jimih skrev:
[*]Folk är mer bekväma av sig numera (stämmer definitivt in på mig)
Detta är ditt problem. Du ställer moderna krav på en omodern konstruktion.

Inte ens på 20-talet kunde man kyla en lägenhet med varm uteluft hur mycket man än vädrade. Och en AC låter något du inte gillar, ett centralt kylsystem kommer också att låta eftersom man måste flytta stora luftmassor i rör vilket skapar ljud.
Vidare krävs det mycket stora ombyggnader för att få in detta i en gammal konstruktion och skall det sen låta lite blir rören stora.

Detta är som att köpa en T-Ford från 20-talet och tro att man med enkla medel kan fixa till lite moderna krockskydd.

Allt går men det står inte i proportion till insats och kostnad...........utan då får man välja en annan lösning. I ditt fall en annan lägenhetstyp.
 
Redigerat:
  • Gilla
Nyfniken och 1 till
  • Laddar…
Jag hade några krav på min lgh, fönster i två väderstreck samt fönster mot gården var två av dem. Rätt glad att jag tänkte på det faktisk, låter nästan ingenting när man vädrar mot gården. Och vill jag ha det riktigt kallt öppnar jag fönster på andra sidan så man får korsdrag. Mycket att tänka på när man köper lgh :)
 
oceanis skrev:
Har du några bra referenser av installation i ett befintligt 20-tals hus. Jag tror ju inte man vill ha tekniklådorna i trapphuset utanför varje lägenhet. Och ingreppen är stora oavsett denna lösning.
Det är ju det som är knäckfrågan. Vill man inte betala för det då är värmeproblemet inte tillräckligt stort.
Vill man inte ha tekniklådor i trapphuset, då är problemet inte tillräckligt stort.

Angående systemets funktion finns det ingen tvekan. det funkar klockrent.
 
Köp ett absorptionskylskåp och ställ i fönstret med öppen dörr inåt.
Voila! En helt tyst ac. :)
 
jimih skrev:
Dock förstår jag inte riktigt varför du tycker att en vägg-genomföring är så viktigt. Det stora problemet för mig är ju ljudet från själva maskinen.
Nu är jag inte ventilationsexpert, men värmen måste ju ut ur lägenheten på något sätt. Så det enklaste sättet att få ut värmen borde vara att skicka ut det genom ett hål i väggen.

Förutom att det troligen ser bättre ut än att ha ett fönster proppat med kuddar (OBS - införsäljningsargument mot föreningen) så innebär det att du kan köra aggregatet när du inte är hemma, och på så sätt kyla ner både lägenheten, så att mindre värme ackumuleras i väggar och bjälklag. Då kanske du kan köra med din AC dagtid, och sedan nöja dig med en tystare, evaporativ luftkylare när du är hemma.

Sen tror jag att du har en frånluftsventil åtminstånde i badrummet. Om du kopplar ett dragavbrott där så borde du kunna köra ACs frånluft ut genom frånluftsventilen. Det innebär förstås att man får koppla bort slangen om man vill ha möjlighet att stänga badrumsdörren, plus att man får stå ut med att ha ett fult rörsystem i badrummet. Men det är iallafall en enkel och billig lösning på hur man ska bli av med varmluften.

Har du en balkong? Isåfall kanske du kan ställa utedelen till en luftvärmepump där. Eller övertyga föreningen om att en utedel målad i exakt samma färg som huset + en vägggenomföring faktiskt är acceptabel.

