skicka ut det genom ett hål i väggen.

Förutom att det troligen ser bättre ut än att ha ett fönster proppat med kuddar (OBS - införsäljningsargument mot föreningen) så innebär det att du kan köra aggregatet när du inte är hemma, och på så sätt kyla ner både lägenheten, så att mindre värme ackumuleras i väggar och bjälklag. Då kanske du kan köra med din AC dagtid, och sedan nöja dig med en tystare, evaporativ luftkylare när du är hemma.
Tack för att du envist kämpat på med dina resonemang! Jag var till en början lite väl anti kanske, men har eventuellt börjat mjukna lite vad gäller hål i väggen. Din artiga samtalston har säkert påverkat, men även det faktum att jag nyligen insåg att jag faktiskt redan har ett ventilationshål ut genom ytterväggen! Dessvärre är det i köket, helt dolt brevid den halvt inbyggda kyl och frysen, och helt osynligt när man tittar ut på fasaden genom fönstret. Naturligtvis kommer jag inte kunna använda den ventilationsöppningen för utblåset av en AC ståendes i vardagsrummet, men att gå från ett hål i väggen till två, är betydligt enklare att argumentera för, än att gå från noll hål till ett.

Dock ser jag fortfarande en portabel AC i princip som i princip det sista alternativet, och är fortfarande mer nyfiken på lösningen med en frånluftsfläkt för att förbättra luftflödet i det befintliga självdragsventilationsystemet. Min teori är att det kan hjälpa till att sänka inomhustemperaturen på kvällen och natten efter en varm dag. Vad jag kan se har ingen i denna tråd velat ta i den frågan, och jag förstår inte varför. Vet du?

Har du en balkong?
Dessvärre inte. Finns bara en sida av lägenheten som den skulle kunna vara på (samma som mina fönster), och därmed skulle den nog inte användas tillräckligt mycket (pga trafiken) för att motivera sin kostnad. Det finns inte en enda balkong åt "stora gatan" så långt ögat når, på någon av byggnaderna i det här området. Stadsbyggnadskontoret (eller vad det nu heter) har säkert också vissa åsikter, då det kanske kunde ses som en "åverkan i gatubilden".

Eller övertyga föreningen om att en utedel målad i exakt samma färg som huset + en vägggenomföring faktiskt är acceptabel.
Ja, som sagt, iom att jag nyligen upptäckt (lite pinsamt, måste jag erkänna) att det redan finns ett befintligt ventilationshål i fasaden så kanske jag lika väl lägger upp ett sånt argument för föreningen. Dock är fasaden extremt ren och "oplottrig" i dagsläget, så minsta lilla utstickande sak kommer definitivt att synas, oavsett färg. Inte minst eftersom gågatan framför huset är lång och precis intill byggnaderna, så oavsett från vilken riktning man kommer gåendes så ser man fasaden nästan helt "från sidan" så att säga, så allt som sticker ut från fasaden syns tydligt. Och sen har jag ingen aning, men kan som sagt i värsta fall tänka mig att Stadsbyggnadskontoret skulle tycka till, och då säga "nej, externa ac-enheter förfular den allmäna gatubilden".


Annars kanske du kan skaffa ett vattenkylt aggregat som flyttar värme från luft till tappvatten och sedan skickar ut det genom avloppet. En Airwell CAO 230 är betydligt tystare än din befintliga AC. Drar 0,13 kubik vatten och 0,5kW el i timmen, vilket borde ge en driftkostnad jämförbar med en kraftig AC.
Alltid intressant med nya tekniska lösningar. Kul :)
Är visserligen lite tveksam till hur enkelt det är att koppla till och från denna apparat, vad gäller vatten och avlopp. För det är inte så att jag har någonstans där den skulle kunna stå inkopplad jämt, utan den skulle med största sannolikhet behöva kopplas bort minst en gång om dagen. Själva texten "Aggregatet ansluts till kallvatten" får mig att misstänka att den ska kopplas in lite mer permanent, och inte bara "trycka fast den på kranen i handfatet" eller motsvarande.

En annan nackdel med denna lösning är att mitt badrum är i andra ändan av lägenheten. Lägenheten är förvisso ganska liten, men resultatet skulle ändå bli en nedkylning av hallen i första hand, inte vardagsrummet/sovrummet där behovet finns.

Men jag gillar tanken, och att du tänker lite fritt :)
 
jimih skrev:
..fortfarande mer nyfiken på lösningen med en frånluftsfläkt för att förbättra luftflödet i det befintliga självdragsventilationsystemet. Min teori är att det kan hjälpa till att sänka inomhustemperaturen på kvällen och natten efter en varm dag. Vad jag kan se har ingen i denna tråd velat ta i den frågan, och jag förstår inte varför. Vet du?
Jag ser två problem med den lösningen. Trycker du ut luft i en gemensam självdragskanal med en fläkt så riskerar du att vända ventilationsflödena i dina grannars lägenheter, och trycka in din luft till dem. Lösningen är en gemensam frånluftsfläkt på taket. En ombyggnad av systemet till mekanisk frånluft kan nog förbättra situationen något, men problemet är att fortfarande att luft är en dålig värmebärare så det kommer troligen inte att leda till någon större sänkning av temperaturen.


jimih skrev:
Alltid intressant med nya tekniska lösningar. Kul :)
Är visserligen lite tveksam till hur enkelt det är att koppla till och från denna apparat, vad gäller vatten och avlopp. För det är inte så att jag har någonstans där den skulle kunna stå inkopplad jämt, utan den skulle med största sannolikhet behöva kopplas bort minst en gång om dagen. Själva texten "Aggregatet ansluts till kallvatten" får mig att misstänka att den ska kopplas in lite mer permanent, och inte bara "trycka fast den på kranen i handfatet" eller motsvarande.

En annan nackdel med denna lösning är att mitt badrum är i andra ändan av lägenheten. Lägenheten är förvisso ganska liten, men resultatet skulle ändå bli en nedkylning av hallen i första hand, inte vardagsrummet/sovrummet där behovet finns.
Jag tror att du måste göra en permanent installation för att få en snygg lösning.

Om du väljer ett vattenkylt aggeregat så väljer du ut en lämplig plats för den i lägenheten, och sedan drar en rörmokare lämpligtvis rör från kök eller badrum till apparaten. Jag skulle tro att kylaren kan pumpa ut vatten, och att det därför borde räcka med två utanpåliggande kopparrör (dvs du behöver inte ha ett korrekt fall). Målar du in dessa i väggens eller takets färg blir de nästan osynliga.

Väljer du en portabel AC så kan du satsa på en golvmodell, eller kanske bygga in en snygg kanal för frånluft från yttervägg till platsen där din portabla AC ska stå. Det fixar med man med MDF-skivor.

Ska du ha en tyst lösning så kanske du kan gå ihop med några grannan och skaffa en profissionell multisplitlösning, där ni lägger den "utedelen" i ett teknikrum någonstans, drar fram rör för köldbärare och sätter separata innedelar i respektive lägenhet.
 
  • Gilla
AndersMalmgren
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.