Hej.
Vet inte om detta är rätt ställe att posta men hittar inge vettigare..
De är så att jag river väggar i huset och har rivit bort spånskivor som har varit spikad på en murad vägg
den är ju rätt gammal, och putsen rasar när man river och jag hör att den sitter dåligt när jag knackar lite lätt på den..
Jag har tänkt knacka bort all puts och putsa om.
Jag har några frågor till dig som vet /har erfarenhet osv av murar/putsar jobb..

Om några tegelstenar sitter lite löst och det är för trångt att få dit bruk runt den.
Hur pass mycket håller den nya putsen tegelstenen på plats ?

Garanterat är den sne så jag lär få klyva en regelbit jag putsar emot för att kanske kunna räta till den någorlunda. Hur pass lite puts är de minsta man ska använda sig av ?

bifogar en bild av hur de ser ut.
WP_20140530_002.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder



De kommer nog fler frågor när de dyker upp:)
 
Du kan köpa avdragsbanor på bygghandel, du sätter dem först lodrätt på väggen med puts. Sedan låter du det brinna någon timme sedan använder du dessa för att dra mot. Man låter dem mao sitta kvar i väggen sedan
 
Är det innerväggar kan du putsa med gipsputs, betydligt mycket enklare...
 
AndersMalmgren skrev:
Du kan köpa avdragsbanor på bygghandel, du sätter dem först lodrätt på väggen med puts. Sedan låter du det brinna någon timme sedan använder du dessa för att dra mot. Man låter dem mao sitta kvar i väggen sedan
Nä man tar bort avdragslisten, fyller i med bruk innan man slutför den sista brädskurningen. Man låter inte avdragslisterna bränna fast i bruket utan dom skall dit i samband med putsningen och av innan man är klar.

För inte vill man ha en massa trälister sittande i sina putsade väggar.
 
Redigerat:
De är av stål
 
Spelar ingen roll man vill väl inte ha lister sittande mitt i putsen oavsett material. Putslister/avdragslister ska inte sitta kvar och inte heller sättas fast flera timmar innan. Vem har lärt dig detta,inte är det väl någon murare..... ;)
 
Du kan ju inte garantera att de håller sig lodräta om du inte låter de brinna fast lite. Du kommer garanterat rubba dem.
 
oceanis skrev:
Vem har lärt dig detta,inte är det väl någon murare..... ;)
Jag är inte murare jag är ingenjör ;)
 
Inga problem bruket suger tillräckligt på några minuter för att listerna ska sitta utan att tryckas in eller röra sig. Det är bara en träningssak.....fråga dina murare.
 
AndersMalmgren skrev:
Jag är inte murare jag är ingenjör ;)
Vilket då innebär att du inte behöver ta lärdom av någon riktig murare, eller vad menar du ? :D
 
Kanske tur att du renoverar en lägenhet och inte ett hus med putsad fasad. Hade ju blivit lite trist när dina stållister började rosta på den nyputsade fasaden :D
 
Är vi inte i en tråd om innerväggar eller jag missat något?
 
"Avdragsbana Combimix
Monteras på väggyta som stöd för avdragskäpp. Gör att man kan hålla rätt tjocklek på bruket och att väggen blir rak. Skruvas upp och sitter kvar efter putsning. Finns för 6 mm eller 10 mm tjocklek."

Dock satte jag mina med puts istället
 
oceanis skrev:
Vilket då innebär att du inte behöver ta lärdom av någon riktig murare, eller vad menar du ? :D
Jag bara drygar mig efter några glas vin under västen :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.