Annars kanske du kan skaffa ett vattenkylt aggregat som flyttar värme från luft till tappvatten och sedan skickar ut det genom avloppet. En Airwell CAO 230 är betydligt tystare än din befintliga AC. Drar 0,13 kubik vatten och 0,5kW el i timmen, vilket borde ge en driftkostnad jämförbar med en kraftig AC.
 
pelpet skrev:
Sen tror jag att du har en frånluftsventil åtminstånde i badrummet. Om du kopplar ett dragavbrott där så borde du kunna köra ACs frånluft ut genom frånluftsventilen. Det innebär förstås att man får koppla bort slangen om man vill ha möjlighet att stänga badrumsdörren, plus att man får stå ut med att ha ett fult rörsystem i badrummet. Men det är iallafall en enkel och billig lösning på hur man ska bli av med varmluften.
Vilket då innebär att du pumpar in en massa varmluft till dina grannar genom självdragsventilationen så att dom får det ännu varmare. Verkar vara en ganska egoistisk lösning och är inte ens tillåten då du stör ventilationssystemets funktion.

pelpet skrev:
Annars kanske du kan skaffa ett vattenkylt aggregat som flyttar värme från luft till tappvatten och sedan skickar ut det genom avloppet. En Airwell CAO 230 är betydligt tystare än din befintliga AC. Drar 0,13 kubik vatten och 0,5kW el i timmen, vilket borde ge en driftkostnad jämförbar med en kraftig AC.
Blir en hel del vatten över en sommar som föreningen skall betala för TS bekvämlighet. Och sen känns det ganska onödigt att slösa rent dricksvatten för att kyla en lägenhet men det är mer en personlig synpunkt. Och inte är det speciellt ljudlöst heller.
 
Redigerat:
Kör man med ett dragavbrott pumpar man väl inte in någon luft i självdragssystemet, utan förstärker tvärtom självdraget? Det bygger ju på temperaturskillnader i luften.

TS kan ju betala föreningen för den extra vattenförbrukning som en vattenkyld AC innebär. Man kanske tom kan läsa av detta på maskinen?

På de flesta platser i Sverige har vi ingen brist på vatten. Bor TS på t.ex Gotland kanske det kan vara tveksamt.
 
Redigerat:
pelpet skrev:
Kör man med ett dragavbrott pumpar man väl inte in någon luft i självdragssystemet, utan förstärker tvärtom självdraget? Det bygger ju på temperaturskillnader i luften.

TS kan ju betala föreningen för den extra vattenförbrukning som en vattenkyld AC innebär. Man kanske tom kan läsa av detta på maskinen?

På de flesta platser i Sverige har vi ingen brist på vatten. Bor TS på t.ex Gotland kanske det kan vara tveksamt.
Det är riktigt att i teorin så ökar draget om det är varmt i rummet och kallare i toppen på pipan men eftersom det är sommar och hög temperatur ute så har man inget större ventilationsflöde även om du fyller på med värme i rummet. Så du kan inte (tror jag utan att ha räknat på det) genom att koppla till ett dragavbrott, ventilera bort den mängd varmluft du producerar i AC.n. Utan stora mängder kommer att gå vid sidan om och värma upp toaletten istället. Du får ett kallt rum och en olidlig värme i badrummet som naturligtvis sprider sig i lägenheten igen.

Om du skall ha någon nytta av den ideen måste du nog koppla in dig tätt i ventilations kanalen och det får du inte av anledningar nämnda innan.

Vad avser tillgång till vatten är det naturligtvis ett litet problem för oss i Sverige och som jag skrev är det mest en personlig åsikt att det är tossigt att använda dricksvatten i stora mängder för att kyla en lägenhet.
Men problemet är nog bullernivån på maskinen och strömningsljud i vattenledningar eftersom TS inte tåler något ljud. Fläkten hade 40 dB på 4 meter avstånd, dvs en ganska ljudlig fläkt.
 
Redigerat:
oceanis skrev:
eftersom TS inte tåler något ljud.
Nu överdriver du å det grövsta, nästintill så att man skulle kunna kalla det för lögn (men jag avstår från att gå i polemik om det)... Det kan faktiskt vara så att jag t.o.m tål högre ljud än vad många andra här i forumet tål, kanske även dig inräknat! Jag har nämligen i praktiken aldrig lika tyst i min lägenhet som många som bor i förorter, småorter eller på landsbyggden har. Det hörs nästan ett konstant ljud från trafiken även när alla fönster är stängda. Det ljudet stör inte mig, men jag har haft bekanta (från en mindre ort) som sovit över och som nämt att ljudet stört dom. Själv har jag tvärt om svårare att sova om det är knäpptyst (en av sakerna jag inte gillar när jag hälsar på och sover över hos mina föräldrar på landsbygden).

Men som sagt, att sova med öppet fönster innebär för hög ljudnivå även för mig. Eller egentligen är det inte den höga ljudnivån i sig, utan att ljuden kommer och går. Hade det varit ett mer konstant sorl (som när fönstret är stängt) så hade jag kunnat klara av det även upp till en ganska hög ljudnivå*. Men när det är några sekunders tystnad, och sen kommer en ny bil, eller en tunnelbana, eller ännu värre en kraftfull motorcykel, då kan den plötsliga förändringen i ljudnivå störa så pass mycket att jag vaknar till.

Så jag skulle uppskatta om inte den allmäna tonen här börjar gå mot en antydan om att jag är någon slags princessa på ärten, som klagar över en petitess, utan det jag klagar över är något som de flesta skulle klaga över om de var i samma situation.


* En AC har visserligen ett ganska konstant ljud, men då är det å andra sidan lite för hög ljudnivå för att det ska vara rimligt att sova i.
 
jimih skrev:
Nu överdriver du å det grövsta, nästintill så att man skulle kunna kalla det för lögn (men jag avstår från att gå i polemik om det)... Det kan faktiskt vara så att jag t.o.m tål högre ljud än vad många andra här i forumet tål, kanske även dig inräknat! Jag har nämligen i praktiken aldrig lika tyst i min lägenhet som många som bor i förorter, småorter eller på landsbyggden har. Det hörs nästan ett konstant ljud från trafiken även när alla fönster är stängda. Det ljudet stör inte mig, men jag har haft bekanta (från en mindre ort) som sovit över och som nämt att ljudet stört dom. Själv har jag tvärt om svårare att sova om det är knäpptyst (en av sakerna jag inte gillar när jag hälsar på och sover över hos mina föräldrar på landsbygden).

Men som sagt, att sova med öppet fönster innebär för hög ljudnivå även för mig. Eller egentligen är det inte den höga ljudnivån i sig, utan att ljuden kommer och går. Hade det varit ett mer konstant sorl (som när fönstret är stängt) så hade jag kunnat klara av det även upp till en ganska hög ljudnivå*. Men när det är några sekunders tystnad, och sen kommer en ny bil, eller en tunnelbana, eller ännu värre en kraftfull motorcykel, då kan den plötsliga förändringen i ljudnivå störa så pass mycket att jag vaknar till.

Så jag skulle uppskatta om inte den allmäna tonen här börjar gå mot en antydan om att jag är någon slags princessa på ärten, som klagar över en petitess, utan det jag klagar över är något som de flesta skulle klaga över om de var i samma situation.


* En AC har visserligen ett ganska konstant ljud, men då är det å andra sidan lite för hög ljudnivå för att det ska vara rimligt att sova i.
Huruvida du är en "prinsessa på ärten" eller inte har jag ingen åsikt om, det är bara du själv som kan svara på det.

Jag försöker vara saklig i min argumentation och när det gäller buller eller inte buller så har du själv skrivit att du vill ha nivåer på omkring 35 dB.
I det refererade fallet så trodde jag inte det passade dig och skrev detta baserat på att den angivna kylaren hade en nivå på 40 dB på 4 meters avstånd. Ett lite ovanligt avstånd för bullermätning, men förståeligt om man vill vissa en nivå som kan matcha andra liknande tystare enheter. Om man inte kan uppnå sin nivå vid mätning 1 meter från från objektet så mäter man längre ifrån och redovisar det.

Men din reaktion på inläggen kanske trots allt visar att du är lite av en prinsessa som anser dig, för lite mer än andra, då du anser att andra i din förening är tafatta och oengagerade och att du minsann förstår att man enkelt fixar kyla i ett 20-tals hus.

Och jag kan samtidigt informera om att jag personligen tål buller då jag bor mitt i Stockholm om jag inte jobbar, för då brukar jag bo mitt i en 30 miljoners stad som aldrig står stilla. Och till skillnad från dig så klarar jag både 35 och 40 grader när jag sover.............
 
Redigerat:
oceanis skrev:
jimih skrev:
  • Folk är mer bekväma av sig numera (stämmer definitivt in på mig)
Detta är ditt problem.
Och du menar att du är ett undantag från den regeln? Kul för dig isåfall. Men den moderna västerländska människan är mer bekväm av sig, det är ett faktum.

Du ställer moderna krav på en omodern konstruktion.
Ja, och? Den moderna människan ställer höga krav på sin omvärld. Du verkar förespråka uppgivenhet före innovativt tänkande. Lite småtrist inställning, om du frågar mig.

Inte ens på 20-talet kunde man kyla en lägenhet med varm uteluft hur mycket man än vädrade.
Det där är en definitionsfråga. Om man med "kyla en lägenhet" menar "sänka inomhustemperaturen", så är det absolut görbart medelst enbart ventilation och varm uteluft, så länge som inomhustemperaturen är ännu varmare. Och det är det som är normalfallet i min lägenhet på kvällen och natten efter en varm dag.


Och en AC låter något du inte gillar,
Nix, har jag aldrig sagt.

ett centralt kylsystem kommer också att låta eftersom man måste flytta stora luftmassor i rör vilket skapar ljud.
Vad får dig att tro att det skulle vara ett problem för mig?

Detta är som att köpa en T-Ford från 20-talet och tro att man med enkla medel kan fixa till lite moderna krockskydd.

Allt går men det står inte i proportion till insats och kostnad...........
Du är alltså helt och fullt övertygad om att vi i denna tråd har tagit upp alla tekniska lösningar på detta problem? Hur kan du vara så säker på att det inte finns en lösning där ute som du inte har koll på?

Jag säger inte att jag är speciellt insatt i vetenskapen bakom ventilationsproblematiken. Men ännu har ingen lyckats förklara för en lekman som mig vad som är de rent tekniska hindren från att förbättra luftflödet i ett befintligt självdragsventilationssystem och även införa nedkyld luft i detta luftflöde.
 
Bara för att du får mothugg och att jag kanske inte delar dina åsikter så behöver du inte förvränga det jag skriver och göra dig löjlig i dina kommentarer. Du visar bara mer av dina prinsessfasoner med det........

Jag har aldrig påstått att man inte kan leva ett modernt liv eller på något sätt förespråkat uppgivenhet för innovativt tänkande. Det är något du helt hittar på själv.

Jag har bara försökt förklara att om man vill leva i en värld med moderna krav så får man anpassa sin utrustning och sin plats att leva på till detta liv.
Låt mig ta ett annat exempel: Om man bara vill kunna ringa enkla samtal från hemmet kan man ha kvar sin trådbundna telefon från 70-talet, men om man vill sms.a. mms.a, maila, surfa, ringa och allt annat möjligt så skaffar man sig naturligtvis en modern smartphone.
Man försöker inte bygga om sin gamla 70-tals nummerskivetelefon till en dito smartphone, inte ens du håller väl på med detta, utan här anpassar du dig till den standard du vill leva genom att anpassa utrustningen efter detta.

Detta gäller naturligtvis även boendet, om man har krav som är sådana som inte finns i fastigheten eller som kommer att kosta så mycket och dra med sig så mycket i fysiska ingrepp i fastigheten att detta inte står i proportion till kostnad och insats så flyttar man till en modern lägenhet som redan från början har de faciliteter som man vill ha.

Detta har inget med att man har givit upp ett innovativt tänkande utan snarare tvärtom visar det på att man förstår problematiken i de tekniska förutsättningarna.

Jag kan bara önska dig lycka till på din föreningsstämma och hoppas att dom andra tafatta medlemmarna går med på dina förslag om att bygga om hela huset med mycket rivningsarbete, nya ventilationsschakt sänkta tak eller upprivna trossbottnar för nya ventilations trummor samt stora kyl och ventilationssystem någonstans på vind eller källare. En investering på många miljoner som du nog måste förbereda väl innan du presenterar den och glöm inte att ta upp mer kostnader för fler OVK kontroller eftersom ni kommer att få större krav på detta också.

Slut för mig..........
 
Redigerat:
oceanis skrev:
Jag försöker vara saklig i min argumentation och när det gäller buller eller inte buller så har du själv skrivit att du vill ha nivåer på omkring 35 dB.
Det jag skrev var "typ 35-40 dB". En enhet som låter mer än så är i praktiken lika högljudd som min befintliga, och med största sannolikhet inte tänkt att vara igång samtidigt som man sover, och i samma rum. Folk har i denna och andra trådar antytt att det finns portabla ac-enheter som är tystare, men jag har inte lyckats få någon att visa på att dom de fakto finns och jag har inte själv kunnat hitta någon sådan.

då du anser att andra i din förening är tafatta och oengagerade och att du minsann förstår att man enkelt fixar kyla i ett 20-tals hus.
Vänligen tillskriv inte mig åsikter som inte är mina. Det är väldigt trist att se, när du i samma inlägg skriver att du försöker vara saklig i din argumentation.

Jag tror fortfarande att det måste finnas en teknisk lösning på detta problem, som inte omfattar separata ac-enheter. Ta t.ex företag, myndigheter och annat. Jag har varit på besök hos företag och myndigheter som sitter i äldre hus (1600, 1700, 1800 och tidigt 1900-tal), i många fall hus som har historiskt värde som gör att de inte får bygga och renovera hur de vill. Men de har ändå lyckats få till en behaglig inomhustemperator. Hur har dom löst det?

Min möjligtvis något negativa syn på inställningen som vissa av mina grannar verkar ha, beror till största del på att de inte verkar tro att det finns en lösning alls, vilket är lite tråkig grundförutsättning för en fortsätta diskussion. För det är inte så att de säger "vi har redan utrett detta, det finns ingen ekonomiskt hållbar lösning".

Men som sagt, jag ska ta upp fråga på stämman om några få dagar. Lite värdeful input har jag fått från denna tråd, och det tackar jag för. Även om vissa varit mer pesimistiska än andra.


Och jag kan samtidigt informera om att jag personligen tål buller då jag bor mitt i Stockholm om jag inte jobbar, för då brukar jag bo mitt i en 30 miljoners stad som aldrig står stilla.
Att bo i Stockholm eller ens en världsmeteropol är ingen garant för att man tål buller, efter som de flesta städer har lugnare partier, och mer högljudda partier. Jag är för övrigt inte fanatiskt emot stadens buller, och jag var definitivt inte naiv med avseende på ljudnivån när jag flyttade in här för ett antal år sen. Jag menar, 8 filer bilväg och 2 tunnelbanespår, allt inom ca 60 meter från ens fönster, det kommer självklart att höras.

Däremot var jag väl kanske lite naiv när det gällde teknikens framsteg, och folks generella ovilja att förbättra sin omgivning. För mig var det en totalt främmande tanke att tekniken inte nått längre, alternativt att folk i gemen inte orkade engagera sig för att hitta en lösning (något jag försöker göra, iom denna tråd, och sen med diskussioner med föreningen). För i min måhända naiva syn på saken var en behaglig inomhustemperatur (säg mellan 20 och 25) lika fundamentalt självklar som rinnande varmvatten och kallvatten. Och detta oavsett utomhustemperator (inom rimliga gränser, säg -20 till +30).

Och till skillnad från dig så klarar jag både 35 och 40 grader när jag sover.............
Vad vill du att jag ska svara på det där? Grattis? Att du verkar vara en machoman? Eller förväntar du dig att jag ska börja skryta med saker som jag klarar av?

Jag finner det bara infantilt att prata om att "klara av", och "överleva" i dessa sammanhang. Det tillför inte debatten något. För självklart klarar jag av 40-graders värme! På samma sätt som jag klarar av att sova i minusgrader (i sovsäck), äta blodpudding varje dag, eller titta på alla avsnitt av tv-serien Glamor. Men tycker jag det är trevligt? Nej, så klart inte. Är meningen med livet bara att överleva? Det kanske är det för dig, men jag ställer definitivt högre krav än så.
 
oceanis skrev:
Bara för att du får mothugg och att jag kanske inte delar dina åsikter
Det tråkiga är att det över huvud taget behövde bli en diskussion om åsikter (och mothugg mot just åsikter). Jag postade ett inlägg där jag lyfte fram ett tekniskt problem, och eftersökte tekniska svar, lösningar och idéer. Visserligen var mitt inlägg baserat på vissa åsikter (t.ex att 30 grader inte är en rimlig inomhustemperatur), men jag hade hoppats på att fokuset inte skulle hamna på att diskutera huruvida jag tycker "rätt" eller "fel", vilket det känns som att diskussionen har lett till.

Varför kan vi inte bara hålla oss till fakta och teknik? Om du tror att du har en idé på en teknisk lösning på problemet i fråga, skriv då gärna. Och om du tvärt om tror att det inte går att lösa problemet med de givna premisserna, skriv då gärna det. Men att ifrågasätta premisserna, som i grund och botten bara handlar om tycke och smak (t.ex att jag har vissa krav på området där jag ska bo), i en tråd där jag inte frågade om smakråd, är inte produktivt.

Helst hade jag velat formulera problemet med enbart de tekniska premisserna, och sagt, "givet allt detta, vad finns det för olika alternativ?". Men jag vet med mig att folk alltid ifrågasätter saker, och förvränger premisserna, så då skrev jag lite bakgrundsinformation så att folk skulle få bättre förståelse för att detta är de givna premisserna som problemställningen utgår ifrån.


så behöver du inte förvränga det jag skriver
Citera gärna dessa stycken, där jag gör detta.


Jag har aldrig påstått att man inte kan leva ett modernt liv eller på något sätt förespråkat uppgivenhet för innovativt tänkande.
Jag har inte heller påstått att du har påstått dessa saker. (Inte för att jag påstår att du påstått att jag påstått det, men ändå...)


Jag har bara försökt förklara att om man vill leva i en värld med moderna krav så får man anpassa sin utrustning och sin plats att leva på till detta liv.
Låt mig ta ett annat exempel: Om man bara vill kunna ringa enkla samtal från hemmet kan man ha kvar sin trådbundna telefon från 70-talet, men om man vill sms.a. mms.a, maila, surfa, ringa och allt annat möjligt så skaffar man sig naturligtvis en modern smartphone.
Man försöker inte bygga om sin gamla 70-tals nummerskivetelefon till en dito smartphone, inte ens du håller väl på med detta, utan här anpassar du dig till den standard du vill leva genom att anpassa utrustningen efter detta.
Jag tycker inte det där är en speciellt bra jämförelse, då det är en försumbar kostnad att kasta en telefon och köpa en ny. Att riva en befintlig byggnad och sen bygga en ny innebär en väldigt stor kostnad, även om man är ett flertal hushåll som delar på kostnaden. För att inte tala om att man måste ordna ett alternativt boende under hela denna period, med allt vad det innebär. Dessutom är det många som tycker att det är trist när gamla fina byggnader rivs.

Jag vet inte jag, kanske är jag lite old fashion som förespråkar att man i första hand försöker förbättra det man redan har, framför slit-o-släng-mentaliteten som vissa har.


Detta gäller naturligtvis även boendet, om man har krav som är sådana som inte finns i fastigheten eller som kommer att kosta så mycket och dra med sig så mycket i fysiska ingrepp i fastigheten att detta inte står i proportion till kostnad och insats så flyttar man till en modern lägenhet som redan från början har de faciliteter som man vill ha.
Absolut, jag håller helt och hållet med dig. Det är bara det att jag inte är övertygad om att så är fallet nu. Du som verkar så övertygad, kan du inte visa rent konkret vad det är som gör att du är så övertygad om att det inte finns en teknisk lösning med en rimlig kostnad? Notera dessutom att vad som är en rimlig kostnad för dig, inte nödvändigtvis samstämmer med vad andra tycker är en rimlig kostnad. Det är just därför som jag i första hand ville höra vad för alternativ som finns generellt, och så kan jag själv sortera bort de alternativ som jag tror blir för dyra för mig (om det är en lösning för bara min lägenhet) eller för föreningen i helhet.


Detta har inget med att man har givit upp ett innovativt tänkande utan snarare tvärtom visar det på att man förstår problematiken i de tekniska förutsättningarna.
Om en person säger att något inte går, utan att kunna ge några logiska resonemang till varför det inte går, så räcker det dessvärre inte för att övertyga mig om att den personen har rätt.

Om vi nu tar mitt konkreta fall igen... Huset jag bor i har självdragsventilation. Som jag förstått det så är grundprincipen i ett sådant system att temperaturskillnaden utomhus och inomhus gör att luften flödar in i byggnaden genom fönster, ventiler m.m, och sen upp genom ventilationskanaler i byggnaden för att sen lämna byggnaden genom skorsten eller liknande. Om man nu skulle sätta t.ex frånluftsfläktar någonstans i systemet, skulle inte det kunna öka luftflödet? Och om temperaturen ute är svalare än inne, skulle inte det sänka temperaturen? Om nej, varför inte? Om ja, varför är det orimligt att tro att den temperatursänkningen inte skulle kunna innebära en avsevärd förbättring av inomhusklimatet varma sommarkvällar och nätter?

Och om det nu skulle vara så att en sån lösning inte räcker till alls. Om vi då tänker helt "out of the box", och skulle installera en kraftig AC-anläggning på vinden, som tvingade ner kall luft genom systemet, vad skulle hända då? Det spelar ingen roll om det inte är designat för det, vad skulle de fakto hända? Skulle det krävas allt för dyr utrustning för att få en tillräcklig kyleffekt i lägenheterna? Skulle det bildas kondens i systemet, eller annat som skulle orsaka problem? Jag erkänner att jag är en lekman, men som lekman är det tillåtet att ställa lite dumma frågor ibland. Ibland kan de som "kan allt" glömma bort att ställa till synes dumma frågor, och därmed också riskera att missa något. Sen kan det mycket väl vara så att en sån lösning inte fungerar i praktiken, men då vill jag gärna förstå varför.


går med på dina förslag om att bygga om hela huset med mycket rivningsarbete, nya ventilationsschakt sänkta tak eller upprivna trossbottnar för nya ventilations trummor samt stora kyl och ventilationssystem någonstans på vind eller källare.
Nu gör du dig bara löjlig. Jag har redan sagt att den typen av lösningar inte är aktuella.


En investering på många miljoner
Om nu ett sådan omfattande arbete som du beskriver ovan kostar "många miljoner", så är det inte helt orimligt att om det finns något enklare lösningar så kanske de kostar upp till en miljon, eller? Du får det att låta som att det är fantasisummor det handlar om. Om vi tar en miljon som exempel, och räknar med att föreningen lånar upp hela beloppet till 4% ränta och 10-års amorteringsplan, så handlar det om ca 10.000 i månaden. Utslaget på 25 lägenheter motsvarar det en avgiftshöjning på 400 kr per månad. Ingen skräcksumma, direkt, speciellt om det skulle öka värdet på lägenheterna vid en försäljning. Jag vet t.ex att jag vid nästa lägenhetsköp kommer kolla upp sånt som ventilation och inomhusklimat, och om en lägenhet har någon form av ac eller liknande så är det ett stort plus som jag ser det.
 
Tror ni pojkar måste lugna ner er annars kommer Marlen och drar er i örat :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.